Sämre tider och solpaneler

Argumenten för är ju diversifiering men också som en hedge mot generellt högre inflation och skenande elpriser. I ett högre ränte miljö så är börsen också inte det roligaste stället att ha pengarna på. Pepper mässigt gör det en lite tryggare, för rent tekniskt är det inte svårt att koppla solceller till batterier innan man kopplar det till en invetter som växlar upp från DC till AC 230v.

Argumenten emot är ju att den är illikvid, man bör veta att man bor i ett hus man inte tänker flytta ifrån på lång tid. Tex vårt sommarställe, som ändå används året runt. Vi har haft det i familjen i en 30 år.

Generellt tänker jag att om ovan uppfylls, att ett låst lån på en 3-5% över 10 år (höja huslånet)… Så har man nästan garanterat kunna betala pengarna till banken med det man sparat in i utgifter under olika månader. Det skulle jag nog säga är en lågriskare. Det finns inte mycket som talar för att eltillgången i landet skulle kunna öka snabbt över dom kommande 5-10 åren då ett nytt kärnkraftverk antagligen kommer ta 10+ år att få igång ändå.

2 gillningar

Anekdot här. Sambons föräldrar fick offert på 140k i våras av Eon. De behövde dock byta tak först. Sagt och gjort och nu har de frågat om ny offert, då kostar det 200k.:sweat_smile:

En annan anekdot. Förra året fick vi en offert på 132k och i år landade en liknande installation på 162k.

Tycker ändå att solpanelar kan vara värt det, speciellt som en diversifiering och en hedge mot inflation och höga elpris. Speciellt om man kan finansiera det via bolån eller kanske till och med ett grönt energilån.

Nja. På tio år har du ju oftast inte betalt lånet. Ofta pratar vi om en återbetalningstid om ca 10 år utan att ta hänsyn till någon ränta alls…

1 gillning

Jag räknar med ca 30 år till. Då är jag närmare 80 år. De kan hålla 40 år till.

Demontering? Jag tror det kommer att ingå vid nymontering när dessa är slut. 2055 är bensinbilar förbjudna, över 10 miljarder människor bor på jorden, medeltemperaturen är två grader högre och återvinning lär vara ännu mer reglerat än nu.

/Nostradamus

Gällande solpaneler, så förutsätter det i min värld att allt annat är gjort innan gällande huset. Tilläggsisolering, fönsterbyte, takbyte osv.
Samt att man har dessa pengar för investeringen så man inte behöver låna pengarna.

2 gillningar

Alltså, jg som haft solceller aedan 2017 är oerhört förvånad över att inte alla dätter upp sådana.

Jag rycker det är för stort fokus på avskrivningatid, mpnga tror att de börjat löna sig först efter det men sanningen ör att de gpe plus från flrsta dagen även om du lånar pengarna.

En annan aspekt är att det höjer värdet på huset med kanske lika mycket som de kostar.En mäjlare som värderade vårt hus för att vi skulle hjälpa vår dotter med lån tittade upp på taket och utbrast: “Du, det där du har på taket, det höjer nog värdet 309-350 tusen!”
Sen får du dra av kostnaden när du säljer!
Angående byte av tak och så innan som vissa påpekar här så har jag struntat i det, panelerna går att drmontera och montera upp igen.
Istället tvättade jag rent mina 50 år gamla Zandapannor och impregnerade de med betongimpregnering.
Jag har för övrigt 20 m2 pannor i reserv som plockade ner när jag installerde solfångare för vörme, varmvatten och pooluppvärmning.
Nu med fönaterbyte och tilläggsisolering har det monskat värmeförbrukningen från 40 MWh till 7.

Vad gäller solcellerna så är de på 18,2 kW och ger 15000 kWh/år. Fick bara ha 17 kW för elnätsägaren men då växelriktaren begränsar uteffekten så godtog de att jag hade lite i överkant.
Många som lämnar offert avråder från solceller i andra lägen än söder och väster men det har jag struntat i och har i alla väderstreck.

Är du en smula händig kan du köpa utrustningen på nätet och montera själv, det gjorde jag och anlitade bara elektriker för föranmälan, inkoppling och färdiganmälan, kostade 5 papp.
Soarade många tusenlappar på montaget och ev vinst för montageföretaget.

Min anläggning kan du se här:
https://monitoringpublic.solaredge.com/solaredge-web/p/site/public?name=Lindfors%20solkraft#/dashboard

Klicka runt och se hur de går, kolla även layout och enskilda paneler.
Vi laddar vår elbil från solen ocksp, pker svinbilligt!
Vill du veta mer så kolla in solcellskollen.se
Kör bara, beställ!
Du kommer inte ångra dig!

Om man bor kvar eller inte är irrelevant i regel eftersom solcellerna höjer vördet på huset i lika stor grad som de kostade. Man får dessutom dra av kostnaden när man säljer.

Jag tror de paneler som Johan Ehrenberg på ETC el monterade åt Tomas Kåberger, professor Chalmers är mer än 45 år gamla och går fortfatande…

1 gillning

Jag är jävligt glad att jag investerat 90000kr för 4 år sen nu när börsen är nere mina paneler lev 10% avkastning i lågkonjuktur också :+1:

1 gillning

Perfekt, det gäller att sprida sina investeringar på flera täter. :+1:t2:

Mina är 3½ år gamla och ser man till elpriset är det ju en fröjd när växelriktarens fläktar drar igång och megawattimmarna tickar på. Det tröstar en del för den usla börsen.

2 gillningar

Då har du en rejält stor anläggning om megawattimmarna tickar på…

1 gillning

Den har varit igång i över tre år. Jag passerade 40 MWh i våras.

1 gillning