Elpris för att solceller ska löna sig

Korslänkning:

Om man räknar med isk så blir resultatet 1046 000 kr vid solceller och 991 000 kr utan solceller.

Inflationen vet jag inte hur man kan räkna på enkelt men det borde ju göra att solceller blir mer fördelaktiga (om man indexreglerar elpriset dvs)?

Är du helt säker?
Varför har jag då minus 80% på mitt avanza

Noll koll på avanza

Sen bör man nog räkna att en investering i solceller ökar husets värde med motsvarande. Minst.

https://mobile.twitter.com/KTHengineer/status/1558717877041111041

Läs denna tråd innan du investerar. Detta gjorde att jag drog öronen åt mig och la ner min egen solcellshysteri.

För er som inte orkar läsa så räknas det ut hur mycket installerad solkraft som kommer finnas och den kommer vida överstiga förbrukningen på soliga dagar, ergo: minuspris (eller bortkoppling) och nätinstabilitet. Detta år 2030 men med vissa tendenser redan 2026. Myclet om och men i tråden, men vi har inte möjlighet att exportera all övertillgång på el.

1 gillning

Det är ju en stor förenkling då börsen rör sig olika från år till år.
Räkna istället med följande (löjliga) siffror:
År 1: börsen går upp 100%
År 2-25: börsen går upp 2% årligen

Hur ser det ut när du jämför?
Utan att räkna kan jag konstatera att i ena fallet har du 200k under första året som går upp 100% och i den andra har du ett litet belopp som går upp 100%. Därefter går det sakta upp med 2% per år.
Dvs 200k investeringen kommer krossa solcellerna.

Bara att leka runt med stora upp- eller nedgångar för att förstå att klumpsumma och månatlig insättning inte kan jämföras rakt av

Det är ju sant, förstås. Hur tycker du man ska inkludera den faktorn i sin kalkyl? Lägre risk för solpanelerna? Det kan ju lika gärna vara en fet nedgång första året, vilket känns som en viktig nyansering av det du skriver även om jag vet att du vet det :slightly_smiling_face:.

Täckte jag i sista meningen:

Jag har inte någon magisk formel som ger alla möjliga utfall. Man kan fortsätta att använda modellen med 7% årligen för att förenkla men man måste vara medveten om att verkligheten kan skilja rejält.

Priset på el är en del av ekvationen! Värdeökningen på huset en annan. Uppskattad till 14% vilket räcker investeringskostnaden för solcellerna på de flesta hus! Därför ökar solceller värdet på huset - Vattenfall

I ljuset av vad som hänt med klimatbonusen finns nog argument för att inte ta hänsyn till 60öre/kWh-avdraget i sin kalkyl.

Säger jag som investerat i solel av besparingsskäl och motståndskraft.

Hej!

Grönt lån för att finansiera solpanelerna, är det någon som har använt det?

Mvh

Jämför elpriserna nattetid när det blåser dvs lägre behov stor tillgång ger ibland negativt elpris med
solpaneler på sommaren med stor tillgång dagtid men lågt behov.

Om många installerar solpaneler kan det påverka elpriset som rentav kan bli negativt soliga sommardagar.

Jag ser en framtid med stora svängningar av kwh-priset, väldigt svårt att förutse ett elpris, därmed blir ett business case väldigt osäkert.

Att investera i solpaneler för eget bruk ligger väl i linje med den känslostyrda elpolitiken. Känns det bra beställ installation av solpaneler kanske redo för ö-drift

Man bör också fundera på att man kanske säljer sina gamla paneler efter 10-15 år och byter upp sig till nya som ger 30% mer effekt till halva priset. Prisfallet på paneler är stort och effektiviteten är ökande cirka 2-3% per år.

Den stora kostnaden är installationer av takkrokar, räls och el. När det väl är gjort är det enkelt och relativt billigt att byta upp sig senare om man önskar mer effekt.

200 000 utan batterier låter mycket i mina öron. Borde vara billigare.

Att anta att framtiden på börsen blir som tidigare låter osannolikt i mina öron med tanke på vilka planer som finns för världen i Kina etc. Solceller känns väl som en bra sak jämfört med mycket annat.

Jag råkade köpa mina solceller precis innan Corona och (nästan) hyper-inflationen drog igång, så jag vet inte hur mycket dyrare det är nu eller hur mycket av det jag säger hör är fel om man gör samma sak idag.

Men det är inte en helt enkel ekvation. Däremot skulle jag säga att siffrorna är bättre än vad som sägs i den här tråden.
Siffrorna beror lite på hur övrig finansiering ser ut också.

• Tex sänkte vi de totala lånekostnaderna på fastigheten eftersom solcellerna kvalade in huset till ett grönt bolån med lägre ränta.
  • Husets värde anses höjas med samma pengar som anläggningen kostar, så det går inte att bara låna upp samma summa på huset och investera detta på börsen. Men det blir kanske den närmsta jämförelsen?
  • Man får 60 öre återkommande subvention / kWh för varje kWh som skickats ut på elnätet, motsvarande din förbrukning. Dvs skickar du ut 13 MWh men förbrukar 5 MWh får du 5000*0.6 kr lägre energiskatt.
  • Även installationen subventioneras med en engångssumma
  • Husets värde lär vara högre vid försäljning eftersom månadskostnaden för el är lägre (eller negativ i vårt fall)

För oss innebär det att vi kan avsätta mer pengar till investeringar varje månad pga lägre månadskostnad, till ett lån bundet i en fiat-valuta med hög inflation. Lånet finansierade en anläggning som ökat i värde, medan den genererar elektricitet till priser som följer inflationens utveckling.
Skulle tro att solceller förblir hyfsat lönsamt tills socialdemokraternas kapitalförstöring av den fungerande kärnkraften kunnat negeras - 8 år?

Slutligen vill jag bara säga att det verkar kommit många lycksökare till branchen, och många ger helt hutlösa prisförslag. Så hoppa inte på första bästa lösning.

Men vad är syftet, om de man har täcker ens behov? Det låter omständigt.

Man kanske vill öka effekten oxh gå iff grid eller sälja mer el. Annars sitter man lugnt i båten.

1 gillning

Helt ok skäl. Det lät dock meckigt. Jag undrar hur mycket marknad det finns för begagnade. Ska man sedan säkra upp huset och investera i batterier etc känns just det man kan få för sina gamla paneler mer som sunt återbruk än verklig inkomst.