Okej, nu ska jag sluta käbbla och istället försöka nå någon slags konsensus. Vi får se om jag lyckas eller bara gör saker värre
.
- Vi utgår från raka 80 öre/kWh och slopad skattereduktion, i 25 år.
- Vi inspireras av @Goran_k som har betalat ca 10.000 kr/kWp, och köper en anläggning för 100.000 kr, 10 kWp stor.
- En hyfsat konservativ gissning är att anläggningen kommer producera 8.400 kWh per år. Vi antar vidare en rimlig egenkonsumtion utan elbil eller smart styrning, 25 %.
- Avgifter för elköp varierar, men vi sätter värdet till de egenkonsumerade kilowattimmarna till 80+80 öre (spotpris+avgifter).
Då har vi en anläggning som kommer ge oss 8.400 kr/år, eller 700 kr/månad. Eftersom vi pratar om solceller som ett alternativ till att investera på börsen ska dessa intäkter/uteblivna utgifter förstås investeras på börsen, annars blir jämförelsen skev.
Vi gissar på 7 % avkastning under anläggningens livstid.
- Solpanelscenario:
700 kr/månad ger 548.129 kr efter 25 år. - Solpanelfritt scenario:
100.000 kr ger 542.743 kr efter 25 år.
Räkna gärna själva: Ränta på ränta-kalkylator | Samt enkla minnesregler för sammansatt ränta
Kommentarer:
- 840 kWh/kWp är rätt konservativt, men stämmer nog ganska väl som ett snitt över anläggningens livslängd. En fördel för panelerna, som den här uträkningen missar, är att produktionen är högre i början och de första åren är viktigare än de sista - de pengarna hinner växa mer.
- De verkliga intäkterna för vår anläggning (97.000 kr för 11.7 kWp, ca 8.200 kr/kWp, i drift september 2020) är hittills 44.000 kr, alltså drygt 1.800 kr/månad efter två helår i drift. Jag tror förstås inte att det kommer hålla i sig i 25 år, men de första åren är som sagt viktigast. Om intäkterna sjunker till 700 kr/månad som i scenariot ovan redan imorgon, har vi ändå 671.672 kr efter 25 år tack vare de där två första fina åren.
- Vi hade inte kunnat utöka bolånet för att investera på börsen, men vi kunde göra det för att köpa solceller. Tack vare det får vi båda de ovanstående kakorna, till det facila priset av en marginellt högre räntekostnad.
- Sjunker elpriset eller avskaffas 60-öringen kan vi öka vår egenanvändning genom elbilsladdning dagtid, smart styrning av elektronik och batterilösning.
Om någon orkat läsa ända hit - ta in några offerter, vetja
.