Jag har spenderat någon timme på att läsa Svenskt Näringslivs Kraftsamling Elförsörjning - Scenarioanalys 2050.
Det finns mycket i analysen att diskutera, men de nämner några saker helt kort som kan vara av intresse för forumet:
Solkraften producerar med 9–11 procents kapacitetsfaktor över året i Sverige och visar en negativ korrelation mellan produktion och elbehov på säsongsbasis. Det finns också en hög korrelation mellan svensk solkraft och övriga Europas starkt expanderande solkraft (samma tidszon ± 1 timme). Samtliga faktorer som bestämmer värde och kostnad är därför relativt sett negativa för solkraft i just Sverige.
samt
På dagens svenska elmarknad, där solkraft ännu utgör en marginell del, så ser man vanligtvis positiva värdefaktorer (mer betalt per MWh producerad än snittet) som följd av positiv korrelation på dygnsbasis (högre elpriser på dagen än natten). Framöver kommer två faktorer att erodera denna fördel, dels en mycket stor expansion av högt korrelerad solkraft söderut i Europa (som ”kannibaliserar” värdet av svensk solkraft), dels ökad efterfrågeflexibilitet som jämnar ut elpriset över dygnet.
Jag undrar om man kan dra några slutsatser från detta då det gäller egna solceller och eget batterilager? Jag får uppfattningen att elpriset i framtiden kommer att vara väldigt lågt då solen skiner i Europa och att det då blir dåligt betalt för de kWh man matar ut till elnätet. På samma sätt väntas prisvariationen över dygnet minska framöver, vilket gör det svårt att få ekonomi i att flytta runt förbrukning eller sälja lagrat överskott med hjälp av ett batteri.
Tror ni att denna analys stämmer? I så fall skulle vinsten i framtiden med solceller och lagring huvudsakligen vara att minska mängden inköpt energi, vinsten från försäljning till elnätet skulle bli liten. Har ni som installerat solceller och/eller lagring gjort en annan analys?