Gå över till ett gemensamt elavtal i BRF för att spara in nätavgiften

En annan fördel med gemensam el är att el som genereras från eventuella (framtida?) solceller kan komma medlemmarna till gagn, i stället för att endast gå till husets gemensamma anläggningar och, om det blir något över, säljas till elnätet.

1 gillning

Många bra ord om för- resp nackdelarna. Jag vill lägga till att trots en del tilkommande kostnader, så blir besparingen betydligt större. Det är alltid sant så länge lägenheterna inte är enormt stora (typ drar som en villa) och så länge man slipper ett effektabonnemang. Det kan säkert vara lönsamt även vid effektabonnemang men det är inte lika trivialt att räkna på.

I normalfallet står den fasta abonnemangskostnaden för ca hälften av en lägenhets totala årskostnad. Om den kan minskas drastiskt kommer den totala kostnaden att minska drastiskt. Vi pratar 30%+. Och mot bakgrund av det har jag svårt att förstå (mot)argumentet “valfriheten försvinner” - ingen medlem kommer över tid att spara pengar på att välja ett “bättre eget abonnemang”, och då är ju valfriheten rätt värdelös.

Möjligen skulle ladda-bilen-på-natten-argumentet kunna slå hål på detta, men har verkligen brfer individuella, privata abonnemang på enskilda laddpunkter?

3 gillningar

Har prövat olika varianter, i en förening jag bodde hos för flera år sen så skötte föreningen allt och lade sedan till elkostnaden på månadsfakturan. Smidigt.

Min förra förening, där fanns ingen individuell mätning (styrelsen menade att det skulle kosta flera hundra tusen att installera) utan förbrukningen betalades solidariskt av alla genom månadsavgiften. Ingen spec på fakturan hur mycket av avgiften som var el. Det positiva var att när föreningen satte solceller på taken så var det väldigt rättvist hur intäkterna från dem fördelades, eftersom all gick in och ut på samma konto så att säga. Jag hörde ingen klaga på detta, och avgiften var inte högre än normalt.

1 gillning

Ett argument för att behålla valfriheten är att en del vill kunna påverka genom att till exempel välja el från förnybara källor. (Själv tycker jag inte att det är ett starkt argument – jag vet om att det i praktiken inte går att välja källan.)

1 gillning

Igår dök det upp 2024 års nättaxor från Ellevio i min brevlåda. Där stod det att månadskostnaden skulle sänkas för 16A & 20A abonnemang för lägenheter med 49 kr/lägenhet respektive 118kr. Samtidigt höjs taxorna för de större säkringarna, t.ex så höjs 63A med 210kr.

Det här borde äta upp nästan 800-900kr/lägenhet/år av vinsten med gemensamt elabonnemang.

Jag förstår inte vad du menar. Eftersom du inte uppger hur många lägenheter du räknar på går det inte att beräkna hur mycket dyrare det blir per lägenhet?

Gissar att du menar att avgiften för 63 A höjs med 210 kr/mån, vilket är 2500 kr/år. För att det ska innebära 8-900 kr mer per lägenhet kräver det en Brf som är endast 3 lägenheter stor?

49x12=588 kr i lägre kostnad med egen mätare.

Ganska många byggnader har en inkommande serviceledning, där jag bor är det många hus med 2 portar a 6 lägenhet. Är nog inte orimligt att man behöver en 63A för att mata 12 lägenheter (5A per lgh). Dessa kostnader ökar då 210x12/12=210

588+210=800kr.

Aha, då är jag med :slight_smile:

Räknat på 12 lägenheter, Ellevios Abonnemang Enkel, ger:

Om varje lgh betalar själv:
(Antar 16 A per lgh)
345 kr x 12 lgh = 4140 kr/mån

Om alla lgh delar på 63 A:
(63 A)
1905 kr x 1 = 1905 kr/mån.

Med Ellevios nya priser sparar man då kollektivt 27000 kr/år.

Jag tror 12 lgh klarar sig utmärkt på 50 A och då sparar man ännu mer, men det är väl en fråga för ett elektrikerforum snarare än RT!

1 gillning

Du borde jämföra mot lägenhetsabonnemang istället för enkelabonnemang som utgångspunkt. Avgiften för lägenheter med 16A är 105 kr/mån under 2023 och borde då bli 56kr/mån under 2024.

56 kr x 12 lgh= 672 kr/mån
Överföringsavgiften är dock 0,22kr/kWh högre på lägenhetsabonnemang än för Enkelabonnemang på , en genomsnittlig lgh ligger nog runt 250kWh i snitt per månad
250 x 0,22 x 12 = 660 kr/mån
Totalt lgh 1332kr/mån för 12 lgh.

Kontra ca
1300 kr/mån för ett 50A abonnemang eller 1900 kr/mån för ett 63A abonnemang. Däröver ska den nya debiteringsmodellen finansieras.

Sant, borde jämfört med lgh. De nya priserna är publicerade i en separat pdf och är fortsatt 105 kr/mån för lgh, dock med lägre rörlig elnätsavgift.

105 x 12 = 1260/mån
1325 x 1 = 1325/mån för 50 A dvs inte lönsamt som du säger. Därtill är den rörliga elnätsavgiften lite högre på enkel-abot jmf med lgh-abot.

Hos Vattenfall är priset 155kr/mån för 2024 och då blir det hyfsat stor besparing med gemensam el öven för 12 lgh (7000 kr/år).

Jag har varit med om 63A fördelat på 20+ lgh och det gick utmärkt. I ett sådant scenario blir besparingen desto större.

Föreningen jag bor i har inte ett gemensamt elavtal ännu, men som jag ser det är den stora besparingen att man får två färre fakturor i månaden, eftersom avgiften för både elnät och elhandel är med i fakturan från föreningen.

Innan elpriserna steg var det möjligt att få kvartalsvis fakturering från många elhandlare, men nu tycks det vara mer eller mindre omöjligt. En tråkig utveckling!

1 gillning

Vi har 52 lägenheter fördelat över 9 fastigheter.
Uppvärming via fjärrvärme och huvudsäkring 80A, kostar runt 29kkr per år.

Lägenhets abonnemang är ca 1500kr per år och lägenhet.

Alla lägenheter har äldre mätare som säkert köpts loss någon gång från nätbolaget, förbrukningen schanlonas månadsvis och stäms av i slutet av året där det blir kredit eller debiteras.

Schablonen justeras när det behövs så varken föreningen eller medlemmarna lånar ut pengar(allt inom ± 700kr gör vi inget åt om det inte är återkommande, då justerar vi i samband med större revision för att minska extra kostnader för hantering)
.
Brukar ta ca 5-8 timmar att manuellt springa och kontrollera alla mätare samt uppdatera listan till förvaltaren en gång per år.

Förvaltaren lägger någon timma sen för att uppdatera avierna och ordna med utbetalningarna där.det behövs.
Skulle gissa att vi snittar en kostnad runt 70-100kr/ lägenhet och år för detta

Förbrukningen är ganska spretig, runt 500kW till 7000kW då vissa saknar bil och andra har infravärme på balkongen., total förbrukningen för föreningen ligger runt 168 000kwh

Kan tilläggas att vi tillhör SE1 och kör alltid fastpris dels pga att det är omöjligt med annat avtal pga vi läser av manuellt samt att kostanden för 2023 låg på 34öre kwh och för 2024 blir 56öre kwh fast pris.

1 gillning

Saftiga höjningar av nätavgifterna att vänta.

Sex procent höjning att vänta mellan juli-augusti i år. Men det är ingenting mot vad som komma skall. 75% upp ligger i planen de närmaste åren.

Slutsatsen är att monopol är underbart. För säljaren. Och regeringen gör ingenting åt saken, oavsett färg på regering baserat på tidigare track-record. Och befolkningen gör heller inget åt saken när de röstar, så jag antar att de är nöjda.

De som bor i bostadsrätt har i alla fall möjlighet att motverka det hela genom att skaffa gemensamt elavtal för bostadsrättsföreningen samt IMD (Individuell Mätning och Distribution). Men hela principen med att distributören kan höja elnätsavgifterna så här mycket är helt galen.