Det låter konstigt. Ideen är att bränna så lite som behövs so el blir billigare för alla pga mindre belastning, eller hur?
Regeln är att alla elnätsbolag måste byta prismodell senast den 1 januari 2027. E.ON har ännu inte gjort det. Jag tycker att de försöker mjölka oss fram till den 31 december 2026. Här är E.ON:s nuvarande fastavgifter (beroende på huvudsäkringens storlek):
Ja, självklart blir det ju bäst för alla om alla använder så lite el som möjligt. Ja, var lite ironisk.
Men om ni inte har direktverkande el för uppvärmning så borde ni ju inte ens använda mer än 16 A och ni ligger ju under 8000kWh/år. Då skulle ni ju komma ner till 215:-/månad. Det är ju 600:-/månad billigare! Man bör dock ha koll på att de olika förbrukarna i huset är någorlunda jämnt fördelade mellan de tre faserna eftersom amperen gäller för varje fas för sig.
Har ni elbil och laddar så kan man ställa in att den inte får ladda mer än vad säkringen tål. Finns ofta en lastbalanserare som kan användas ihop med laddboxen.
Har man dock en hybrid som bara laddar på en fas så kommer man snabbt upp till att man vill ladda med 32A för att få snabbaste laddning. Så jag planerar att gå upp till 35A när vi skaffat laddbox. Då kan ladda med 20A och ha över till huset så inte säkringen går.
Det är vad tråden handlar om. Vi har energiklass A, luftvärmepump, treglasfönster, en vanlig bränslebil och låg konsumtion under 7000 kWh/år. Frågan var om vi behöver sänka huvudsäkringens storlek från 25A till 20-16A för att slippa betala alla dessa dyra och oseriösa avgifter från E.ON, eller om vi ska vänta tills E.ON:s nya modell kommer den 1 januari 2027. Det är 15 månader kvar till januari 2027, vilket innebär onödiga kostnader för oss.
Jag är förvånad över att det var så extremt hög fast kostnad. Jag trodde ju att nätbolagen hade ganska liknande tariffer och jag känner bara till Göteborg.
Du nämnde att huset var ganska nytt. Det kan ju vara så att säkringen är 25A för att det behövdes i bygget. Så funderingen borde ju vara kommer ni att behöva mer än 16A. Om inte så är det ju rimligt att minska till 16A direkt då ni inte kommer behöva det sen heller.
Jag tror ju inte ni behöver det. Det enda use caset jag ser är det vi har med vår laddhybrid som bara kan ladda på en fas och vill man maxa laddningen så blir det 32A på en fas. Sen med effektavgiften så kommer vi nog hålla oss under max ändå.
Detta är EONs problem som straffar oss i Enköping (och i 4-5 andra kommuner som EON opererar) med 25A säkringar med 830kr per månad fastavgift, Göteborg Energi och Ellevio är mer seriösa aktörer.