Blivit erbjuden en förmånsbil | Bör jag tacka ja och vad kostar det egentligen?

Är främst fjällresorna och dra husvagn /skotrarna med barnen med i bilen och packning en xc hade varit skönt . Och så blir man kanske lite falskt vaggad i tanken om att det har varit få /inga dödsolyckor när xc90 har krockat

Men ja en typ Audi allroad eller en passat alltrack hade kunnat funka det med såklart .

Jo det blir att boka lite provkörningar

Att köra på risig väg med en bra fyrhjulsdriven elbil är inga problem men jag hade kanske hellre tagit en mer komfortabel bil än Tesla MY. T ex Skoda Enyaq är rätt fin.

Alltså dra skoter och husvagn i midvinter är inte jättekul med nån elbil. Eller kul är det och bra dragbilar finns det men de behöver laddas oftare.

Med det sagt så har vi i vår familj bara elbil och det har funkat bra såväl i vardagen som på roadtrip ned till Italien och skidresa t Hemsedal med -22 grader. Men jag kör varken skotersläp eller husvagn, eller hundratals pendlingsmil på Norrlandsvägar.

I övrigt får du räkna med en del laddstopp om ska köra t ex Sthlm-Luleå. Inga problem Nån gång om året, stort problem om det ska göras hela tiden. Vintertid kan en 10 timmars resa förvandlas till 12, 13 eller 14 om man har otur med kyla, väglag, laddstolpar etc.

Jag hade aldrig tagit elbil om jag regelbundet skulle köra Sthlm-Luleå, eller motsvarande sträcka. Med familjen går det däremot bra, då måste man ju ändå stanna hela tiden. Annars blir det många stopp för att ladda. Men för att regelbundet köra förort-city och till stuga 15 mil bort är den fantastisk. För att den kostar typ 3000-4000 mindre netto per månad än motsvarande fossilbil. Och är ganska bra acceleration.

Inte Tesla iallafall…

Råd är alltid bättre utan en motivering, det har jag alltid sagt! :sweat_smile:

1 gillning

Har haft två Tesla genom jobbet och har varit mer verkstadsbesök med skräpet än bilkörning känns det som. Vi kunde bara välja Tesla men from januari kan vi välja Volvo istället.

Hatar skitbilen

1 gillning

Jag kör regelbundet den sträckan med en Model Y Long Range (och även kört den sträckan ett par gånger tidigare med Model 3 Long range).

Sommartid klarar man sig med tre laddstopp (varav två nära burgarställen, så man hinner ladda rätt mycket medans man äter, dvs inte speciellt mycket dötid att vänta på laddning), medans man gärna i vinterperioder som dessa vill ha lite mer marginal så blir att lägga till en eller två korta stopp.

1 gillning

Det är klart att det GÅR utmärkt att köra den sträckan utan större dramatik, men det är ju ett faktum att det är snabbare och mindre planering att hoppa in i en diesel. Att planera laddstopp efter var det finns hamburgare är inte för alla även om vi elbilsförare gärna rationaliserar lite.

Pendla Stockholm-Luleå gör man väl med tåg? Själv skulle jag då inte vilja ha de timmarna bakom ratten, oavsett bilfabrikat.

2 gillningar

Var inte Guide Michelin ursprungligen till för att hjälpa lastbilsförare hitta vettig mat längs vägarna? De borde genomföra en reboot och fixa en smart karta för att hitta ställen där man kan äta annat än hamburgare medan man laddar bilen.

det går ju snabbt att söka via google el tripadvisor men själv föredrar jag att om möjligt ha med färdkost. Pastasallad är sjukt mycket smidigare än alla snabbmatshak.

1 gillning

Nae det gör man med flyg :joy:

2 gillningar

Har du elbil själv eller iakttog du bara misären vid laddstolparna?

Jag har kört några tusen mil med elbil nu, i Sverige men även i Norge och nere på kontinenten via Danmark-Tyskland-Österrike till Italien. Sällan några längre köer om man inte bär sig riktigt dumt åt och kör rakt på en liten halvslö 50kW-station mitt i sportlovsveckan. Ditt exempel med 6 platser och 8 bilar i kö tar inte en hel timme men visst är det enerverande.

Att alla ladduttag behöver standardiseras är nästan klart, i princip alla vettiga bilar kommer med Typ2 och CCS som standard nu.

Laddnätverken är ett jäkla gissel om man inte vet hur det funkar men om man tycker det är jobbigt att ha ett par appar kan man vara med i ett eller två roamingnätverk så löser det sig. Ofta går det att betala med kort om man bara orkar läsa lite. Men helt klart lättare om man har plug&charge som t ex VAG/Audu eller Tesla.

Dina andra exempel med din tyskdiesel som man minsann kan köra nästan från Treriksröset till Smygehuk med cykel bakpå medan du kissar i en kopp utan att stanna, det är ju exakt vad folk som inte har elbil brukar nämna.

Men visst, nån gång om året kan jag känna att jag helst inte hade stannat och laddat i 20 minuter precis just nu.

Det är ju skillnad på typ en Tesla LR eller en Renault Zoe men antar att du har en vettig långfärdsbil?

Lånar tråden lite:
Har läst runt en hel del men blir inte klokare, olika svar överallt… Har vi någon som VET hur man räknar korrekt på nettokostnaden för en förmånsbil? Tacksam för svar enligt uppgifter nedan.

Skattetabell 32
Lön: 65K (varierar men där är nog snittet på 1 år grund+provision)
Nettolöneavdrag: 2500
Löneökning i samband med bil : 2500 (brutto)
Förmånsvärde: 7000

Vh
E

Du betalar skatt för 3500kr pga bilen (0,5 x 7000)
Nettolöneavdraget är just netto så där är det 2500kr

Så 6 000 kr kostar bilen dig per månad

Om du får en högre lön om 2500kr pga bilen så är det då 1250 kr mindre i kostnad.

Dvs 4750 kr

Är 2 500kr bara en lönehöjning som vilken annan så minskar det inte kostnaden för bilen.

Jag har en förmånsbil med ett förmånsvärde på 5629 kr/mån.
Min AG står för 3000 kr av kostnaden på förmånsvärdet.
Lönespec ser ut som följande,

Lön 37.000 kr
Bruttolöneavdrag -2.629 kr
Bilförmån 5.629 kr
Skatt -10.021 kr
Nettolön 24.350

Snart haft detta upplägg 3 år, kommer köpa en privat bil därefter.

Nja, nästan.
Du missar att nettolöneavdrag minskar förmånsvärdet med samma summa.
Så 7000-2500 = 4500 × 0,5ish = 2250 i skatt + 2500 nettoavdrag = 4750kr (3500kr om det även är en löneökning kopplad till förnånsbilen)

Så för 3500kr/mnd får du en bil men vad jag antar är fria mil, skatten betald, försäkring betald, några tvättar i månaden, däckhotell. (Det var så det var för mig när jag senast tog ut en bil)

Tror att det är svårt att få en nissan micra för de penagarn och jg misstänker att du kommer får en bil i 500k+ klassen, förmodligen EL som sänker drivmedelskostnaden privat.

Åh, förklara gärna detta! Hittar inga bra förklaringar.

Hittar bara nedan förklaring och den säger inte samma sak