Oense om bilköp

Vi stod inför det här beslutet för lite mer än tre år sedan. Valet föll då på den nya Kia Ceed som precis kommit då. Den köpte vi ny med 7 års nybilsgaranti samt tre års fri service. Garantin kommer väl från Kia själva och servicen var nog bara en sådan där godisbit som återförsäljaren slänger på för att locka kunden till köp. Vi hade dock redan bestämt oss så det här med servicedealen var mest som en extra bonus för oss.

Det har varit ett väldigt trevligt ägande så här långt. Stort bagage som rymt både hund och barnvagn och inget strul med bilen alls. Vid varje service har vi rullat in och ut och inte betalat en krona. Försäkringen endast ett par hundralappar i månaden första tre åren. Dessutom var inköpspriset så pass rimligt att vi betalade den kontant utan en krona i lån. Det är precis så jag vill att en bilaffär ska gå till.

Vi valde att köpa en ny bil med förhoppningen att det skulle vara ett krångelfritt ägande som inte kräver en massa verkstadsbesök, eftersom jag inte kan särskilt mycket om bilar. Och det har vi ju fått!

De “finare” märkena har kanske lite mer status, och det kan väl vara trevligt att köra runt i en statussymbol förstås, om man tycker sånt är viktigt. Men att köpa bil för närmare en halv miljon eller ännu mer (om du vill köpa nytt) och ta billån med dyr ränta på kuppen var ett absolut nej för oss båda.

4 gillningar

Tack för ett bra och utförligt svar!

1 gillning

På leasing, är el det enda rimliga. Att hyra bil som sen kostar per mil är ingen bra affär iml

Den aspekt jag tycker saknas i den här diskussionen är att man jämför äpplen med päron. Ja en begagnad bil är säkert lite billigare, men då får man också vara med på att man i perioder kanske inte har tillgång till bil alls, för den måste stå på verkstan. Om man bor i Stockholm och kan ta tunnelbanan istället spelar det kanske inte så stor roll men för andra kan det vara ett stort problem. Det kan också ge en otrygghet att man inte riktigt vågar lita på sin bil, “kommer den starta?”.Personligen betalar jag hellre en tusenlapp extra i månaden och känner mig trygg med min bil.