Behöver en bil lite omgående och funderar vilka fallgropar man ska passa sig för. Kan ev komma att flytta utomlands om 12-18 mån (dock osäkert). Tänker frågeställningar såsom: Ha kapital på sparkonto vs insats i en bil? Leasa bil, vad händer med räntan (Verkar inte ha påverkat nämnvärt hittills)? Stark andrahandsmarknad för bilar, lätt att sälja men dyrt att köpa?
Fördelar leasa:
Ny bil
Bekmersfritt ägande med garantier
Relativt förutsägbar månadskostnad
Nackdelar:
Sitter fast i avtal vanligtvis 36 mån
Dyr leasingavgift för vinterdäck
Måste åtgärda alla ev skador (vissa kan man leva med om man äger bilen )
Kommentarer till äga bil.
Köper man en 3-5 år gammal bil landar man på ungefär samma månadskostnad som leasing inkl allt (beror på många faktorer men ändå rätt nära i mina beräkningar). Stor fördel att man inte är bunden i något avtal om förutsättningarna förändras.
Att införskaffa bil är nästan alltid en mycket dålig affär. Kanske du kan samåka eller åka kollektivt? Jag avbeställde en elbil härom veckan då jag insåg att jag skulle spara 130kr/timme (50 kkr om året )om jag åkte kollektivt till jobbet istället.
Håller med. Men med hus, flera barn, hund mm och inget centralt boende är bil tyvärr nödvändigt… har testat utan och vi kommer inte dit vi ska helt enkelt
Vad sägs om att ta över ett leasingavtal med 12 månader kvar?
Om du är intresserad så tänkte vi se om vi kan överlåta vårt leasingavtal på vår Peugeot 208 som har 12 månader kvar på avtalet. Leasing kostnaden är bara 2980 kr per månad inklusive försäkring. Samma bil idag kostar 4500/månad.
Vi lämnar med vinterhjul som vi köpte till bilen gratis. Dessa kan du sälja till våren när du är klar med dem.
Kan du inte köpa något lite äldre och billigare då?
Jag har en toyota auris från 2012. Går i ur och skur. Har aldrig krånglat. Jag kör inte direkt några långa avstånd dock. Kommer förmodligen köra den tills den ska skrotas.
En bil behöver ju inte kosta antingen 5000 spänn eller 200.000 spänn. Kan man inte få något äldre och pålitligt för runt 50-70kkr?
Så hade jag nog resonerat om jag behövde bil och inte visste hur länge jag skulle behålla den.
Jag har dock noll intresse för bilar och inget intresse alls av att äga nytt. Att köpa ny bil(eller leasa nytt?) är väl typ deb sämsta affären man kan göra, rent ekonomiskt? Kör du ut den ut portarna hos bilhandlaren går den ner typ 50.000 kr i värde.
Att köpa ny bil är oftast en ekonomiskt dålig affär men det beror förstås på alternativen.
Jag är totalt ointresserad av att ha en bil som krånglar och som jag inte kan lita på. För mig är då det bästa alternativet en ny bil. (En ny bil kan också krångla men då blir det mest bilhandlarens problem.)
Ingen bil är ett ekonomiskt sämre alternativ eftersom jag behöver bilen för att ta mig till jobbet på rimlig tid.
För mig kostar alltså en ny bil mycket pengar men är ändå en bra ekonomisk affär.
Jo… Men jag skulle vilja påstå att du kan lita på en 2 år gammal bil med. Jag litar på min 10 år gamla. På en 2 år gammal bil har man garanti fortfarande med de flesta märken?
Men visst, många gillar ju att köpa ny bil. Go for it, om det är det som passar för dig. Jag kommer nog personligen aldrig äga en ny bil i hela mitt liv.