Har för mig skatten ligger på 4000kr, värt att beakta
Okej. Det är ju ca 333/månaden om man slår ut det på ett år. De nämner dock inte vad skatten blir.
Till att börja med så är det ju en riktigt liten pyttebil, med allt vad det innebär i form av komfort och säkerhet. Den är inte särskilt dyr i nypris heller, och kan du tänka dig att köpa en begagnad så går det ju att komma billigt undan. Personligen hade jag nog valt att gå upp liiiiite i storlek till åtminstone golfklass, men det är jag det.
Själva leasingerbjudandet har jag inte så många kommentarer kring, förutom att den där “kontantinsatsen” på 16500:- är ren skit. Du blir troligen av med den ifall du krockar och bilen löses in. 16500 är dessutom 458:-/mån så den egentliga månadsavgiften är 3053:-. Antar att skatt (hög, tror den är kring 4-5000:-/år) och vinterdäck tillkommer så då är du uppe och nosar på 3750:- eller mer/mån.
För de pengarna är du ganska nära en Audi A3 eller liknande större och mycket trevligare bil. Tycker jag.
Tack för svar!
Okej bra att veta. Jag är som sagt inte så insatt i det här med bilar och vill såklart komma undan relativt billigt men ändå ha en stabil bil som förhoppningsvis inte går sönder och blir en massa extra kostnader.
Leasa kanske inte är det bästa valet alltid även om det känns smidigt. Ska kolla runt lite på blocket (antar det är där man hittar bilar bäst idag?) och se om jag kan hitta någon bil för en bra prislapp. Dock kommer det nog bli billån för min del för har inte jättestor kontantinsats för tillfället.
Det jag söker är ju en stabil pendlarbil till olika aktiviteter inom min stad. Så en del stadskörning.
Elbil aktuellt? Om du nu letar efter privatleasingkampanj: Privatleasing - Privatleasa en Volkswagen | Volkswagen Sverige
Ingen aning om vilket utförande man får för utgångspriset 4095 i månaden men verkar som ett okej erbjudande om man nu vill leasa.
Mja om man inte kör mycket så är det dyrt. Det tillkommer vinterhjul och försäkring, dyrare än det du behöver till en mindre och lättare bensinbil. 4095:-/mån blir snabbt 5000:-/mån, för en naken och betonggrå ID.3.
Åk runt till ett par större återförsäljare av olika märken, t ex Toyota / Kia / Ford m fl och provsitt och kanske provkör ett par olika så vet du iaf om det känns aktuellt att betala en tusing extra för att köra en finare eller större bil. Den minsta bilen jag själv ägt var en Audi A3 och den funkar ju fint både i stan och på motorväg. De gånger jag fått lånebil eller hyrt bil i ännu mindre storlek och av billigare snitt, typ Suzuki eller Kia i mikroklass, så har det känts väldigt, väldigt mycket som ett rejält steg ned. Som att byta en motorcykel mot en sparkcykel, typ.
Om man köper en bil så har man så länge bilen är hyfsat ny med garantier förmodligen en lägre månadskostnad.
MEN när du vill sälja bilen så kommer ju värdeminskningen i en klumpsumma istället.
Leasingföretagen tjänar såklart pengar på totalen, men nog betydligt mindre än många tror på varje bil. Värdeminskningen betalas ju månadsvis istället.
Därav så är det för egen del värt en riskpremie varje år för att slippa fundera på restvärdet.
En bil är alltid en förlust affär utom special modeller eller liknade, men dom är få…
Minst förlust är att köpa bilen för pengar man har… Låna eller leasing blir dyrare beroende räntan…
Så mitt förslag är bättre begagnad bil för sparade pengar…
Jag har kört både och, och för mig handlar leasing mer om ‘peace of mind’ än om att spara den sista tusenlappen. Att slippa krångla med försäljning på Blocket
, osäkerhet kring restvärde och att alltid ha en ny, säker bil för familjen är värt en hel del. Sen får man såklart acceptera att man betalar en premie för den bekvämligheten. Det är en ren konsumtionsutgift, inte en investering.
Vill du ha en stabil billig pendlar bil så skulle du kunna köpa en äldre Nissan Leaf. De går som klockor. Och behöver du den bara för att köra i stan så räcker det med 24kwh. De är billiga i inköp och låga driftskostnader.