"Har jag råd" med detta bilköp rent konkret?

Vad var tanken från början med sparpengarna?

Om du tänker att man bara lever en gång och ska unna sig finns det bra mycket roligare saker att göra än att köpa en Volvo för 300k.

Sparmässigt har du kommit en bit och borde vara mer värt än att bränna det mesta på en bil.

Om du behöver en ny bil kan du inte köpa en för max 100-120 tsek eller ännu lägre?

Min senaste bil kostade runt 2 månadslöner och är lika nöjd med den fortsatt efter 3 år. Det är en Golf.

Som tidigare folk påtalar är en material sak rolig 2-3 veckor. Googla hedonisk anpassning.

Känslan med att ha kapital däremot kan kännas som en lyx och trygghet vilket bör värderas högre än en V60

Nej.

Nybilskänslan räcker bara ett par veckor, sen vänjer man sig och njutningen är mer eller mindre redan försvunnit.

Det är “bara” 120k, så det är väl klart att du rent krasst har råd. Men jag hade hellre lagt de pengarna på resor eller till och med en ny dator som skulle gett mig mycket mer njutning.

Spendera på det som betyder något. Jag har aldrig brytt mig om bilar men köpte nyligen en i prisklassen du beskriver. Jag har råd men funderade på om det var värt det.

Är säkert äldre(35+) och har ett annat ekonomiskt läge då kontantköpet motsvarade ca 4% av aktuellt kapital eller 30% av årsintäkt.

Jag uppskattar den nya bilen men skulle inte köpa en för 800tkr även om set förhållandevis är en billigare bil för oss än för dig just nu.

Jag skulle inte köpa en ny för det låter som att du har en autentisk bil i din v70. Samma som vi hade under tiden vi byggde kapital.

Blir inget större haveri på den bilen. :+1:

Med din låga lön skulle jag nog inte välja att köpa en bil för 300k.

Med mina förutsättningar skulle jag nog köpa en NY bil för runt 300k men jag skulle inte betala så mycket för en begagnad bil.

Så det är bättre att spendera pengar som skulle täcka eventuella reparationer istället för att bara reparera om det behövs?

Vi köpte nyligen en Volvo v60 XC (4wd aut) för 230’ där vi betalade den kontant 50/50. Den hade gått 15’. Det är hutlösa pengar och inget jag hade föredragit att lägga dom på egentligen. Mitt delmål att nå miljonen fördröjs antagligen något år, men vi hade behovet av bilen och bilmarknaden just nu är inte direkt optimal för konsumenten.

Mitt tips till dig, om du mestadels vill byta bil för att ha en automat, köp en något år äldre bil än -21 med automat och som motsvarar din inkomst i ägande hellre än att ta en såpass stor del av dina besparingar. Det kostar mer än det smakar. Tex en v60 2018 kanske duger lika bra med mil på runt 10’.
Eller gör som vi tidigare gjort, köpt en Ford istället för mindre peng men i stort sett samma bil.

Med din nettolön skulle jag säga att en bil i den prisklassen är för dyr, men samtidigt så sparar man väl ändå pengar för att kunna leva ett rikare liv.

Ska du inte ta och hyra en lyxigare bil i några veckor och sen känna efter vad det gav dig? (Och kanske gå ner i prisklass en smula :slight_smile: )

2 gillningar

Vet inte, men man kan kolla på typ bildelsbasen på en begagnad automatlåda, svänghjul å pedalställ…
Säker några tusen men billigare än köpa en nyare bil…

Nybilskännsla försvinner ganska fort men skönt med ny bil. Hur många mil körs det om året?
Sedan är det värt ekonomiskt att köpa ny bil svar nej. Var beredd på ett rejält ras av värde. Men vad är syftet med ditt sparande?
Jag hade köpt nya bilen om jag vart i din sits. Allt handlar inte om att det måste vara investering som ska öka i värde. Pengar kommer och går. Du har ju pengar till kontant affär så köp.
Ett tips kolla vad bilen hade kostat i avbetalning. Lägg undan samma summa sedan varje månad. Då får du amorteringen+ränte kostnaden åt dig själv.
Ex 200000 amortering 2777, räntekostnad1333kr =4110kr/månad till sparkont/börsen
4110kr får då typ 4% ränta på sparkonto eller mer på börsen.

Ja, jag tar hellre en bil som kostar mig 300 tkr som jag sedan (någotsånär) kan förutspå kostnaden för de närmaste åren (service, däck, bromsar kanske) än en bil för 150 tkr där det plötsligt smäller till med x antal kr i reparationskostnad, jobb med att hitta en verkstad som löser det inom rimlig tid till rimligt pris och hyrbil om det behövs etc. Och när den cirkusen är över kan något annat liknande inträffa igen.

Men som tur är resonerar vi alla lite olika, annars skulle ingen vilja köpa min bil när den blivit 12 år/gått 15 000 mil :wink:

En Volvo 2021 kan också smälla till och bli dyr på verkstan. Ett lotteri.

Nån frågade om motorn i nuvarande bil. D4 (den lite äldre versionen innan en uppdaterad kom på senare 2014-modeller), en av de mer pålitliga enligt volvo-forumet. Maskinellt har jag inte haft ett enda problem hittills, förutom en fjäder som behövde bytas.
Övriga extra saker i samband med service har jag själv valt att låta verkstad göra, t.ex bromsvätske-byte (rekommenderades enligt tidigare servicehistorik), byte av kylarvätska osv… Kamremmen var i förebyggande syfte eftersom dessa modeller har 18 000 mil / 10 år. I bästa fall klarar man sig några år framöver med vanlig service så länge inte något oförutsett händer.

I övrigt ingenting, går fint, går att köra hyfsat bränslesnålt, billig skatt, bra med lastutrymme. Som sagt, jag behöver verkligen inte köpa en nyare V60, det är mest ett ha-begär och som ni säger så blir det ju nyhetens behag som sedan avtar. Blir det köp så är det i alla fall inte aktuellt förrän andra halvan av detta år som tidigast, kanske har hunnit ändra mig då och inte alls känner att det är aktuellt. Jag kör såpass lugnt och sansat så visst bör bilen hålla ett tag till med regelbunden service som det också är…

Äh låt folk drömma om de bilar de vill. Frågan handlade ju om ekonomin. Där tycker jag OP har fått ganska vettiga svar redan.

Dock vill jag av erfarenhet säga att om man gillar bilar och har ens lite FOMO så spelar det ingen roll hur länge du tror du vill äga en bil. Man hittar alltid på nya anledningar att byta. Sen blir man med tiden skicklig på att handla med bilar om man inte typ heter Peder ( han i Auto Motor Sport).

Du är ung. Även om jag inte tycker att det är en vettig prioritering just nu i ditt liv så är det enda sättet att lära dig läxan genom att göra det. Du har lång tid på dig att spara mer. Bara räkna på det ordentligt först. Skatt, försäkring, SoV, service, soppa osv.

Som andra påpekade, visst har du råd, men…

Du verkar köpa bilar på kort sikt. Den slutsatsen drar jag av att du har en “nyare” bil som du redan vill sälja för att du inte “tycker om” manuell, ett rent lyxproblem. Dessutom förstår jag att du inte ens har betalat av bilen utan har mer skuld än du har värde - är det rätt?

Med det i tanke så är kostnaden för bilen 300t, visst, men egentligen inte. Du får ju tänka in förlust på existerande bilen samt att du eventuellt vill sälja den nya med förlust senare.

Vad värderar du mest? En flashig bil med automat? Eller en stabil ekonomi där du har råd med att köpa bostadsrätt trots relativt låg inkomst.

Jag körde nedärvda skruttbilar ända fram till jag var 26. Sen köpte jag en ny (liten bil) som jag sen hade i 16 år. Utslaget på 16 år så var inköpspriset cirka 1000 kr per månad. Helt ok.

Det är vansinne att, med en relativt låg inkomst, spendera så mycket pengar på bil på kort sikt. Om du behåller bilen i 15-20 år - go for it. Om kortare, du har bättre saker att lägga pengarna på.

Undvik lån särskilt nu. Har du pengar tillräckligt, om Du nu önskar så mycket att byta till en bättre bil. Om du har garage då du förlänger bilens liv markant. Försök undvika lån om det finns en möjlighet. Man känner sig inte stressad vilket betyder mycket. Brukar säga och göra har jag pengar då handlar jag. Annars nada. Tänk dock att ha bil det betyder kostnader. Och om du inte har lån klarar Du galant med utgifterna. Jag har en extra konto där jag brukar lägga undan för eventuella kostnader för bilen. Har oxå ny bil skatten ligger över 4000 SEK. Men det är värt. För Din välbefinnande lån skall Du ta bara om det är ett måste. Lycka till!

Sitter i liknande situation där suget efter en nyare bil kommer smygande, jag knarkar blocket och svävar iväg på bilar för 250-350tkr men landar för det mesta i att det är lite för mkt pengar i förhållande till min årslön som för visso är något högre än din.

Kan inte råda dig att göra det ena eller det andra men själv landar jag i att 300tkr är för mycket för en bil, även om det är en fin bil och jag har pengarna.

Jag håller med på ett sätt men man kan också säga att bilen möjliggör många saker i ens liv som gör livet roligare och skapar minnen för alltid. T.ex, jag älskar roadtrips och att vara i naturen och vandra, fotografera solnedgångar, osv. Det hade varit nästan omöjligt att göra samma sak med kollektiv då jag bor på landet och älskar friheten och flexibiliteten som bilen ger mig, så just detta har för mig ett pris som jag är beredd att betala. Jag håller med dock att jag behöver inte en bill för 300k för att kunna göra det. Jag har en gammal skrottbil som funkar alldeles utmärkt.

Stämmer ofta men inte alltid.

Att jag har unnat mig att ha en dyrare bil gör så att jag tycker att det är värt det för mig att pendla till det jobb jag har. Rent ekonomiskt tjänar jag på bilen då jag inte skulle pendla med en skruttbil eller utan bil.

1 gillning

Ser att många tycker det är för dyrt i förhållande till ekonomi, och visst kan jag hålla med om att det är mycket pengar för en bil.

Å andra sidan, omöjligt att säga nu men nuvarande bil kan ju åka på diverse problem som innebär dyra verkstads-kostnader. Peppar peppar så har inte varit så än förutom ena fjädern som behövde bytas. Hur länge håller de andra? Förhoppningsvis längre… servar den regelbundet så maskinellt bör den hålla.

Bra mönster och dubb på vinterdäck än och sommardäck mycket kvar av…

Allt talar ju egentligen för att behålla bilen ett tag till, och med all sannolikhet lär det bli så. Kanske man väntar nåt år till på ytterligare lite värdeminskning på en 2021a och sen tar ställning igen. Då har ju nuvarande bil och minskat värdemässigt vid inbyte såklart…

Jag ser det ju lite som att, köps bilen, så är det ett rent unnande, och oavsett åsikterna här kommer ju allt vara upp till mig att bestämma i slutändan…Jorden runt resa lär ej bli aktuellt, man blir låst med husdjur, visst kan man ha någon som ser efter dem men det är jag som skulle sakna de först, hehe.

Nån skrev om bostadsrätt, vi har hus i dagsläget, och där är det ju lån som amorteras, så bostadsköp är inte på tapeten då det redan är klart. Sen är det alltid trevligt att ha så mycket ekonomisk buffert som möjligt. Men hur mycket pengar ska man lägga på hög? Visst motiverar det att kunna sluta jobba tidigare om man har sparat undan mycket också…

1 gillning