Man kan ju hålla på och rationalisera vad som helst för sig själv utan att det är sant för det.
Var går gränsen då? Kan du åka i en ny Kia eller måste det vara en Mercedes? Eller t o m en Porsche?
Det går ju att dra ut det resonemanget hur långt som helst.
Hyr en likadan bil som du vill köpa i en månad och utvärdera efter det hur stort behöv du har att byta.
Men det är ju sant. Utan en bättre bil hade jag inte pendlat och lönen hade varit lägre.
Fåfängan kan övertala en man(sällan kvinnor är så korkade när det gäller bilar)till att bränna pengar på en bil!
Många vuxna med ett tonårssinne tror att statussymboler ger lycka å tillfredsställelse…Tex.
knarkbaronerna i ghettona åker BMW och tror sig vara hot shots🐷.
Hur lycklig blir man egentligen?
Du upptäcker att grannen har 21 tums puckar på bilen…
Det gör djupa spår i själen…handla nya hjul är 1 måste!
50 pix,minst…
Nu måste det ändå kännas som att fortplantningsorganet har växt till minst 4 cm.![]()
Om du ska låta storhjärnan vara med i leken lite…
Gör en TCO(total cost of ownership)
Då får du fram en milkostnad.( Du kommer kunna åka Uber 365 dagar om året till en bråkdel av kostnaden)
Finansiering
På börsen kan du minst snitta 10% avkastning på ditt sparande.
Utan att ditt kapital står på en p-ruta å äts upp med tusenlappar varje månad.
Tror du brudar med lite iq gillar killen med en kille med 21 tummare å inga pengar på kontot,eller en som kan trygga er framtid med kloka investeringar?
Livskvalitet
Försök se bortom bilhuven och spräcka bubblan du befinner dig i.
Förkovra dig,skaffa perspektiv,byt ut pryljagande polare,skaffa en klok kvinna som kan få dig inse vilka andra värderingar är viktiga i livet.
I slutändan handlar det helt och hållet dig själv och vilket spår du väljer i livet.
De fattiga förblir fattiga,oftast pga. brist på utbildning och att man förlitar sig på samhällets förmåga att ta hand om dig
Har ett bra exempel hur en fattig med mycket pengar inte kunde hantera situationen .
Hon vann 5 miljoner på lotto.
Köpfesten visste inga gränser!
Bilar,resor både till dig själv och anhöriga…
(Självklar inget på börsen)
Nu,10 år senare knegar hon på sitt gamla skitjobb och knappt några pengar kvar…
Det är inte alls ovanligt att någon från socialgrupp 3 upprepar detta mönster i sitt liv.
Sen är man jvligt bitter på kapitalisterna😛
Mitt råd: Köp boken,blås iväg ditt sparande och njut i 2 månader… haha
Jag drar det inte hur långt som helst. Någon fast gräns finns inte för mig. Jag är helt ointresserad av bilar och det betyder både att jag inte behöver en dyr “specialbil” och att jag inte vill ha en skruttig bil att meka själv med.
Som jag resonerar ska bilen betala sig själv genom den högre lön jag får och då går de dyraste bilarna bort.
TS funderar på en bil runt 300k och dras gränsen där funkar det bra för mig.
Detta var på tapeten i veckans avsnitt av Ekonomiakuten i P1. Det korta svaret är där:
Köp en bil som inte är större och tyngre än du behöver, köp en med maskinskadegaranti (el mots) eller köp en för 20k. Det är bilarna mellan ganska ny och riktigt gammal (men där måndagsexen hunnit försvinna) som är de mest riskabla.
/en som aldrig betalat mer än 15k för en bil.
Bilar är de sämsta föremålen att vara sugen på så jag beklagar att du har det att brottas med. Rent krasst borde man välja bil endast efter faktiskt behov. Är ditt sug obotligt och inga andra saker du kunde gjort för pengarna lockar att ändra dina prioriteringar så köp bilen. Privatekonomi är individuellt. Är bilen en så hög prio för dig så är det väl en av anledningarna till att du sparar till att börja med. Jag vet att speldatorn jag köper blir värdelös med tiden så man får värdera nöjen till pris man anser värda det.
Du bestämmer ju själv. Men de fattiga förblir fattiga av en anledning. Drar ett enkelt exempel nedan:
-
Du köper en skitcool bil som alla blir otroligt imponerade av för 300k, räkna sedan med reperationer, däckbyten och service, kanske blir ca. 5k per månad om vi också räknar med drivmedel och försäkring, vilket är mycket på en snabb bil, eller 60k per år. över 10 år är vi alltså uppe i 600k utöver dina 300k som du brände på inköpet, total kostnad över 10 år inkl. allt ca. 1 miljon.
Så du har alltså bränt 1 miljon nu. Sannolikheten för att en skitcool bil med flera hundra hästkrafter går sönder är ju också hög varje gång man startar den… Så där finns alltid lite ångest när man kör upplevde jag.
-
Nu gör vi ett exempel med en ödmjuk person, som inte är en påfågel som ska ha det coolaste på gatan, kanske köper en Volvo V40 från 2018 med lite extrafunktioner, diesel, automat, kostar ca. 200k. Här blir också månadskostnaden mycket lägre då den drar 0,39 liter per mil och har mycket lägre kostnader rent allmänt, försäkringen ligger på 90 kr/mån till exempel.
Om vi då investerar de 100k, så hade vi med de senaste 10 årens ökning på indexfonder haft 400k efter 10 år, de då gått upp 300%.
Så du har alltså en fin Volvo V40 och 400k på Avanza efter 10 år.
-
Ifall du har kvar din nuvarande bil, och köper indexfonder och de har ungefär samma uppgång som senaste 10 åren så hade du haft 1,2 miljoner på Avanza, utan hävstång då.
Vad tror du hade känts bäst om 10 år? Vem av dessa tre personer vill du vara? Vad hade du tagit för beslut för 10 år sedan om du fick ta beslutet då?
Men ja… är också snubbe och förstår dig såklart, jag köpte en Audi A4 när jag var ung och dum, brände så otroligt mycket pengar på den, värsta ekonomiska beslutet jag någonsin tagit. Är såklart färgad av det också, alla kanske måste göra sina egna misstag.
Fördelen med att ha en bil i många år/mil är att man lär känna den. Har kört 23000 mil med min bil och den har gått snart 27000 mil. Jag vet hur bilen beter sig, hur den låter, hur den uppträtt i samband med att jag behövt lämna den på reparation, hur ratten känns i alla olika utslagspositioner så jag har lyckats få den till verkstad innan något verkligen havererat. Självklart lämnar jag den på service varje år.
Personligen hade jag inte bytt en så välrenommerad driftsäker bil för en bil med automat.
Jag tycker att det är fel fråga… @jabbele3
jag ställer mig samma hela tiden och får alltid svaret att jag hellre vill ha
- mer pengar som jobbar åt mig
- en bättre pension.
- fler minnen i form av resor och annat
Än
- En ny bil som kostar mer varje månad och innebär större financiell risk.
- köpa bekräftelse / unna mig
Jag hade nog jobbat med mig själv istället då det inte låter som att du verkligen inte behöver en ny bil.
Det kostar dig alltså 119k kr för att byta till en 7 år nyare bil och som dessutom nästan inte gått något.
Det låter som att det är en för bra deal för att vara sann. Får du ca 180 för din nuvarande bil alltså?
Jag köper mycket hellre något som man kan ha kvar ett tag än att slösa pengar på resor som många här skriver om och där värdet sedan är noll räknat i kronor. Men alla är olika.
Om det är bara är 119 k emellan så säger jag köp direkt!
Om du behöver minnen från resor kanske du måste jobba med dig själv? Vem är du att avgöra vad någon annan värderar?
True, men nu var det inte jag som frågade om jag hade råd med en resa.
Ett rent “nej” hade kanske varit mycket tydligare. Tack för feedback.
Nuvarande bil ca 100k värderad…
Jag räknar bort en del av köpesumman, säljer lite musikrelaterade saker, det är ett ypperligt tillfälle nu av olika anledningar, riskerar att bli stående med 2 stora kartonger annars.
Intresset har svalnat för detta efter ca 4 års ständigt letande mer eller mindre… Då ser jag det som att pengarna från detta “drar av” priset på nya bilen… Dvs, jag räknar inte dessa pengar som att de finns på sparkontot.
Drar man då av detta, och sedan tittar på det som faktiskt sitter på sparkontot, som jag nämnde i trådstarten, så är det ca 119k som fattas… Saken är den att det är en summa kvar på nuvarande bil som lån, ca 60k, löses vid ev. nyköp…
Säg att jag löser lånet så bilen kan värderas till 100k.
Då återstår ca 59 000 på nya bilen för att ha köpt allt kontant.
Bortsett från vad musik-grejerna inbringar så behöver jag, från sparkontot, alltså lägga 60000 (lösa lån helt på nuvarande), + 59000 återstående på nya bilen = 119 000 från Spar.
Långt ifrån säkert att jag köper nyare bilen. Oavsett så lär jag om inte annat lösa den del av lånet som återstår på nuvarande bil!
Uh… specialmatte bådar sällan väl…
Nybilskänslan avtar ju inom några veckor.
Eller ja kanske annorlunda om man har en Porsche/Ferrari. Tänker jag ska testa nån dag dock, är så sparsam annars men skulle vilja göra ett känslomässigt beslut nån gång
Något jag tycker är intressant är hur RT kollektivt sett tycks skilja sig från normen när det gäller just bilköp.
Medan Svensson kör runt i en ett par år gammal bil för summor i nivå med TS ursprungsinlägg (företag och förmånsbilar åt sidan), tycks många på RT äga fordon för en tiondel av priset.
Ligger förklaringen i den typiske RT-medlemmens mer sparsamma natur? Antagligen är det så enkelt. Ändå smått fascinerande.
Okej, skit i bilekonomin… nu börjar vi ju komma in på intressantare saker. ![]()
![]()
Fjädrar, stötdämpare, däck och bromsar byter man symmetriskt. Dvs går fjädern på höger fram sönder så byter man båda fram. Aldrig bara en.