"Har jag råd" med detta bilköp rent konkret?

Instämmer! Svärmors v70 rullar fortfarande fint med +50k mil på mätaren. Riktig pansarvagn är det.

Jag hade ej genomfört bilköpet med förhoppningar om så många mil kvar tillsammans med din befintliga.

Transport kan vara en stor utgiftspost. Har man gjort det till en stor utgiftspost finns det inte lika mycket pengar över. Finns det inte pengar över söker man sig inte till forum som avhandlar vad man gör med pengar som blir över. Med några undantag hos de som önskar att förändra sin situation.

Jag joppas att du är nöjd med din nya bil!

Man kan inte vara spara i livet, utan man måste unna sig något i livet också. Själv har jag prioriterat bilen. Bor man på landet, har hund och vill ha plats för golfbagen så behövs en rejäl och driftsäker bil.

Hade jag bott i centrala Stockholm hade jag troligen gjort annorlunda.

Har ej gjort bilköpet än faktiskt. Kommer troligen avvakta ett tag till detta år, så får vi se!

Mina bilaffärer har jag oftast gjort i december. Har en bilfirma kvar exempelvis någon bil av 2023 års modell och 2024 redan är ute då kan man rabattera rätt bra.

Likaså om man kommer med en uppdatering av en ny modell. Jag ser exempelvis att Skoda Omega kommer med en ny uppdatering i slutet av denna månad och lämnar därför just nu riktigt bra rabatt på innevarande modell.

Bra att du inte förhastar dig.

Har ju läst lite om detta, och att bilhandlare gärna uppnår säljmål osv innan årsslut och därmed är måna att bli av med bilar vid den perioden…vilket ger viss prutmån?

Absolut inget fel på nuvarande bil som jag beskrivit i starten, men suget finns, dock ingen stress så kommer troligen avvakta till höst/vinter tidigast…

Du är påläst! Helt rätt, mitt bästa bilköp gjorde jag den 29 december för många år sedan.

1 gillning

Brukar också vara ungefär samma kring midsommar inför det nya modellåren ska komma (eftersom biltillverkare envisas med att släppa nästa års modell i typ augusti).

Då har jag brukat leasat ny bil då de ofta kör väldigt bra kampanjer på lagerbilar.

Med dina förutsättningar hade jag aldrig köpt en bil för 300k. Men alla är vi olika. Jag har som principsak att inte låna för att köpa en bil, och det kommer ta stor % av dina sparpengar. Hade hellre satt dessa 300 000 kr att arbeta för dig på ett ISK. Sedan sätta upp ett sparmål separat till en ny bil.

Oj. Oj. Så mycket fel brukar det inte vara på välskötta äldre bilar.
Ingen reparation jag gjort har någonsin gjort har dragit delar för mer än 6000 SEK. Otroligt sällan dessutom man råkar ut för något större.
Sist var över 20 år sedan. . (Växellådan + koppling på en SAAB 9000. Skruvade dit den själv.) Haft två bilar för det mesta i familjen sista 30 åren
Att handla på sig Bilar med säg 30.000 Sek i värdeminskning i snitt årligen för att minska “risken” känns väldigt osmart även om man låter verkstaden skruva.
Min vardagsbil nu (Japansk) är snart 30 år och har alltid tagit mig från A-B dom snart 10 år jag ägt den. Mest bara underhåll.