“resa till fjällen kostar även utan bil”. Jo men det är viss skillnad kostnadsmässigt på att åka med bussen till Fjällen någon gång per år och ha en Tesla stående året om.
Förut när jag körde 3200 mil årligen kändes det som ett klokt val för plånboken faktiskt ägde en Toyota Auris hybrid 2017 innan denna. Sparat massor med Teslan inte stor skillnad på månadskostnaden faktiskt.
Ja och jag vill påstå att det en annan upplevelse att åka till fjällen med Teslan än buss vilket blir värt priset alla dar i veckan ![]()
Oh ja. Mycket cyklande här, men lycka till.
Jag tror man bör vara väldigt försiktig med att värdera bilen, det har varit galna år där värderingar har gått upp men som nu börjar normaliseras.
Hur kommer parkeringen vara vid nya boendet och pris?
Och den kalkylen går inte ihop kanske nu om du bor väldigt nära job i nya lägenheten?
Jag anser du fått mycket bra inputs här i tråden, tycker också du ska sälja bilen. Riskfritt att återbetala lån.
Jag har läst originalposten och svaren. Du verkar inte vilja ta till dig av vad i princip alla säger till dig.
Enligt min analys så ser jag en framtid hos Lyxfällan för dig och din sambo då ni verkar leva över era tillgångar, med en klart för dyr bil i relation till vad ni tjänar och vart ni är i livet, och planerar att bli rika på bostaden samt OMX-certifikat.
Lycka till! Hoppas du tänker om när ni fortfarande är unga.
Kollat upp en billigare elbil? /hybrid
Finns inget som är gratis.![]()
Åh herregud… Menar du verkligen allvar eller trollar du med oss? Låter snarare som ett snabbare sätt rätt ner i fördärvet…
Av det jag läser så ni verkligen behöva få ner fötterna på jorden igen! Sälj bilen, betala av lånen med ränta, därefter gratislånet till din mamma och därefter börja investera på börsen. Vad du väljer att investera i är såklart upp till er men jag tror du överskattar hur “lätt” det är att tjäna snabba pengar med certifikat och hävstångsprodukter…
Tror det trollas ordentligt
Man får ju nästan hoppas det.
Det är detta som visar att du inte förstår ekonomi i större drag. Pga av den kostnaden var du tvungen att öka lånet till kontantinsatsen som du betalar 7.7% ränta på, dvs du måste förstå begreppet alternativkostnader i din totalekonomi.
Frihetskänsla med bil förstås.
Har själv en bensindriven 11 år gammal Citroen som jag gillar. Köpte den för några år sedan kontant men bilhandlaren ville förstås lägga upp ett kreditavtal på 10 år!!! ( borde inte vara tillåtet för i sådant fall är ju bilen avbetald först när den är ungefär 20 år och då är den nog skrotad).
Min bruttoinkomst är 99 000 kr/månad men det kanske man inte tror när man ser bilen förstås.
Detta påminner mig om när jag fick mitt första jobb, tjänade 24k i månaden och kände mig svinrik. Såklart agerade jag inte på den känsla och tog sunda beslut men jag tyckte att jag hade mycket pengar och råd till det mesta.
Nu har jag mycket mer i lön än ni båda tillsammans, jag älskar att köra bil, frihetskänslan, att bestämma själv och ibland sover jag i bilen också för att spara på hotellnätter, jag kör ändå en bil som jag köpte för 50k. Skulle aldrig få för mig att köpa en Tesla eller annan dyr bil.
Baserat på detta och diverse inlägg i tråden:
Klipp navelsträngen och väx upp !
Hur finansierades bilen? Jag får inte ihop det? Bilen kostade 665k, du fick 300k av din mamma, och resten?
I min värld, när det ska köpas bostad så måste man lägga ut 15% av värdet som en kontantinsats, som man ska ha, kontant.
Om du bor i en annan adress än mamma så måste bilen stå på dig annars gäller inte försäkringar. Tänk om det sker en olycka, vad som helst, till och med en parkeringsskada och de nekar ersättning för att det är uppenbart att inte mamma är brukaren.
Sedan tycker jag du ska kolla upp hur cert funkar. De nollställs varje dag så om du har 100kr och det gick upp ena dagen 1% så har du 120kr. Dagen efter går det ner 1% så har du endast 96kr kvar.
Tack alla för er input, spännande syn folk har på saker och ting, Jag vet mycket väl hur mina certifikat jag handlar med fungerar och kan gärna lära dig mer om det jag vet om du är fundersam nån gång Harry.
Men för min del söker jag inte info angående min aktiehandel och avråder dig från att råda mig i min aktiehandel, där har jag rätt att välja precis som jag vill ![]()
Bilens försäkring har jag haft bra använding av vid 3 olika tillfällen där videomaterialet har gjort att man undviker självrisk på 8k per tillfälle. Väldigt fin egenskap hos en bil att den filmar det som sker, älskar det faktiskt! Det hade ju kunnat se ut som att den yngre personen har gjort fel men så är det inte alltid.
Bilen har jag såklart degat själv 300k + 70k elbilsbonus, som jag enkelt sparat ihop med jobb och hjälp av min handel på ganska kort tid dessutom, sedan har jag även lagt 110 k på kontantinsats och planerar allt erlägga ännu mer inom kort för min ekonomi som jag anser tillåter det, jag tror inte alla i forumet riktigt förstått att jag är bra på att hålla nere kostnaderna på många olika plan.
Jag bor ju fortfarande hemma och har nästan inga kostnader så jag har ju möjligheten att spara hela lönen om jag nu känner för det. Samt jobba extra och få ut extra kapital på mina investeringar bil/bostad när jag känner för det
Jag känner att folk blev lite väll överdrivna med att kalla mig för troll och nämna lyxfällan, har sett det programmet många gånger och min budgettavla ser betydligt bättre ut än många i min ålder samt hur mycket sparat kapital jag har i form av investeringar.
Hur såg det ut i 20 års ålder för er som är så himla bra på förvalta kapital undrar jag? Vad ser ni för risk med mitt upplägg för jag tycker att lån är en möjlighet när man inte har en alldeles för hög ränta.
Det första jag kommer göra när jag får mitt bolån på 5 procent hos Nordea kommer jag byta bank till en billigare, jag är alltid om mig och kring mig att hålla nere kostnader på alla plan.
Sedan har jag ju möjlighet att faktiskt hitta ett bättre betalt jobb, jag bara gillar mitt lågavlönade jobb just nu för alla förmåner och fina rutiner. Jag är även utbildad elektriker som bytte jobb under corona då vårt företag la ner halva firman och det är ju inte direkt en överflöd av kunniga elektriker i vårt fina land om jag skulle vilja återgå ![]()
Vad får er som kommenterar om mitt sätt investera på tro att jag inte gör mer procent årligen än vad ni gör? För mig är det förknippat med låg intellektuell nivå när man drar förhastade slutsatser utan att känna till hela historier. Det klingar alltid bättre när man håller sig till det man vet tycker jag ![]()