2 barnsfamilj här. Barnen är 3 och 6 år gamla. Vi kör f n runt i en Golf Sportcombi från 2016 med 13k mil under huven. Kör ca 1500 mil om året, mest på sommaren till stugan. Fungerar bra, har förutom service varje år bytt någon enstaka del för 5000 kr.
Känner att jag skulle vilja ha en lite större bil, automat, med filkörningassistans och har sneglat på passat, Superb och V90. Dem ligger dock på ca dubbla priset mot vår nuvarande bil. Vi har råd men det är ju dyrt.
Alla får plats (än så länge, alla är väldigt långa dock så kanske måste ha extra benutrymme när barnen är tonåringar). Och vagnen åker snart ut, när lillen får börja använda benen mer när vi ska någonstans.
Min rationella sida säger att det inte kan bli billigare än så här, den emotionella säger att det vore nice med en nyare bil.
Behöva och behöva. Det du beskriver är ju ett klassiskt unna-sig-scenario. Klart att det är trevligare att köra en nyare, större och bekvämare bil. Det vore ju ännu trevligare med något ännu längre ut på villhöver-skalan, men som med allt annat handlar det om prioriteringar och inte minst vad det innebär när ni säger att ni ”har råd”.
Sagt av en som har två alldeles för dyra (el)bilar i en familj som borde klara sig med en.
Du skriver att barnen kommer få långa ben som tonåringar och det äldsta barnet är 6 år? Gillar planeringshorisonten
Bilen är 10 år så jag skulle nog säga att det smartaste är att byta till en som är 3-4 år gammal för att minimera risken för problem samt öka säkerheten då sådan utveckling sker hela tiden.
När jag var i samma funderingar som du, så var jag ju “tvungen” att testa och vi valde ju vår Tesla MY. Dyrt? Javistt. Fantastiskt? Absolut. Caroline tycker ju fortfarande den bästa bilen någonsin.
Nu kör vi ju ett ekonomiskt rationellt bilval (Peuegeot E-2008) som är skittråkigt, den kör typ 13 - 15 mil innnan den behöver laddas. Ingen assistans och skittråkigt. Visst sneglar jag ibland på en ny EX60 men sedan konstaterar jag att jag är lite uttråkad och försöker sysselsätta mig med något annat.
Den gamla bilen har fungerat bra och har bara gått 13k mil. Du känner till dess historik och att den är pålitlig. Visst är det kul att byta, men även den nya bilen blir snart vardag. Även 3-4 år gamla bilar kan strula och med lite osis så kan den strula mer än den gamla.
Jag säger behåll golfen till behovet av ny bil verkligen kommer.
Behöva och vilja är olika saker.
Ni verkar inte ha något direkt behov just nu eller närmaste åren.
Frågan är vad alternativ användning av pengarna skulle kunna vara? .
Vi gjorde ungefär tvärtom… Länge sedan nu..
Vi sålde vår nyaste bil vi ganska nyligen inhandlat för sparpengar när nyhetens behag klingat av. (En större volvo). Såldes för ca 200.000 i dagens pengar.
För dom pengarna tog vi hela familjen (barnen runt låga tonåren) på en månadslång rejäl roadtrip i västra USA:
När vi kom hem skrapade vi med viss möda ihop till en begagnad VW golf för en (1) dryg månadslön.
Dom valen kändes helt rätt för oss och vi har även sedan dess mest köpt äldre bilar.
Vår nyaste bil är nu >15 år gammal. Låga utgifter och inte en rostprick. Inga större reparationer .
Köp en sprillans ny bil! Ni behöver inte en ny bil men det är väldigt trevligt med en ny bil. Ta med familjen och provkör lite olika bilar och när ni hittar någon bil som alla gillar så köp den.
En ny stor bil är också säkrare så det finns rationella argument.
Pengar ska användas, förr eller senare.
Jag hade testat en Ioniq 9, verkar riktigt skön. Det är inte en Li Auto Mega, men kanske det närmaste på den svenska marknaden.