Ni som precis som jag helst undviker billån, hur mycket sparar ni till bil varje månad och på hur lång sikt? Indexfonder eller sparkonto?
Sparkonto låter väl bäst om du ska köpa bil inom 2-3 år. ![]()
Cashade bilen för fyra år sen. Amorterar 2000 per månad på huslånet för att sen om kanske fyra år ta lån på 150k för att köpa ny. Helt enkelt för att räntan är högre på huslånet än på sparkonto. Har funderat på att halva beloppet skulle investeras men har inte blivit så och nu är det mindre än 5 år kvar. Vid nästa köp kanske jag gör så dock.
Så ofta byter jag inte bil. Den jag har nu köpte jag 2018 och hoppas att få ut 10 år av den. Men att spara flera hundra tusen med enbart en sparränta på 1,75% som Avanza ligger på just nu känns lite motigt. Samtidigt kan det gå snabbt och det händer nåt med bilen som gör att det blir svårt att tajma marknaden om man har fonder istället.
Jag har två olika sparformer för bil:
- Fondkonto
- Räntesparkonto
Bilen jag har nu är från 2017; då endast körd ca 2 000 mil. Jag tog den på finansiering och betalade av lånet efter tre år. Sedan bilen blev avbetald har jag fortsatt “amortera”, fast till mig själv. Jag sätter in 2 500 kr i en globalfond. Dessa pengar är till för en ny bil i framtiden och då ska jag betala hela bilen direkt istället för att ta den på finansiering. Jag gör mig själv till mitt eget finansbolag, kan man säga. Tanken är att jag ska ha min nuvarande bil tills den rasar. Jag är inte i behov av att uppgradera endast för att få någonting nyare. Därför känner jag mig trygg med att avvara mitt bilsparande i en globalfond med längre tidshorisont. Det finns så klart alltid en risk i det här upplägget. Tänk om bilen rasar veckan efter globalfonden gjort detsamma? Ja, tänk om. Skulle bilen rasa och globalfonden har gått ner väldigt mycket, då är det inte värre än att jag får köpa en billigare bil för just det tillfället. Jag måste inte ha en sprillans ny bil varje gång. Det här är en medräknad risk från början.
Utöver det sparar jag 500 kr i månader på ett vanligt räntesparkonto. Dessa pengar är avsedda till service och reparationer som sker löpande varje år.
Jag har alla besparingar samlade, det mesta i fonder på ISK, lite finns i aktier och en mindre ”buffert” på ett sparkonto (på 2 år) som jag hann låsa på 4,2% ränta innan sänkningen.
Den dag jag byter bil tänker jag att jag väljer vilka fonder jag säljer av för att finansiera bilköpet.
Första nya bilen köpte jag 2020 för avkastning på Fortnox-aktier som jag hade köpt 2016 och som hade stigit hela 1360%
Sparar inte till bil på det viset. Behöver jag köpa ny bil säljer jag fonder/aktier alternativt tar upp lån på antingen mitt hus eller bostadsrätt.
Men jag siktar på att min nuvarande bil ska landat på en månadskostnad på 2500 kr totalt under sin livstid (sedan 2020) när den skrotas eller säljs. Skulle jag sälja den idag hade den kostat ca 2500 kr per månad sedan köp och skulle jag köra sönder den idag så den blev värd noll hade den kostat 4700 kr per månad.
Ska dock nämna att hade jag lagt samma belopp på svenska börsen vid inköpstillfället hade jag fått en avkastning på 2000 kr per månad
Bil är nästan alltid en förlust affär, om man inte köper en speciell modell som är begränsad upplaga av…
Så de gäller å köpa en så billig som möjlig till att förflytta sig mellan A å B…
Jag spar inge till bil för dom bilar för ändamålet kostar max 20.000 kr…
Alla har olika behov som avgör kostnaden för bilen…
Jag sparar typ 2000kr i månaden på lysa 75/15. Tänker att jag höjer räntedelen lite varje år jag närmar mig bilköp.
Dock förväntar jag mig inte att det ska täcka allt utan jag hoppas att försäljningen av den gamla + lite från övrigt indexsparande ska kunna täcka upp mellanskillnaden
Sparar inte så dedikerat till bil. Men ser till att tillräckligt på sparkonto för att kunna cacha en ny bil i morgon om det skulle bli aktuellt. Nuvarande bil köptes ny för 9 år sedan och har snart gått 20000 mil. Behåller den så länge den går problemfritt. När nästa bil köps, kommer sparkontot bli ganska tomt, då börjar jag så smått fylla på till nästa bil men bara i den takt som behövs för ett byte.
Har alltid tagit lite från sparkontot och sedan tagit ett mindre lån. Lånet har sedan betalats av så snabbt som möjligt.
Nu tycker jag att bilar har blivit orimligt dyra. Möjligt att nästa bil köps genom att låna på huset men det får vi se. Har inget specifikt sparande till bil.
Det är nåt sånt som jag tänker mig. Tog mitt första billån när jag köpte den bilen jag har nu och betalade också av på 3 år. I nuläget har vi 3 bilar utan lån och det får gärna fortsätta så utan lån. Man skulle ju kunna sälja av fonderna 2-3 år innan bilköpet och ha pengarna på ett sparkonto det sista för att säkra upp.
0kr.
Jag har aldrig sparat till något specifikt. Jag hade väldigt länge endast en kapitalförsäkringsdepå dit alla investeringar gick.
Sedan frugan och jag fick barn har jag tre depåer. Den ursprungliga, en för barnet och en tredje som heter familj kort och gott. Vi har hittills aldrig tagit ut något från den tredje depån så lite oklart varför den finns och vilket eventuellt värde den tillför ![]()
5000 per månad i indexfonder, sen la jag in 50k från början.
Det täcker naturligtvis inte den faktiska värdeminskningen, men gör iaf att man sparar in en del av tappet så när det är dags att byta så dämpar man lite av smällen
Köper bil på avbetalning eller leasing, då blir man varje månad påmind om att allt med bilägande är en kostnad och inbillar sig aldrig att bilen är en ekonomisk tillgång.
Räntekostnaden är försummbar i sammanhanget med skatt, bränsle och värdeminskning.
Att spara till konsumtion, som ju en bil är; är inte sparande utan periodisering.
4000kr - sparkonto
Sätter av 500 kr/månad men jag är också på en annan prisnivå än resten på tråden: båda mina nuvarande bilar inköptes för under 15 tusen.
Jag leasar en elbil. Skulle dock aldrig köpa en elbil kontant pga. Kostnader för batteri och sådant om det skulle hända något.
Betala 3800 kr inkl. Allt utan laddning. Volvo EC40.
Hade dock sparat på vanligt sparkonto om jag var du.
Jag och sambon har ingen bil idag, vi har sparat i genomsnitt 11 000 per månad senaste 19 månaderna i ett sparkonto. Det är det som blivit över i slutet av månaden efter investering i ISK+vanliga utgifter. Även skatteåterbäring hamnade på samma konto. Vi siktar på en ca 5 år gammal v60.
Jag sparar inte till bil specifikt, utan till allt jag kommer behöva.
Jag har cashat alla mina bilar och aldrig tagit lån till bil.
Jag sparar långsiktigt och med stor buffert. Riktigt stor buffert om man ska vara petig.
Ja, jag tappar säkert intäkter pga detta.
Skillnaden mot andra är att jag har stenkoll på hur mycket jag sparat/investerat samt vilka behov som finns eller kommer uppstå inom rimlig tid. Så jag ser till att jag har pengar till nästa bil när det är dags.
Har inga siffror som jag måste spara eller sparar varje månad. Allt överskott går in i min buffert. När jag anser att bufferten svämmar över investeras överskottet.