Nivå på bilsparande?

Gott folk,

Vi har precis köpt en ett år gammal Volvo XC40 för 370 000 kr. Kul!

Det blev en del över på vårt bilsparkonto och när vi sålt vår gamla bil har vi totalt 200 000 kr som en grundplåt till nästa bil.

Vi räknar nu med att bilens värde halveras på fem år och att vårt sparande som sätts på börsen fördubblas vart 10e år.

Vi räknar inflationsrensat och efter skatt. Vi räknar med oförändrad kostnad för service och reparationer under den tid vi äger bilen.

Om vi vill köpa en bil för 370 000 kr om fem år och ha 200 000 kr i grundplåt till nästa så måste vi spara 1 700 kr per månad.

Vill någon på forumet granska den här beräkningen?

Blir nog bra :+1:

Din uträkning fungerar inte eftersom börsen inte fungerar så. Du kan lika gärna ha halverat pengarna om 5 år nämligen. Om börsen skulle avkasta sitt genomsnitt varje år kan man tänka så, men det gör den inte, utan avkastningen är volatil.

1 gillning

Jo, jag vet att det inte finns några garantier på börsen men om tidshorisonten är fem år känns det rimligt att räkna så här.

Om börsen skulle vara sur och inte avkasta så bra så kan jag ju vänta några år till med nästa bilbyte.

På så vis känns detta som “pengar jag inte måste ha” och då kan jag placera dem på börsen.

Men jag kan ha fel. :slight_smile:

2 gillningar

Håller med i sak om kan ser till cashflow etc över kort perspektiv. Dina fondpengar kan vara halverat vid vissa år. se år 2000 och 2008 exempelvis.
Men om man är säg 35 och inte lever ut hand i mun utan har ett hälsosamt rejält fondsparande som kan ta fluktuationer och ämnar ha bil närmaste 35 åren kommer det jämna ut sig.
Fullt relevant att fundera över vad som är vettigt sparande för att i längden ha råd med sin “villhöverböjelse” för onödigt nya bilar :smiley:
Jag skulle över tid räkna med 4% värdeökning i snitt efter avdrag för skatt, inflation och förvaltningskostnad . Bara aning konservativt. Det ger 50 % upp realt på 10 år. ( vi får hoppas att prisökningstakten på nya bilar lugnar sig. )
Lite slarvigt räknat blir kalkylen
Antag att ni har bil nu som minskar i snitt med 37.000 per år. i dagens pengar. För att kunna köpa en sådan igen om 5 år behöver ni spara.
Ert sparande ni sparar nu kommer öka med 20 % statistisk på 5 år.
Det ni sparar mot slutet av 5 år 0% dvs ni kan minska ert månadssparande med häraden (20+0)/2 i snitt dvs ca 10% pga ränta på ränta effekten.
37000/12 * 0,9 => 2775 SEK.
Då har ni halva värdet på nuvarande bil som grundplåt till nästa bil

Det stämmer, om du kan vara flexibel med uttagsdatum så är det absolut rimligt att göra så, dock blir det missvisande att räkna på förväntad avkastning efter 5 år. Du kan ju ha nått upp i 370 tkr om två år om du har tur osv.

Jag har själv inga fasta tidsmål på mitt sparande (samt inga “separata” sparanden för specifika ändamål), utan anpassar större utgifter efter utfallet för att kunna ligga mer eller mindre fullinvesterad.

Tack för ditt svar.

Bra, då använder jag 4% per år istället en fördubbling vart tionde år och så får jag öka mitt sparande lite.

Annars verkar detta med att köpa en ett år gammal bil ge bra valuta för pengarna i form av motor och tillbehör.

Tack för ditt svar.

Jag har tänkt som du tidigare att inte ha speciella sparkonton för speciella ändamål som t ex bil.

Men nu tänkte jag att bilsparandet kunde få fungera som “lekhinken” det talas om här på RT.

Det kanske slutar med att jag får ta från mitt vanliga sparande vid nästa bilbyte. :slight_smile:

Jag hade inte blandat in börsen utan bara sparat till sparkontot. Spara så mycket du/ni kan så är det klart i god tid till nästa bilbyte.

1 gillning

OT: Bilsparande för mig är att inte handla en dyr och snabbt värdetappande kapitalvara. :crazy_face:

Men i linje med trådens syfte: Jag tycker det låter jättebra med ett löpande sparande om ni har planer på att fortsätta byta på liknande sätt. Men jag tror det blir svårt att räkna så exakt på det. Olika bilar kommer med olika kostnader, s k måndagsexemplar eller klassiska biljävlar.

1 gillning