Har precis betalt av lånet på en bil och tänkte fortsätta spara samma summa/mån, när man ändå blivit van med att avvara den summan, för att ha till nästa bilköp om kanske 5 år. Men hur sparar man med den tidshorisonten? Är det dumt att bara köra på sparkonto med bästa räntan, för fonder känns ju lite för riskabelt på bara 5 år, eller?
Hej! Förslagsvis kanske Lysa där man viktar 50% aktier och 50% ränta - där man viktar om det mot räntor desto närmare du kommer bilköpet. Sista 1-2 året kanske man kan ta ut dem och lägga på fasträntekonto.
Någonstans tycker jag att man ska dra gränsen för oviljan att ta risk. Sätt pengarna på börsen (eller halvfega med en blandfond/Lysa). Om det skiter sig så får du väl skaffa en billig bil nästa gång eller låna igen. ![]()
Men det finns såklart många nyanser i den här frågan. Du ska inte ta högre risk än vad du själv är bekväm med.
Eller om man kan vänta tills portföljen återhämtat sig innan man byter bil. Är man flexibel är det absolut vettigt att investera pengarna, kan bli en otroligt dyr bil annars om man tänker på alternativkostnaden.
Tack för alla svar. Provöppnade ett nytt Lysa-konto med sparhorisont på 3-5 år och då blev det 58% räntefonder och 42% aktiefonder, så kanske kör på det. Jag och min fru sparar till bil ihop och har lite olika tankesätt, själv hade jag nog kört 100% aktiefonder , och frun 100% sparkonto, men nu får det bli en kompromiss.