Hej!
Jag köper alltid bil kontant för att slippa låna och brukar byta bil efter c 5-7 år. Jag sparar pengar månadsvis på konto utan ränta så att jag har pengar till nytt bilköp minus ev. restvärde på bilen jag äger. Eftersom detta oftast har en horisont på minst 5 år så undrar jag om en annan form av sparande skulle fungera bättre än konto.
Har ni något råd? Jag funderar på om jag skulle spara hälften på bankkonto och resterande hälften i preferensaktier för att få ränta. Stamaktier verkar ha större risk och en horisont på 5 år kanske är i minsta laget då?
Det handlar om ca 150000 kr var 5 år eller ca 2500kr i månaden som jag avsätter på bilkontot.
Tacksam för funderingar och tankar kring sparform?