Tja,
Jag sparar just nu 6000kr/mån (pluggar just nu, summan ökar 2025) i Avanza Global 70%, PLUS Alla bolag 20% och Avanza Emerging Markets 10% för ett hus i framtiden 5-8 år bort.
Tycker ni detta är ett bra fördelning eller jag spara på annat vis?
Tack i förhand <3
Hej och välkommen till forumet!
Du har 100% exponering mot aktier vilket är väldigt hög risk. Personligen skulle jag sänka risken en aning. Åtminstone till 70% aktier och 30% räntor eller sparkonto.
Jag brukar tänka:
0-3 år = 100% sparkonto
3-9 år = 10% aktier per år i sparhorisont, resten räntor eller sparkonto. Alternativt 50/50 under hela perioden.
10 år eller mer = 100% aktier.
Eftersom du ska köpa hus så antar jag att du är ganska mån om att pengarna verkligen finns där när du ska köpa. Med 100% aktier riskerar du alltid att beloppet på kort tid minskar med 50-60% om det vill sig illa.
Tack!
Vad skulle du rekommendera för fonder & räntor i detta fall?
Ett sätt att tänka kring sparmål och vilken risk man bör ta är att fundera över hur mycket risk du behöver ta.
Först, hur mycket pengar vill du ha sparat ihop till när? Titta sedan på hur långt du kommer med månadssparandet, både det nuvarande och det framtida. Utifrån detta kan du sedan räkna fram hur mycket avkastning du kommer behöva för att nå ditt mål och därmed göra en bättre bedömning av hur mycket risk du behöver ta med dessa pengar.
För en balans mellan aktier och räntor som du enkelt kan justera över tid och med minimal insats och god spridning skulle jag rekomendera att använda Lysa eller annan fondrobot.
Fonderna du har nu duger utmärkt för aktiedelen. Vad gäller räntor så antingen sparkonto med insättningsgaranti och med ränta. Alternativt en kombination av räntefonder Som Amf mix och Amf lång.
Men sista 2-3 åren när du vet att du snart ska köpa så 100% sparkonto anser jag.