Hjälp en nybörjare som har satt in 200.000 kr i två fonder

Jag har aldrig varit så engagerad ( dumt nog) men nu känner jag att det får bli ändring på det.
Har haft största delen av mina sparpengar (ca 565000) på ett vanligt konto med urusel ränta (2,5%).

Startade för någon månad sen upp ett isk konto och skaffade mig två fonder där. Robur Globalfond A och Robur Technology. Satte in 200000kr på var fond och det hände grejer direkt. Jag är verkligen okunnig inom detta men jag förstår ju att denna positiva trend kommer väl kanske förmodligen att vända. Det är väl ganska hög risk med båda dessa fonder?

Jag tar tacksamt emot tips om hur jag kan fördela mina pengar och hur jag ska tänka…

Har inga större investeringar på gång eller så…

4 gillningar

Du kan börja med att ge oss en sparhorisont för dina pengar, behöver du dem om 1 år? 5 år? 10 år? 15+ år?

Hur stor är risken att detta skulle ändras för dig?

2 gillningar

Kanske mer 1 år än 5 år

2 gillningar

Om din sparhorisont är så kort så tror jag de flesta rekommenderar att du har allt på ett sparkonto då börsen kan svänga väldigt mycket på bara 1 år.

Däremot så är 2,5% ganska lågt just nu.

Du kan jämföra sparkonton på denna länk för att få högre ränta.

Under tiden kan du alltid läsa på här om hur du bör tänka när du gjort köpet om ett år och kanske har ett mer långvarigt sparande på g.

7 gillningar

1 år är alldeles för kort horisont för att vara investerad på börsen. In med dom på sparkonto så snart som möjligt igen är mitt råd.

Fonderna du har valt är aktivt förvaltade och väldigt dyra. De hade kanske lämpat sig som en liten spekulationsdel i ett annars långsiktigt sparande (10 år+).

Oftast förespråkas att man sparar majoriteten 80-90% i breda och billiga indexfonder (eller fondrobot som Lysa eller Opti) och 10-20% som man kan leka/spekulera med i t…ex teknikfonder.

Men det kräver som sagt en lång sparhorisont.

En bra tumregel att komma ihåg:

• 0-3 år = sparkonto
  • 3-9 år = 10% aktier (indexfonder) per år i sparhorisont. Resten på sparkonto eller räntefond.
  • 10+ år = 100% aktier (indexfonder)

En fondrobot löser allt sådant åt en :slight_smile:

8 gillningar

Hej och välkommen till forumet också förresten! :slight_smile:

2 gillningar

Svarade lite dumt… jag har en tanke om att ev byta bil om ca 1 år, men ingen bil i halvmiljon klassen😅. Kanske 100000kr klassen…

Då bör du ha pengarna för bilen på Sparkonto.

Hur ser din sparhorisont ut för resterande?

1 gillning

Sparhorisont för resterande 5 år

Då föreslår jag att du gör som Mattias skrev.

I denna tråd hittar du säkrare val av fonder för att komma igång :slight_smile:

2 gillningar

Tack snälla

2 gillningar

Kör du Swedbank? Isåfall Portföljförslag Swedbank (annars väljer du bara Byt bank)

3 gillningar

SEB kör i mitt tycke schysst ränta om man binder pengarna i 6 månader 3,85% ränta. Kanske är fler banker som har liknande. Men där sätter jag mitt sparande närmsta året som ska gå till bilköp. Då växer de riskfritt och mer än tex 0,25% som kan va fallet på vanligt bankkonto.
Resterande i aktier mm som är mer 10+ års sikt.

1 gillning

Jag tycker du har gjort ett bra val :+1:
kör på det!!!
Du kommer iallafall slå 2,5% ränta
Med hästlängder!!!

1 gillning