Investeringstips för nybörjare?

Hej!

Jag är nyligen nyutexaminerad och har lyckat spara ihop 20k tn per månad de senaste 6 månaderna. Allt ligger på kontot på banken. Jag har inget sparkonto, inget ISK. Jag har läst på lite om sparandet men är fortfarande lite osäker kring hur jag ska gå vidare. Jag har ett buffertsparande (6 månaders lön) som bara sitter och samlar dam på bankkonto. Vad är det bästa att göra framöver? Hur delar jag min månadsinkomst, spara hela lönen på ISK? Spara 50% på sparkonto med ränta och 50% på ISK?
Jag har planerat att spara 10000 på sparkonto med ränta och 10000 på börsen, troligtvis global indexfond då jag inte riktigt är insatt i det hela med sparandet. Är detta bra plan? eller är 10000 per månad för mycket på börsen? Det är ju en risk trots allt. Sparhorisont minst 5 år (5-7 år mest troligt).

Tacksam för all tips och råd!

2 gillningar

Hur stor del av lönen du vill spara (sparkvot) vet du bäst själv, vad som passar dig. Här är en schysst portfölj att måndadsspara i långsiktigt, dvs 10+ år:

Avanza Global 70%
Avanza Emerging Markets 10%
Avanza Disruptive Innovation by ARK Invest 10%
PLUS Alla Bolag 10%

1 gillning
2 gillningar

Hej och välkommen till forumet! :slight_smile:

Bra jobbat! Snyggt :slight_smile:

Buffert är bra att ha och en vanlig riktlinje är ca 3-6 månadsutgifter i buffert. Beror lite på din livssituation (hyresrätt/villa, barn, bilar m.m). Jag tycker att bufferten gör sig bäst på ett vanligt sparkonto med insättningsgaranti och ränta. Det ska vara lättåtkomligt.

Menar du att du kan spara hela lönen? :hushed: Har du inga utgifter alls?

Beror på vad du sparar till och hur lång din sparhorisont är samt din riskvilja?

Global indexfond räcker gott och väl. Då får du ca 1000-2000st bolag utspritt i världen.

Nej? Beror som sagt på vad du sparar till och hur lång sparhorisonten är.

Här ligger en stor del av svart hur du bör spara. Ska samtliga pengar du sparat användas då? En bra tumregel för hur man ska investera är följande:

• Buffert samt kortsiktigt sparande 0-3 år = Sparkonto
  • 3-9 år = 10% aktier (indexfonder) per år i sparhorisont. Resten i räntefond eller sparkonto. Alternativt 50/50 hela den här perioden.
  • 10+år = 100% aktier (indexfonder)
1 gillning

Hej!

Tack för ditt svar!

Ja jag borde klar göra några saker. Med att spara hela lönen menade jag så klart det jag får över efter alla nödvändiga utgifter.
Jag jobbar för tillfället i en annan stad, vilket jag kommer göra de kommande 5-7 åren och därefter flytta tillbaka till min hemstad och planen är ju då att köpa en lägenhet när jag flyttar tillbaka (ingen aning hur mycket detta kommer kosta mig etc. utan vill bara spara till det redan nu). Sen är det inget måste att köpa direkt när jag flyttar tillbaka så kan bli 10 år till och med.

Utifrån detta vill jag investera mina pengar på smartast sätt. För att spara på vanligt bankkonto kommer man aldrig långt, det är därför jag funderat kring sparande på börsen.

Så om jag vill använda sparandet om 10 år hade du rekommenderat att allt investeras på börsen och struntar i sparkonto helt?

Tack!

Hur skulle du tänka kring investering i PLUS alla bolag eller SEB Sverige indexnära? Det är antingen det ena eller den andra men vilken tycker du man bör satsa på långsiktigt (minst 5 år)

Det är typ exakt samma fond, de flesta här kör nog PLUS Allabolag Sverige. Tror inte SEB har exakt alla bolag? Eller om den är lite dyrare kanske?
.de som kör SEB kör nog den för de började spara innan PLUS fanns eller för att deras bank inte har PLUS, om jag får killgissa

Tycker din fondrekommendation är helt okej, men jag måste verkligen avråda TS från att placera pengar hos Cathie Wood (ARK Invest). Hon är helt knäpp i huvudet och inte på ett bra sätt.

Till TS: Om du vill använda sparandet efter 10 år hade jag rekommenderat att i stort sett allt investeras, efter att en buffert säkerställts (bufferten placeras på det sparkonto du hittar med högst ränta)

Hej!

Grymt jobbat! Det första jag hade gjort är att öppna ett sparkonto med insättningsgaranti hos SBAB eller någon annan nischbank som erbjuder minst 3.5% ränta på obundet konto. Flytta över alla pengar dit medan du funderar och skapar dig en bild av hur du vill göra framåt, de är lika likvida där som på din nuvarande bank.

Sen är det bara att ta dig igenom avsnitten och forumet här, finns superbra info men något överväldigande pga mängden information.

När du kommit fram till hur mycket du vill ha på börsen så skulle jag börja med att flytta över lite i taget, eftersom detta är lättare psykologiskt och lite mindre riskfyllt. I korthet är konsensus inom forskning och på forumet att billiga indexfonder är bäst.

1 gillning

Då skulle jag placera buffert på sparkonto och resten på börsen. Antingen i egna indexfonder t.ex globalfond, eller någon fondrobot som Lysa eller Opti.

Ok nu förstår jag.

1 gillning

Tack!

Jag får göra det. Har nu öppnat ett konto hos SBAB (flera familjemedlemmar som är kunder där som rekommenderat). Ska läsa på här och följa podden så jag får en bättre förståelse kring investering på börsen (detta är helt nytt för mig, inget man får lära sig i skolan tyvärr)

1 gillning

Låter bra! Du får återkomma med uppdatering sedan när du har landat i hur du vill göra. :slight_smile:

PLUS Allabolag Sverige har med ALLA bolag.

SEB Sverige Indexnära har exkluderat några bolag av hållbarhetsskäl. Dessutom är den något dyrare. Däremot har den låååång historik, om det är viktigt för dig.

Det är de stora skillnaderna mellan fonderna.