Hur mycket sparar ni till bil varje månad?

0 kr.

Det blir en väldigt, väldigt dyr bil i slutändan om man tänker på alternativkostnaden. Gör dig mindre beroende av bil istället, så kan du köpa en ny när det passar dig.

1 gillning

2009 köpte jag en jättefin Cadillac STS 2005 som bara gått 3800 mil. Folk tror att amerikanska bilar är dåliga och dricker bensin som en alkolist. Så andrahandsvärdet är uselt ochnpriset var som för en begagnad Passat.

Jag betalade cash då jag undviker skuld.
Sedan satte jag av 3000 i månaden på billig globalfond så jag skulle kunna byta bil när Cadillacen var sliten.

Så jag körde bilen ca 10000 mil men bytte sedan jobb för att slippa pendling. Jag kunde då cykla. Jag sålde bilen för 7 år sedan och kunde då spara mer.

Jag cyklar årets runt och slutade jobba strax innan jag fyllde 62.

Så min ekonomiska frihet började med att jag köpte en fin begagnad Cadillac.

4 gillningar

Hmm jag tog det ur min mellanhink bara. Sparar några tusenlappar i månaden där. Sen sätter jag in 1000kr i mån på sparkonto som går till service och reperationer, nya däck osv.

1 gillning

Jag har aldrig köpt en bil, men när vi köper en är tanken att vi tar en billigare variant som kan bekostas genom att skippa månadssparandet en eller två månader.

Bor på landet så vi är beroende av var sin bil. Dottern fick tillgång till en egen bil när hon tog körkort, där vi står för alla kostnader. Och snart tar även sonen körkort så då blir det ytterligare en bil. Så fort barnens egna ekonomi tillåter så skriver vi över bilarna på dem.

Okr. Kollektivtrafik baby! Nån mille i portföljen kan man nog tacka ett bilfritt leverne för.

1 gillning

Kan vara en ide att ha dom på sig själv tills de är 30 någonting för att få ner försäkringen.

1 gillning

Värt att tänka på att det oftast inte är tillåtet att ha bilförsäkring där försäkringstagaren inte är huvudsaklig användare. Så fungerar väl så länge man bor i samma bostad och ort men när barnen flyttat hemifrån så är det inte alls säkert man kommer undan med det.
Går ju såklart bra så länge ingenting händer men om en motor rasar eller bilen är med i en krock och det börjar bli stora summor då kan försäkringsbolagen mkt väl titta lite noggrannare och inte ge någon ersättning alls.

1 gillning

Japp. Jag bodde granne med mina föräldrar och bilen var värd 5000kr så kvittade för mig.

Egentligen inget. . tar från mitt stora o ända ISK när jag vill byta
Skulle jag börjat om skulle jag nog tänkt om och haft tre olika ISK
Ett för planerad FIRE
Ett för bil
Ett för övrigt kul som nya högtalare
Men går att ha allt i samma. .