Det var därför jag skrev i mitt fiktiva exempel att om man gör det under längre tid, tex 14 år och samtidigt gör det några år med en partner så behöver det inte vara speciellt svårt.
Når man inte hela vägen så finns alltid möjligheten att jobba någon dag per vecka.
Jag tror att det största hindret för dig, som jag ser det efter hur du formulerar dig , är din egen hjärna.
Jag tänker alltid som utgångspunkt att allt går att göra, har någon gjort det så blir min tävlingsinstinkt triggad. Jag Ska också klara det, jag når inte alltid fram men jag kommer betydligt längre än om jag tänkt att det inte går.
Hur många nyblivna föräldrar säger upp sig från sina jobb även om de har lite kapital.
Inte många.
Den sociala pressen är stor. Trygghet är viktigt i Sverige.
Bara att veta att steget till Föräldra- FIRE går att göra hade jag i unga år sett som inspirationskälla.
Att ha en exakt instruktionsbok är omöjligt. Alla får hitta sina vägar efter sina förutsättningar.
För att nå dit vi är idag hade vi inga tips ALLS. FIRE fanns inte.
Det jag förstod var att om man sparar Extremt under några år med stora uppoffringar så kan man nå stora resultat. Absolut inget revolutionerande men likväl är det inte många som gör det.
Hade jag vetat om tipsen jag själv ger i början av tråden så hade resultatet nog blivit betydligt bättre dessutom fanns inte Smartphones.
Ja, men ju längre man väntar, desto längre kommer man upp i åldrarna där det kan börja bli problematiskt att ställa till med de där barnen som är en förutsättning för själva Föräldra-FIRE.
Nja, det här skulle ju förutsätta att jag hade några ambitioner att leva som du, det hade jag inte. Jag hade helt andra vägar att bilda familj och skapa en enligt mig bra miljö för mina barn att växa upp i.
Hur många nyblivna relativt unga föräldrar har lite kapital?
Det var ju det här jag opponerade mig emot att det är svårt att applicera generellt, oavsett hur tävlingsinriktad man än är och hårt man än kämpar för att skaffa detta kapital innan barnen kommer till.
Ja, men en tråd om Fat-FIRE som bara skulle hävda “tjäna en 5-6 miljoner om året, det är inte så supersvårt, sen är det biff på en 10 år” skulle nog få en del att inte känna sig särskilt inspirerade heller.
Gör det verkligen det, jobb som ger 60 000kr/mån utan kvalifikationer?
Vad för jobb är det? Jag hittade inga sådana i min ungdom, så för mig låter det mycket svårare än det förra.
Men det svarar ju inte på frågan hur de är tillgängliga för den stora massan, något du påstod att de var. Det här förutsätter ju någon sorts speciell egenskap, precis som det gör för att tjäna miljoner om året.
Jag ser gärna att någon blir inspirerad av tråden också, för jag tycker ändå grundpremissen är intressant. Att kunna vara ledig mer under sina barns uppväxt.
För att som jag ser det är den inte inspirerande, för väldigt få skulle faktiskt kunna genomföra den, även om de verkligen skulle vilja. Det är för många “ifs and buts”.
Mitt första inspel var till för att peka på varför jag tycker så, och kanske inspirera dig till att vinkla inläggen åt ett annat håll.
Det är möjligt att jag har fel.
Det var inte meningen att förstöra den med trams, utan att ge dig en vinkling till varför vissa saker är mindre sannolika att ge folk inspiration.
Jag kan tycka att det blir lite halmstrå-varning över att påpeka att vi har låga levnadskostnader tack vara vi inte har lån och därmed skulle vi räkna på husets alternativkostnad i vår budget.
Hur många som köper villa eller BRF tar upp kontantinsatsen som en alternativ kostnad i sin budget.
Alla som köper en villa i Stockholm och tar lån på hela summan har ju större kontantinsats i sitt hus än vi köpte vårt hus för.
Hur ofta har jag sett budget beräkningar som tar med alternativkostnaden för kontantinsatsen? Aldrig. Finns de? Eller tar folk upp dem i bolånekostnader?
Det kan kanske bero på att det är samma sak kan jag tycka, FIRE som FIRE. Det finns väldigt många olika anledningar till att man vill uppnå FIRE och då kalla det olika saker beroende på syftet känns lite förvirrande tycker jag. Jobba-i-trädgården FIRE, meka-med-bilar FIRE, Föräldra-FIRE osv.
Vad anser du skiljer föräldra FIRE från ”vanlig” FIRE?
Det finns många diskussioner om alternativkostnad för bostad och bostadslån om du söker runt lite i forumet. Det är en lurig fråga, just pga det du säger, folk missar det gärna när de bestämmer hur de vill göra, och tar därför lätt fel beslut—de tror de når ett mål men går i motsatt riktning.
Här är en som är medveten om alternativkostnad, t ex:
Detta är något Jan diskuterat en hel del, och där jag och Angaudlinn har ganska motstående åsikter om hur det är bäst att tänka, t ex.
Så genom att använda begreppet “Föräldra-FIRE” så känner du dig inte bunden av alla förväntningar av hur saker skall göras om du istället hade använt begreppet “FIRE”?
Vilka är “Ni” i detta sammanhanget? För egen del har jag betalad av alla mina lån inklusive studielån och är nöjd med det även om det ur ett rent ekonomiskt perspektiv kan vara bättre att göra på andra sätt.
Hade varit riktigt spännande om det hade funnits ett verktyg att räkna på bostad. Hyra kontra köpa. Borde egentligen inte vara så svårt att ta fram när man faktiskt har alla siffror.
Hyran
Lånet/ränta
Amortering (ingen utgift men pengar man låser)
Drift och underhåll
Alternativkostnad
Hyreshöjning i snitt
Utifrån ovan borde det vara ganska lätt att få detta svart på vitt