Föräldra-FIRE - inspirationstråd

Att ingen annan ska Definiera mitt liv.

Subkulturer och uttryck är hämmande och låser in en i ett fack.

Uttryck gör att många anser att saker ska göras på ett visst sätt och tror därför det inte finns alternativa vägar för att uppnå det man vill uppnå.

Titta på Axrs dagis inspirerande Kalle och Hobbe mobbar inlägg ovan. Typ exempel på insnöad världsbild.

Det finns många diskussioner om alternativkostnad för bostad och bostadslån om du söker runt lite i forumet. Det är en lurig fråga, just pga det du säger, folk missar det gärna när de bestämmer hur de vill göra, och tar därför lätt fel beslut—de tror de når ett mål men går i motsatt riktning.

Här är en som är medveten om alternativkostnad, t ex:

Detta är något Jan diskuterat en hel del, och där jag och Angaudlinn har ganska motstående åsikter om hur det är bäst att tänka, t ex.

Jag skrev om det här senast:

Så genom att använda begreppet “Föräldra-FIRE” så känner du dig inte bunden av alla förväntningar av hur saker skall göras om du istället hade använt begreppet “FIRE”?

Vilka är “Ni” i detta sammanhanget? För egen del har jag betalad av alla mina lån inklusive studielån och är nöjd med det även om det ur ett rent ekonomiskt perspektiv kan vara bättre att göra på andra sätt.

Forumet är ju fullt med diskussioner om den här typen av avvägningar :sweat_smile:

Här har du en lång diskussion om lånande, t ex:

Hade varit riktigt spännande om det hade funnits ett verktyg att räkna på bostad. Hyra kontra köpa. Borde egentligen inte vara så svårt att ta fram när man faktiskt har alla siffror.

• Hyran
  • Lånet/ränta
  • Amortering (ingen utgift men pengar man låser)
  • Drift och underhåll
  • Alternativkostnad
  • Hyreshöjning i snitt

Utifrån ovan borde det vara ganska lätt att få detta svart på vitt

Det är inte det som är poängen med mitt ifrågasättande.

Var sig man bli fast i ett bolån eller en hyresrätt så blir de fasta kostnaden ofta så höga så att de allra flesta familjer låser in sig i alldeles för höga fasta kostnader.

Detta gör att man tvingas in i en spiral där måste gå mot all FORSKNING om att det är direkt skadligt för barn att lämnas tidigt i livet till främlingar.

Jag håller med om filosofin att ta bort tvingande kostnader, så att man sedan kan välja för varje utgift man tar på sig framöver. Ett lågt golv i kostnader ger en mycket frihet.

Men jag anser att räntor inte är en kostnad, utan det är en avgift för att köpa sig inkomst. Jag har sett det som att jag varje månad köper mig “mer lön” för de pengar som har blivit över, tills jag så småningom har så hög lön att jag kan leva utan att jobba.

Räntorna för bolånet och vissa andra lån låter mig köpa denna lön tidigare, så jag får mer tid där pengarna jobbar och ger mig inkomst.

Jag ser därför inte på bolåneräntan på det sättet.

Då missar du de mjuka värdena när man får barn.

Har du höga fasta kostnader MÅSTE man som barnfamilj ha inkomster.

Jag skrev ju om vikten att ha låga fasta kostnader.

Och räntan förvandlas till inkomst, så jag ser inte den som en kostnad.

Det är ju nästan ett helt omöjligt resonemang om man har som mål att hoppa av arbetslivet i tidig 30 års ålder.

Man hinner inte.

Ditt resonemang fungerar för de som inte bryr sig om Forskningen om småbarn och är ok med att gå emot Forskningen om småbarn.

Alltså 99 % av Sveriges befolkning som går din väg. Delvis för ni har på RT inte vågar tänka annorlunda.

Förklara hur du räknar nu.

Jag visar ju på ett sätt att gå tidigare.

Hur många 20 åringar i Sverige 2025 har en partner och köper en stor villa på lån?

Nästan Ingen.

Alltså blir ditt resonemang teori utan verklighetsförankring. Alltså meningslöst.

Detta med lån går att göra närsom, även senare i livet, och i det läget kommer hävstången och fördelarna.

Det är som illikvida investeringar man har t ex tjänstepensionen som löses ut först vid 55. Man kan räkna med de pengarna i sin planering, även om man inte kan komma åt dem på länge än—så länge man klarar sin likviditet fram tills pengarna löser ut.

Vilken vetenskap är det du lutar dig mot? Du får det att låta som att det är konsensus inom vetenskapen för barnpsykologi att det är bättre för ett barn att vara hemma än på förskolan, vilket det inte är.

4 gillningar

Tråden handlar inte om senare i livet.

Du är i fel tråd.

Här handlar det om att hoppa av arbetslivet i tidig 30 års ålder.

Jag säger alltså att du kan göra saker nu med stöd av saker du planerar i framtiden.

Visa forskning om att små barn mår bra av att vara med främlingar när de är ett år gammla.

Jag har inte hittat någon seriös sådan.

Nu frågade jag dig vilken vetenskap du hänvisade till eftersom det är du som lagt fram det som att det är konsensus. Ett år tycker jag också är i tidigaste laget att skola in (vilket även samhället verkar hålla med om då vi får 480 föräldradagar).

Jag presenterar inte någon teori om att jorden är platt.

Jag säger att jag inte hittat någon forskning som säger att det är bra för 1 åringar att lämnas till främlingar.