Föräldra-FIRE - inspirationstråd

Du har rätt i att forskningen nog i princip är enig när det gäller bebisar, och det är ju en grej internationellt, men knappt inga barn i Sverige börjar på förskola före nånstans 18 månader, antagligen inga före 1 års ålder, vet inte ens om det finns förskolor som tillåter det.

Gällande större barn är det inte lika entydigt. Det finns forskning som pekar på högre nivåer av stress hos barn i förskola, men finns samtidigt forskning som pekar på bättre social utveckling, och sen bättre skolförberedelse och istället mindre stress vid skolstart/lågstadie. Så, för barn äldre än typ 2 år är det inte entydigt så att vara hemma är bättre, men det kan vara. Där beror det nog mer på både hemmaförhållanden och den specifika förskolan.

4 gillningar

Tack för ett bra inlägg!

Du presenterar en tydlig teori om varför man ska vara hemma med sina barn, det är ju det hela den här tråden handlar om, men det verkar som att det du egentligen gör är att försöka rättfärdiga din livsfilosofi. Alla argument emot din världsbild avfärdar du som att folk är trångsynta, blir upprörda eller inte tänker fritt. Min bild är snarare att din box är väldigt liten.

För att hjälpa dig lite med din ‘forskning’:

“För barn från 2 år finns det gott om studier som visar att högkvalitativ förskola hänger ihop med bättre språk/akademiska resultat och inga belägg för att barn i den åldern generellt ”inte ska” gå i förskola. Det som spelar roll är kvalitet och dos: utbildad/lyhörd personal, små grupper och stabilitet → positiva effekter; många timmar i lägre kvalitet → risk för små ökningar i utagerande. Tvååringar kan också bilda trygga relationer till pedagoger när omsorgen är sensitiv. Samtidigt ser man ofta högre kortisol över dagen i förskola jämfört med hemma – en belastningssignal som minskar i bättre miljöer. Nordiska reformer pekar dessutom på långsiktiga vinster (utbildning/arbete), särskilt för barn från mindre gynnade hem. Källor: SEED (UK), EPPSE (UK), NICHD (USA), Vermeer & van IJzendoorn (kortisol), Havnes & Mogstad (Norge).”

assets.publishing.service.gov.uk

PMC
ScienceDirect

3 gillningar

Svaret kommer innefatta kostnader för saker som skor och väskor, och du kommer inte gilla det. :wink:

1 gillning

Nu är du uppe i två år.

De flesta barn är absolut inte två år när de börjar förskolan i Sverige.

Jag stödjer mig mot forskningen, både inom ekonomi och om barn.

Herregud, är det ditt svar? Det samma gäller för barn som är 1,5 år.

Ja jag stödjer mig på forskningen.

1 gillning

Vilken specifik forskning är det du hänvisar till?
Jag hade också velat veta vilken ‘forskning’ du hänvisar till inom ekonomi (specifikt att man inte ska ha bolån). Något helt nytt för mig, då konsensus verkar vara tvärtom.

Hela spåret kring förskolans vara/inte vara i den här tråden känns som fight runt en brinnande halmdocka. Jag tror inte någon i tråden påstår att det är bra för barn att vara på förskola mellan 06:30 och 18:30 när de är sex månader gamla, eller ett år för den delen. Om de som ifrågasätter att forskningen är entydig menar för femåringar, när TS menar för barn mindre än två år, eller t o m ett år, blir det rätt meningslös pajkastning, eftersom båda har rätt, bara helt olika outtalade förutsättningar.

3 gillningar

Nej, absolut inte. Jag förkastar inget, jag ber dig styrka dina påståenden.

Orkar inte dra i alla halmstrån som alla som inte bryr sig Om konceptet känner sig tvungna att kasta på mig.

Rydan har sammanfattat det väldigt bra vilket jag tackar för!

Jag orkar heller inte presentera teorier om investeringsmodeller som bygger på forskningen.

Det är inte min tanke med tråden, det kan andra göra.

Både det jag hänvisade till och det rydan hänvisat till styrker tesen om att det är bra för ett samhälle att låta en förälder vara hemma med barnet under de första 1-2 åren. Det styrker däremot inte alls din tes eller dina påståenden.

Du kan inte komma med sådana påståenden i ett öppet forum, bemöta frågor med ignorans och samtidigt tro att du ska bli tagen på allvar.

1 gillning

Vad som är Bra för ett samhälle skiter jag helt blankt i när det kommer till barn. Vet inte vad du pratar om.

Hela mitt resonemang är man ska utgår från barnet inte samhället.

Vet inte vad du tjafsar om.

Bra för samhället är i mina ögon inte bra för barnen.

1 gillning

Samhället uppmuntrar en förälder att vara hemma 1,5-2 år då vi har föräldrapenning i Sverige. Samhället betalar för det.

Ett fungerade samhälle är såklart väldigt viktigt för alla barn (nu och i framtiden).

Men låt oss inte komma off topic; jag väntar fortfarande på att du ska styrka dina många påståenden.

1 gillning

Du är off-topic.

Inte jag.

Föräldra-FIRE.

Det handlar om Valfrihet med sina egna barn , att Ha valet att vara hemma med sina barn istället för att vara Tvungen att lämna det oavsett man vill eller inte.

Är man en bolånetorsk som awr tycker man ska vara menar jag att man får för höga fastakostnader för att hoppa av arbetslivet i tidig 30-års åldern.

Jag förstår att det är roligt att diskutera, och jag ska såklart inte bestämma vad andra ska göra (jag svarar ju själv). Men om vi alla slutade mata trollen, då kanske vi hade tid med just det Poulseng vill ‘inspirera’ till.

Efter 282 inlägg har Poulseng ju fortfarande inte svarat på några faktiska frågor. Hen har kommit med en massa påståenden, men så fort någon ber om en djupare förklaring, fakta eller i detta fall forskning, då avfärdas det direkt. ‘Det är inte syftet med tråden’, ‘Jag vill inte gå ut med specifika årtal’ eller något annat svar.

I detta fall handlar det om förskolan och barn, och innan var det om hur man ger näringsrik mat till 2 vuxna och 4 barn för 1500 kr i månaden eller hur man sparar ihop så mycket på så kort tid. Men där kommer aldrig något svar, annat än ‘lita på mig’.

@Poulseng: Yes yes, jag ska sluta förstöra din tråd nu…

4 gillningar

Bra att tråden berör dig så till den milda grad att du började skriva här på RT!

Det är en Inspirationstråd!

Det står i rubriken.

Inte en Excelarks tråd eller en specifika datum tråd.

Vill man ha det finns det mängder med andra trådar på RT.

Vill man ha Inspiration kan man läsa tråden och välja om man vill avfärda allt eller ta till sig något.

2 gillningar

Jag tänker att inspirationen finns i tråden nu, verkar inte komma vidare i diskussionen trots att vi hållit tråden öppen sedan förra veckan. Hänvisar till följande tråd ifall man vill ge input på hur man lever på under 25 000 kr i månaden: Skapa tillsammans: 10 tips för den som rattar runt ett hushåll på ca 300.000 kr per år (25.000 kr/månad)

13 gillningar