Bästa tipsen för att förbättra din BRF's ekonomi?

Mina spontana tankar:

• Bostadsrätterna, Fastighetsägarna eller annan medlemservice
    Jag upplever att många föreningar ofta är medlem i någon medlemsorganisation, men utan att riktigt utnyttja dess tjänster. Framförallt har mina föreningar sparat mycket pengar på den juridiska hjälpen man kan få. Det är ofta riktigt bra hjälp för avtalsfrågor, medlemsfrågor, tekniska råd etc och något man kan spara väldigt mycket på om man annars hade tagit in en jurist eller annan extern part.

• Fastighetsservice?
    Min förra förening var medelstor, runt 50 lägenheter. Där använde vi nästan aldrig fastighetsskötaren för enkla uppgifter då de tog hutlösa avgifter för det minsta lampbytet om någon felanmälde. Vi har också vår städfirma anlitad genom Åkerlunds, har en känsla av att det finns besparingar att göra om man upphandlar detta direkt istället.

• Internet & TV, obligatoriskt påslag.
    @Monkchat tipsade om detta i en privatekonomi tråd här på forumet som ett exempel på att förbättra sin privatekonomi. Föreningen kan kanske inte spara något på att dra in fiber eller kollektivt upphandla det, men däremot kan man lägga den avgiften som “separat, obligatorisk avgift” på alla medlemmar istället för att baka in den i befintliga avgiften. Därmed kan föreningens medlemmar spara pengar samtidigt som föreningen slipper höja den faktiska “avgiften”, då den läggs utanför. Bra för alla spekulanter som tittar blint på avgiften på hemnet :wink:

1 gillning