Sant det tänkte jag inte ens på. Jag har gott om vinst som måste skattas på så det är också än en gång en fördel för ett sådant här upplägg.
Ja, i texten ovan?
Den gällde vid normal arbetsgivaravgift på 31,42% så jag säger fortfarande att 18,5%enheter av de 31,42%enheterna går till pension. Har du något som motsäger det?
Se på fan du hade visst rätt. Men hur som 18,5% går till pension så man får en skattelättnad som arbetade pensionär jämfört med normal arbetare.
Yes precis, men bara om man har vinst att kvitta mot vilket han hade så jag tycker det ska in i kalkylen på plussidan.
Nu blir det ju inte så. Eftersom den minskade skatten är en del av lönen du betalar ut. Så du får inte minskad skatt också utan den ingår i lönekostnaden.
Det går utmärkt, det är dock en del missuppfattningar i svaren så låt oss reda ut det.
Avsättningen till allmän pension är 18,5% av pensionsgrundande inkomst (PGI).
PGI = Inkomsten - pensionsavgift på 7%.
Vill man räkna avsättning till pensionen till allmän pension på löneinkomster så kan man generalisera och säga att det är 17,21% av lönen (då har man tagit hänsyn till pensionsavgiften.
Arbetsgivaravgiften är 10.21% och består bara av pensionsavgift.
I den anställdes deklaration dras resterande 7% i pensionsavgift, dvs 10,21+7=17,21%
Skatten är löjligt låg när man är pensionär och har det förhöjda grundavdraget. Skatten är ca 8% på löneinkomster upp till 300 tusen. Bifogar skatteuträkningen från Skatteverket på helårsbasis.
Däremot har man ofta pensionsinkomster så det totala skattetrycket blir inte fullt så låg, men i gengäld så kommer inkomsten upp så att personen får jobbskatteavdrag. Se bifogat utdrag med en pension på 20 000:-/månad.
Tack för utförligt svar, och klargörande med siffrorna.
Känns som du säger väldigt fördelaktigt där jag kan anställa en pensionär (min förälder) för en billig peng där de får behålla större delen av det som utbetalas i lön till dem. Samtidigt så ökar jag mitt möjliga utdelningsutrymme och minskar min skatt på vinst (och minskar vinst givetvis).
Ja, det är löjligt lönsamt! Mitt tips är kolla hur mkt inkomst personen har i övrigt och räkna lite så att personen får ett bra nyttjande av jobbskatteavdraget.