Hej!
Hindsight is the best sight… eller? Funderar på om jag gjort bort mig lite, och tänkte se om man kan få lite input. Om inte annat kanske det kan ge en lärdom till andra, och en hint om att devisen “anlita en redovisningskonsult” stämmer…
Haft ett verksamhets-AB (VB) många år (ensam ägare, kvalificerade andelar), som byggt upp vinst efter att det betalats ut både “max” lön och delats ut.
Bestämde mig 2023 att det var lämpligt att flytta in ägandet i holdingbolag (HB), främst då upparbetade kapitalet delvis är tänkt att bli pension och vill inte ha det liggandes i VB, men även för flexibilitet i ev framtida onoterade investeringar eller företagar-äventyr.
Efter mycket läsande tyckte jag att jag hade koll på detta relativt raka förfarandet, och lät bli att ta kontakt med redovisningskonsult. Inser nog att det var dumt nu!
- 2023-12 bildades nytt holding-AB (HB), “man ska äga det från årets första dag för att kunna ta utdelningen”
- 2024-02 såldes VB till AB för belopp motsvarande aktiekapitalet (=0 vinst), “sälj tidigt på året för att kunna nyttja löneutrymmet”
- 2024 sommar hade VB utdelning efter ordinarie stämma (brutet räkenskapsår), och delade ut en större summa till nya ägaren HB
- 2024 höst hade HB ordinarie utdelning (även det brutet räkenskapsår, dock senare än VB), och delade ut till mig som privatperson
Utdelningsbeloppet från HB beräknades med tanke på att använda K10ans huvudregel, med löneutrymmet utifrån dotterbolagets (VB) löner under 2023.
Nu när jag sitter med deklarationen & K10’orna, inser jag att jag nog klantat mig lite.
Löneutrymmet från dotterbolag kan ju endast räknas in under den tiden man ägt dotterbolag (detta står tyvärr inte hos skatteverket under “Regler för fåmansföretag – en översikt” utan endast i det finstilta… men väldigt tydligt när man fyller i K10).
Eftersom HB äger VB först från 2024 kan jag ju inte tillgodoräkna mig några löner som betalats ut under 2023. Dvs huvudregeln ger inget utdelningsutrymme.
Förenklingsregeln kan jag använda för HB, men den ger ett lägre utdelningsutrymme än vad jag faktiskt delat ut.
För VB kan jag “använda” huvudregeln under 2024, och får då ett bra sparat utdelningsutrymme där (tror jag? Har ju bara ägt det delvis under 2024 så kanske skulle bli lägre ändå…). Men VB gjorde aldrig någon utdelning till mig innan försäljning, så det har jag oavsett ingen nytta av. Och då VB såldes utan vinst, kan jag inte heller lågbeskatta där.
Har inte sett detta dilemma omnämnas i några av alla artiklar man läser om att flytta VB från privat till HB dock, lite förvånande? Om jag hade gjort en extra-utdelning från VB innan det såldes, hade jag kunnat nyttja löneutrymmet i dess K10a kanske?
För utdelning under 2025 är det väl back to normal, då kan huvudregeln i HB användas med VB’s löneunderlag (från 2024-02 och framåt). Men för årets deklaration åker jag nog på att delar av min utdelning från HB skattas som inkomst av tjänst…?
Eller, har jag missat något? Kan jag “förbättra” min situation på något sätt?
Har ju vart en del liknande trådar här, så säkert någon som kan komma med någon bra feedback innan jag sväljer min stolthet, suckar åt mig själv och går vidare i livet med önsketänkande att lite mer inbetalad skatt kommer någon till nytta
Tack för bekräftande av tankegång, utpekande av tankefel, eller andra idéer
(Ja, borde väl hitta en redovisningskonsult och bolla med, men börjar här!)