Hej!
Jag har gjort en liknande resa så kan kanske bidra med några inspel. Finns ju flera olika frågor i ditt inlägg av ganska olika karraktär.
Men får jag fråga vad du menar med karenstid? Syftar du på en eventuell karenstid innan du kan avveckla ditt nystartade AB enligt 5:25-reglerna eller något annat?
Gällande ditt nya bolag så har jag några generella inspel utifrån hur vi gjort, men notera att jag inte är någon expert här:
Försäljningen av dina aktier:
- I ditt nya bolag kan du investera pengarna i kapitalförsäkring (snarlikt ISK ur skattesynpunkt) eller depåkonto som kan visa sig förmånligare för skattade pengar i ett holdingbolag och förvalta dem hos exempelvis Avanza på samma sätt som du gör privat.
- Jag har inga erfarenheter av investeringar i fastigheter tyvär.
- Om du har ett upparbetat utdelningsutrymme i ert konsultbolag kan du sälja de %-andelar av konsultbolaget från dig som privatperson till ditt nya AB till 20% beskattning. Tror detta kallas en underprisöverlåtelse. Om du exempelvis säljer 75% av dina aktier till ditt eget AB:et och du har ett upparbetat utdelningsutrymme på 1 000 000 kan du sälja dem för 750 000 kr som du sedan skattar 20% på. Det köpande bolaget köper sedan din tidigare andelar från ditt eget AB och dina 6 miljoner (minus dina 750 000 som du får ut privat) hamnar i ditt nya AB. Ledsen om exemplet är lite stökigt.
- Tänker du bedriva verksamhet i ditt nya AB så kan det på denna nivå vara klokt att sepera bolaget med dessa pengar i ett holdingbolag som heläger ett verksamhetsbolag. Detta för att skydda dina pengar om du skulle bli skadeståndsskyldig genom ett uppdrag du utför.
- Räkna med att du behöver viss redovisningshjälp för ovanstående.
Din tid efter försäljningen:
Det är som sagt inte ovanligt med någon typ av inlåsning. Men det är heller inte ovanligt att man slipper det om man inte har en nyckelroll. En köpare vill ju köpa rätt personer och slippa “fel” personer som kanske inte drar sin vikt eller är strategiskt viktiga för övertagandet. Detta kommer till stor del handla om hur ni presenterar bolaget för köparen, vilka personer ni lyfter fram och som faktiskt är nyckelpersoner. Så svaret beror alltså både på din exakta roll och hur ni presenterar saken. Sedan kan man såklart, om det inte är strategiskt olämpligt, välja att vara tydliga redan i försäljningsprocessen att ägare X och Y kommer inte vara kvar operativt i bolaget efter en försäljning, som ett delvilkor för affären! Ta dialogen med dina partners och det köpande bolaget, en relativt ärlig dialog brukar vara bäst.
På ett sätt är det kanske inte så tokigt att ha en period på 1-2 år efter affären där du är kvar och “varvar ned” under en period då förutsättningarna är mer klara. Du vet hur mycket pengar du har på banken och har lite tid att planera för fortsättningen. Märker du eller det köpande bolaget att du surnar totalt under den tiden brukar det gå att hitta en lösning, men inga garantier finns.
Gällande den stora frågan om vad som är rätt beslut eller inte har bara du svaret. Men några generella reflektioner från min egen erfarenhet:
- Har du varit trött och less en längre tid tycker jag det är ett tydligt tecken på att det är dags att börja lämna
- Detta är ganska långa processer och utköpserbjudanden kommer inte så ofta. Så om ni har ett bra sådant bud så tycker jag det är något värt att köra på enligt hur du beskriver din sits. Transaktionen är kanske klar om 3 månader, sedan har du eventuell “inlåsning” osv. Det tar alltså en del tid även om ni väljer att trycka på knappen nu.
- Fråga dig vad alternativet du skulle trivas okej med är?
- Frågan om identitet och vad du ska göra framöver är ju ytterst relevant, men att stanna kvar på grund av osäkerhet när det skaver är kanske inte heller så bra.
- Du kommer lära dig massor av både utköpsprocessen och av vad som händer med ert bolag under en ny ägare. Kanske inte så tokigt att vara med något år för att se det? På gott och ont.
Omfattande ämne som går att prata mycket om, men där fick du några lösryckta pusselbitar i alla fall
¨
Lycka till!