Diskussionen gÀller den delen som ska betalas in i skatt i feb om ett Är. Det blir en period pÄ 6-8 mÄnader beroende nÀr försÀljningen blir klar.
Ăr riktigt dumt att köpa utdelningsaktier under sommaren för att hĂ„lla i 6-8 mĂ„nader.
Ja absolut, om horisonten inte ens Àr ett Är sÄ hÄller jag med dig.
Missade den detaljen. My bad.
Hade tÀnkt sÄhÀr med skattepengarna:
-
X mille fördelat pÄ X rÀntekonton hos banker med högre rÀnta Àn skatteverket och med insÀttningsgaranti
-
Resten pÄ skatteverket
Detta med insÀttningsgaranti⊠bara för att den har ett tak pÄ ca 1 MSEK betyder inte det att TS mÄste ha 28 olika sparkonton i olika institut⊠risken att en bank konkar inom 12 mÄn dÀr man sÀtter in >> 1 MSEK kan ju vara oerhört lÄg. Det gÄr att göra en riskbedömning för en sÄdan konkurs (dÀr ens kapital försvinner.)
DÄ Àr det högst troligen ett större problem att mÄnga högrÀntekonton hos nisch-banker inte konmer tillÄta insÀttning med jÀttesummor. De vill helt enkelt inte ta emot sÄ mycket frÄn en kund. Och stora aktörer med sparkonton, varför skulle de gÄ i konkurs? FörstÄs: sparrÀntan mÄste vara mÀrkbart högre Àn rÀntan pÄ skattekontot.
RÀtt vÀsentlig detalj om man ska ge rÄd till nÄgon som ska placera 28 miljoner
Men om det kommer ett inlÀgg med hur han ska placera skattade beloppet dÄ kan du kanske föreslÄ utd.aktier?
För varje konto man öppnar hos en ny bank sÄ tillkommer KYC och om de inte tillÄter att man kan överföra direkt till Skatteverket mÄste pengarna tillbaka via din huvudbank.
Kan lova att om det sker sÄ lÀr inte huvudbanken vara glad över en massa överföringar frÄn olika banker pÄ över miljonen styck.
Ăr inte vĂ€rt ens risken att banken eller bankerna kan krĂ„ngla och ge en en massa huvudvĂ€rk
Wow, vad hÀftigt!
Jag har inget bra tips, vill bara gratulera dig och din partner
Att prata om insÀttningsgaranti för nÄgon med förmögenhet pÄ norr on 100 miljoner⊠ja vad ska man sÀga, det vittnar om att forumet ÀndÄ Àr vanliga Svenssons Jag har vÀldigt svÄrt att se att familjen Persson bryr sig om insÀttningagaranti och placerar 1 miljon i varje bank
Det finns egentligen bara ett rÀtt svar pÄ din frÄga och det Àr; anlita en förmögenhetsrÄdgivare.
BÀsta rÄdet. Kommer det en krasch till slut Àr det guldlÀge för TS.
DĂ„ har han ju andra delen att leka med, om han vill.
Men jag skulle varit i mÄl lÄngt innan.
Om du verkligen menar allvar med detta, att du Ă€r en person som varje gĂ„ng âHellre lyss till den strĂ€ng som brast, Ă€n att inte spĂ€nna en bĂ„geâ
sÄ gÀller att hitta en asset med hög volatilitet att köpa för 28 MSEK (kort sikt detta, 6-8 mÄn sÄ du vill ha chans till en hyfsad vinst, ja?).
Helst en asset som nyligen gÄtt ner mycket, svÀngt nedÄt s.a.s. Svaret Àr: BTC (Bitcoin). In med allt i ett BTC certifikat.
Hög risk? Jajamen. Risk = avkastning.
Detta Ă€r den ena Ă€nden av spektrum hĂ€r. Den andra Ă€nden Ă€r âin med alltihop pĂ„ skattekontot pĂ„ en gĂ„ng baraâ. Allt annat ligger nĂ„nstans mittemellan. Oklart hut mycket vinst du skulle s.a.s. nöja dig med för att det ska vara lönt att spĂ€nna bĂ„gen hĂ€r⊠10% ? Det bleve 2.8 MSEK. Du Ă€r redan god för >100 typ.
Kan tycka att summan Àr sÄ stor att rÀntan motiverar skattekontot. Riktigt fin avkastning i absoluta tal till lÀgsta möjliga risk. Vill man göra det enkelt för sig Àr detta en bra lösning. SjÀlvklart ska man investera bredare, men varför krÄngla till det nÀr man Àr i en sÄ unikt god position. IstÀllet för att jaga investeringsmöjligheter kan man vÀnta pÄ dem.
Riskpreferenserna borde ta hÀnsyn till marknadslÀge.
Jag var i samma sits och storleksordning för ett par Är sedan. Jag satte in rubbet pÄ skattekontot eller specialinlÄningskonto pÄ tre+tre mÄnader (kommer inte ihÄg vilket exakt) Àven om jag hade liknande tankegÄngar att lÄta kapitalet fÄ jobba lite innan SKV fick dem.
Varför avstod jag frÄn spekulation?
-
Jag hade ju redan en skattad bra hög med pengar som jag behövde investera och som i mitt fall innebar en hel del lÀngre inlÄsningar i private equity och vissa kreditinstrument - att dÄ binda 25 MSEK i nÄgot dÀr jag skulle bli tvungen till skaka lös dem vid ett visst datum Àven om det skulle vara en dipp just dÄ, det var en risk som jag inte var girig nog att ta.
-
Jag hade varit i en liknande sits tidigare nĂ€r jag var yngre - inte lika stora belopp men stort nog för att bli en riktig huvudvĂ€rk nĂ€r skattefrĂ„gan dök upp vilket jag inte förstod skulle kommaâŠ
-
En tidigare kollega startade eget och tittade lystet pÄ kontot med ingÄende moms, kÀllskatt och arbetsgivaravgifter och tÀnkte att det dÀr kapitalet bör ju fÄ arbeta - gick all in pÄ optioner med statens pengar. För honom slutade det med personlig konkurs, sÀlja villan och skilsmÀssa.
Lyxproblem. Jag vÀljer numera oftast god nattsömn.
Anlita en oberoende skatteexpert. En som inte sÀljer annat Àn just sina timmar och expertis pÄ skattefrÄgan. Investeringen sedan oavsett om pengarna ligger i bolaget eller privat Àr en annan frÄga och steg 2.
Snyggt jobbat! SĂ„ ditt nystartade holdingbolag Ă€ger 100% av din del av aktierna (tidigare Ă€gde du dessa privat?) i dotterbolaget (verksamheten), men nĂ€r startades holdingbolaget? Gissar att du max har 1 Ă„rs sparat utdelningsutrymme (K10) för 2025 som ligger pĂ„ ca. 209 000kr (20% skatt), sedan blir det tjĂ€nsteinkomst upp till takbeloppet pĂ„ 7 254 000 (inte 100 utan 90 IBB, ca. 51% skatt), och slutligen kapitalinkomst pĂ„ överstigande utdelningsbelopp (30% skatt), bara sĂ„ du har ytterligare en form av kalkyl att luta dig emot (ta inte gift pĂ„ den dockđ ) utöver din egna.
HĂ€rifrĂ„n sĂ„ finns det olika vĂ€gar framĂ„t rent skatteplaneringsmĂ€ssigt (rĂ€kna gĂ€rna ut skattediffen om du hade satt bolaget i trĂ€da enligt 5:25), men det lĂ„ter som att du bestĂ€mt dig för dela ut (och likvidera holdingbolaget?) allting och det kan ju vara skönt mentalt! Jag hade inte gamblat med den summan utan hade kört fastrĂ€ntekonto 6 mĂ„nader pĂ„ storbank, alternativt fört över hela beloppet pĂ„ skattekontot, Ă€ven om det suger sĂ„ har du ju Ă€ndĂ„ âvunnit speletâ.
Lycka till att fÄ de sista bitarna pÄ plats!
Jag brukar klÀcka ur mig att jag nog skulle tordas ha mer pengar Àn 1 miljon pÄ SBAB nÀr nÄgon frÄgat eftersom det i sig Àr statligt. Tycker ni att jag har fel dÀr ?.
Inser det synnerligen stökiga med 28 olika bankkonton i 28 banker med bra rÀnta.
KÀnns som risk att man sjÀlv eller nÄgon av bankerna strular till nÄgot eller att nÄgon av dom fÄr för sig att du Àr en skummis�
Det hĂ€r kanske Ă€r en dum frĂ„ga, men varför vill man investera pengar nĂ€r man sjĂ€lv och ens familj redan Ă€r ekonomiskt oberoende? Ăr inte det bara att ta en onödig risk som inte gör livet bĂ€ttre ens om den lönar sig?
Kanske för att⊠man vill att nÀsta generation ocksÄ ska kunna vara ek.oberoende hela sitt liv med samma nivÄ pÄ livsstil (konsumtion) man sjÀlv haft?
Eller för att man tror att mycket sÀmre tider kommer i framtiden för nÀsta genration sÄ de behöver massor med Àrvt kapital för att klara sig hyggligt.
Nix, jag tycker du har rÀtt. Om kapital pÄ SBAB Spar, alltsÄ. Jag skulle utan att tveka sÀtta hela mitt kapital pÄ ISK nu hos SBAB i dagslÀget och det Àr mÄnga ggr över insÀttningsgarantin
Det finns alltid en större lyxjakt att köpa