Placera 28 000 000 😬

Grattis.

Du bör anlita en förmögenhetsrÄdgivare nu pÄ studs.

Sen kan du gÀrna posta de rÄd du fÄr hÀr ifall du vill ha input

1 gillning

Wow, stort tack för allas input i frÄgan. Varit AFK under dagen men lÀst igenom trÄden.

Vill/kan inte gÄ in i detalj hur affÀren struktureras men jag kommer vara kvar i bolaget Àven efter första transaktionen. Kommer sÄledes Àga framtida aktier via ett holdingbolag och det Àr via detta jag tar ut pengarna.

Det som blir kvar netto ska placeras lÄngsiktigt med lÄg risk, lÀr bli en separat trÄd nÀr allt gÄr i lÄs. :sweat_smile:

Kommer inte lĂ€gga mig platt och vara ”klar” utan vill fĂ„ kapitalet att vĂ€xa, dels för egen del men Ă€ven för efterlevande.

Kan konstatera att det inte finns nÄgra rÀtt eller fel men riskfaktorer ska sÄklart elimineras sÄ lÄngt det bara gÄr.

1 gillning

Grattis till försĂ€ljningen! Ett alternativ Ă€r att donera en del av vinsten till vĂ€lgörenhet – bĂ„de för att göra skillnad och för att fĂ„ skattefördelar. Sedan kan du fokusera pĂ„ att tjĂ€na nya pengar istĂ€llet för att bara minimera skatten.

1 gillning
4 gillningar

Jag hade anlitat en skattejurist, lÄter som det lÀtt Àr vÀrt den kostnaden i det hÀr fallet.

Det lÀr vÀl vara motiverat att anlita en sÄdan via företaget som ser över försÀljningen och hjÀlper bÄde dig och din partner?

2 gillningar

Bankkonto med fast inlÄningsrÀnta bundet fram tills du behöver dem. Det Àr nog den enda placeringen dÀr du garanterat inte förlorar nÄgot och garanterat tjÀnar nÄgot.
Fördela pÄ flera banker för att hÄlla insÀttningsgarantin.
Du kan nog hitta banker som Àr villiga att ge 2,5%. Det blir ju ÀndÄ en halv mille till efter skatt :partying_face:

Inga skattefördelar att donera till vÀlgörenhet i Sverige. Det fÄr du göra med dina egna, redan skattade pengar.

Menar du efter att ha lÀst alla tidigare kommentarer att du rekommenderar att TS ska hitta 25+ olika banker för att maximera insÀttningsgarantin? :person_facepalming:

1 gillning

Nej, det behöver man ju inte. Bara en tanke. Hur som, mÄste pengarna in pÄ ett eller flera konton.
Jag gissar att kontanter liggandes hemma Àr uteslutet
 som ju annars Àr ett bra sÀtt att bli av med allt och lite till pÄ.

Wow, stort grattis! Kommer jag nÄnsin ha 28 miljoner över? Nej, lÀste jag hela trÄden ÀndÄ? Ja.

4 gillningar

Jag hade nog satt 40% pÄ rÀntekonton, 50% pÄ stabila aktier, nÄgra med utdelning och 10% pÄ lite mer högriskaktier.
Men som nÄn sa sÄ Àr du klar typ. SÄ om man inte vill tÀnka mer pÄ det kan man ju köra 60 % pÄ rÀntor. 20 pÄ fonder och 20 pÄ stabila aktier/utdelare.

NÀ, nÀr ska Warren Buffett gÄ i pension, egentligen?

FörlÄt men en globalfond i nulÀget och med enbart 1-Ärs sparhorisont lÄter som en katastrofal ide. Börsen kan mycket vÀl gÄ ner 20-30% över den tidsperioden och dÄ har du helt plötsligt ett underskott pÄ 6 millar som du mÄste ta frÄn egen ficka för att betala din skatt :cold_sweat:

4 gillningar

HÄller med sÄ kort tid och sÄ stökigt med Trumpeten Àr det ren spekulation. Sparkonto som gÀller.

1 gillning

Absolut hĂ„ller med 100% om att ostbĂ„gen pĂ„ andra sidan Atlanten gör saker och ting vĂ€rre
 det Ă€r dock viktigt att man inte lurar sig sjĂ€lv att tro globalfonder skulle vara nĂ„gon slags “sĂ€ker hamn” annars heller. Vi har helt enkelt upplevt en stadig och uppĂ„tgĂ„ende tjurmarknad (med undantag för korta dippar runt Covid och 2022) sĂ„ lĂ€nge att aktier inte lĂ€ngre kĂ€nns sĂ„ riskabelt för mĂ„nga mĂ€nniskor.

1 gillning

Det dÀr var ett angenÀmt problem :raised_hands: Jag skulle placerat i rÀnteobligationer om det bara Àr 8-9 mÄnader. Jag trodde övre grÀnsen var 90 IBB, du har rÀknat med 100?
Jag förstÄr inte vitsen med att plocka ut kapitalet privat, om du ÀndÄ tÀnker förvalta dem sedan. Om du Àr ensam Àgare till ditt holdingbolag sÄ kan du lika gÀrna behÄlla kapitalet dÀr och göra investeringar som juridisk person. DÄ fÄr du ju till och med 28 miljoner mer att investera.
Du har helt rÀtt i att man bör ta ut allt pÄ en gÄng eller övervÀga trÀda-bolag. Jag hade gjort som du, tagit ut allt (eller behÄllit 5% för att det kan vara bra om man vill göra lite affÀrer via sitt AB). TrÀdabolag och anlita en kapitalförvaltare för diskretionÀr förvaltning Àr ett alternativ som passar vissa. SjÀlv var jag i en liknande situation för nÄgra Är sedan, men jag valde att behÄlla mitt holdingbolag, plockar ut utdelning ca 200 000 per Är med 20% rÀnta. Och kapitalet i holdingbolaget anvÀnder jag för att investera i aktier, indexfonder, rÀnteobligationer och en liten del i onoterat och som affÀrsÀngel. Lycka till!

Vad Àr utbetalningsspÀrr pÄ skattekontot?

I normala fall nÀr deklarationen Àr granskad (slutskattebesked) och det finns ett överskott pÄ skattekontot sÄ betalas överskottet ut.

Om du vill att detta inte skall ske utan att överskott skall stÄ kvar pÄ skattekontot kan du spÀrra utbetalningar med en e-tjÀnst hos skatteverket.

1 gillning