Hej, söker råd angående att ta fram ett aktieägaravtal i ett nytt bolag där två personer skall äga bolaget 50% vardera.
Bakgrund: Vi har båda två programmerat och designat ett verktyg på sidan av våra jobb, som nu har börjat tagit lite fart. Vi får i dagsläget in ett par tusen per månad då det är en prenumerations tjänst, och det ser ut att öka med 30% per månad just nu. Vi ser detta som ett sidoprojekt och nu har vi kunnat validera att det är värt att gå vidare med bolagsbildning etc. Förmodligen är det ett sidoprojekt under en tid framöver under ett AB, sen får vi se hur det utvecklar sig. Vi har haft ett bra samarbete än så länge. Men tänker att det är bra att ta fram ett aktieägaravtal där vi täcker upp för eventuella konflikter.
Beslut och styrning
Styrelse: 2 ledamöter (grundarna)
Enighet krävs för: Nyemission, lån, försäljning av bolaget, utdelning, stora investeringar
Känns rimligt att vi båda är eniga som större beslut kring ovannämnda eftersom vi båda är likvärdiga delägare.
Dödläge
Vad jag ser som viktigt är hur vi löser en eventuell konflikt som leder till dödläge. Vad händer om en sådan uppstår. Hur ska man kunna lösa ut varandra i värsta fall om tex förhandling inte funkar? Tänker att detta är absolut sista utvägen om man inte kommer överens alls.
Är det vanligt med shotgun klausul i stil med?
”En ägare vill sälja → anger pris per aktie och villkor
Den andra ägaren måste inom viss tid (vanligt 30 dagar) välja:
- Köpa alla säljarens aktier på angivet pris, eller
- Sälja sina egna aktier till säljarens erbjudna pris”
Detta känns rimligt eftersom värdering av bolaget kommer att i ett sådant scenario landa i något bägge parter är nöjda med tänker jag. Eller finns det andra lösningar?
Tänker också att förköpsrätt, hembud är viktigt så att aktier erbjuds den andra parten (så aktier stannar i bolaget) ifall någon vill sälja andelar.
Finns det andra saker som är nödvändiga att ta med utan att det blir för omständigt? Vad jag förstår kan man alltid uppdatera detta avtal längre fram. Men känns bra att vara överens om ett par viktiga punkter från start.