Jag med andra går i tankar att starta ett IT-konsultbolag. Tanken är att vi ska “frilansa” från gemensamt bolag, driva vissa in-houseprojekt tillsammans samt på sikt anställa fler medarbetare.
Vi går lite i tankar kring hur man sätter upp en bra och genomtänkt aktieägaravtal. Vi ser risker i att exempelvis en av oss slutar arbeta aktivt (dvs. drar in pengar till bolaget via konsultarvode), men ändå äger ex. 20% av bolaget därav samma rätt som de mer “aktiva” bolagsgrundarna till vinstutdelning. Samtidigt vill vi såklart kunna ge möjligheten för alla grundare att lämna bolaget om så ges, utan att “tappa” allt som byggts under åren (anta att det skapats någon produkt, bolagets värdering har höjts iom. fler anställda etc.)
Tänker att vi inte är de första som tänkt på detta, vet någon hur detta brukar göras på ett genomtänkt och “fair” vis?
Personligen använder jag vesting i nya bolag jag startar. I korta drag: Bolaget eller andra delägare har rätt att köpa tillbaka aktier från en delägare som lämnar, till en förutbestämd värdering. Allteftersom tiden går minskar antalet aktier som kan återköpas.
Exempel:
Delägare A får 1000 aktier med vestingperiod på 3 år.
Om hen lämnar bolaget efter 1 år får övriga delägare köpa tillbaka 2/3 av aktierna.