Delägarskap i konsultbolag eller köra helt eget konsultbolag?

Mitt första inlägg men hoppas på lite råda och tankar.

Har efter många år på ett företag gått på s.k. ”Garden leave” med goda förutsättningar (kan ta annan anställning/uppdrag under perioden som varar i ca ett år.

Jag har länge funderat på konsultande och har efter jag slutade jobba kontaktat en del tidigare kontakter/nätverk och fått positiva indikationer från flera håll. Skulle då jobba som management konsult i norra Sverige.

Bland mina kontakter så finns ett par personer som startat ett konsultbolag och kört detta framgångsrikt i ett par år.
Nu till mina funderingar, de har erbjudit mig att ansluta till deras bolag istället med möjlighet att genom optioner köpa in mig genom det jag fakturerar. Jag fakturerar i deras bolag och skulle då få en lön istället:

• hur värderar man ett konsultbolag där det är två delägare som drar in 90% av omsättningen?
  • finns det fördelar för mig att gå in i ett sådant bolag genom att köpa in mig (det ställs krav på att jag måste fakturera) eller är det smartare att göra det i eget bolag?

Jag missar säkert viktiga detaljer, men skriver detta som en inledning att få hjälp och råd från mer erfarna :smiling_face:

Tack på förhand

om det ställs krav på fakturera så vet du vad du måste dra in till företaget, sen om din lön är i relation till det kan ju bara du bestämma. Frågan jag ställer mig är vad de tillför? Existerande kontrakt med kunder? Lokaler? Bra kaffe? Om du tar en mindre lön än vad du drar in så måste ju de med tillföra saker för att det ska vara vettigt

1 gillning

Jag bor och kör eget i norra Sverige och rekommenderar att starta och köra i egen regi. Mycket kan gå fel i ett samarbete och speciellt om ni inte känner varann riktigt från grunden och kan därmed lita på varann.

Jag har fått frågan själv men alltid avstått pga att jag vill bestämma över mitt arbete, lön, pension osv själv.

Däremot samarbeten sinsemellan kan man ha men då på timmar som UK.

Inom vilken bransch är du?

(I norra Sverige finns det gått om arbete inom bygg och anläggning och speciellt om du har betongklass 1.)

1 gillning

Jag ser ärligt talat inte vad du tjänar på att ”köpa in dig” i detta. Iaf inget i inlägget som tyder på det.

Två snubbar skapar intäkterna via egen timfakturering av sin tid, och din ersättning skall baseras på din intjäning om du går in i bolaget, fast utbetalt som lön?

Eller vad skulle din uppsida vara på detta enligt dem?

Det finns bara tre saker som är viktig om du ska “blida klubb”

1.) Litar du på dessa personer
2.) Litar du på dessa personer
3.) Litar du på dessa personer

Alla annat kan ni komma överens om, ni kan skriva avtal tills fingrarna blöder men om det blir en konflikt, eller affärerna går sämre kommer ni fortfarande vara vänner?

Tack för bra input - landar nog själv i att jag inte ser mer fördelar med detta än en “vanlig” anställning. Dvs en trygghet utan möjlighet till uppsidan.

Får sikta på ett partnerskap eller hålla det som ett nätverk istället!

Bra att bolla med mer erfarna! :slight_smile:

2 gillningar