Bolagsstruktur med 4 partners längre fram

Hej på er !

Planerar att skapa ett bolag med tre andra personer.

Jag har tidigare kunskap om företag och även kapital att avsätta till detta.
De andra personerna har en avgörande teknisk kompetens samt tillgång till netto inköp.

Jag har ett bolag där det finns 500 000 som vi tänker använda till inköpen och faktura ut till kunderna.

Det är även tänkt att det ska finnas att servicebolag som ska hantera faktureringen av de löpande serviceavtalen.

Nu när jag går in med 500 000 kr. är det tänkt att när den summan vuxit och blivit 1 500 000 kr. i eget kapital och jag har kunnat kapitalisera den miljonen.

Därefter ska mina tre partners bli 25% delägare i bolaget och alla äger då lika mycket.

Vi kommer troligtvis inte ha anställda utan vi som är delägare tillslut är troligtvis de som kommer att jobba.

Vill någon komma med tankar och idéer innan man lägger fram detta förslag till revisorn?
Hur ska man tänka framtida bolagsstruktur?
Ägaravtal? m.m.
Skapa så bra struktur som möjligt för framtiden?

Tror att det kan bli ett lönsamt bolag förhållandevis snabbt.

Ha de bra alla

Detta bör du ta med jurist. Men spontana tankar:

• Låna ut pengarna från ditt befintliga bolag via låneavtal till ett gemensamt AB. Även om lösningen framstår som gynsam för dig, fundera om det finns alternativa finansieringsmetoder (t.ex. konventionellt lån) som är mer gynsamt för den gemensamma affären.
  • Skapa ett gemensamt AB som äger varumärke etc.
  • Samtliga delägare har egna AB:n som äger delar av det gemensamma AB:t.