Hej på er alla!
Sitter och grubblar lite hur man bäst löser det här.
Idag har vi en bolagsstruktur som ser ut som så här
Person 1 äger AB 1
Person 2 äger AB 2
AB 1 och 2 äger AB 3
Nu går vi i tankarna att köpa mark och bygga något för att hyra ut till AB 3 och andra som är behov av kontor och verkstad eller vad vi kommer på att vi ska bygga.
det ska vara fristående från AB 3 för att om det säljs någon gång vill vi inte bli av med fastighetsbolaget.
Så önskar förslag på vilken bolagsform man bör göra, är inte insatts i hodlingbolag och vad det innebär.
Sedan för att finansera det hela så skulle vi behöva få ut pengar från AB 3 till det nya bolaget,
Vilka vägar finns det att gå då?
Vi har inte tagit ut någon vinst från AB 3 så antar att vi skulle kunna ta aktieutdelning till AB 1 och 2 tex.
finns det några andra sätt?
hoppas jag var tydlig nog i min frågeställning.. ha en fin fredag!
Är AB 3 samma som det du kallar fastighetsbolaget?
Äger AB 1 och 2 lika stora andelar i AB 3?
Vet inte hur det blir med 1an och 2an men om ett bolag äger mer än (har för mig) 90,5 % av aktierna i ett underliggande bolag räknas det som en koncern och det är då tillåtet att flytta kapital mellan bolagen genom ett sk koncernbidrag. Det kan man tex göra för att jämna ut resultatet om det ena bolaget gör förlust och det andra vinst för att få en lägre skatt.
Du måste kolla upp detta med din redovisningskonsult / revisor för att få svar exakt utifrån dina förutsättningar. Generellt brukar man ju vilja isolera fastigheter till olika bolag.
Sedan finns det ju sätt att få in pengar i bolag AB4 på andra sätt också, t.ex. genom lån, aktieägartillskott, emission och liknande.
Tackar för svaren!
lite förtydligande,
Person 1 äger 100% i AB 1
Person 2 äger 100% i AB 2
AB 1 och 2 äger 50% var av AB 3
och vi vill skapa ett AB 4 som ska äga fastigheten som vi ska hyra ut till AB 3 och andra hyresgäster
Och AB 4 ska vara isolerat från AB 3 om det säljs eller något annat händer.
Ska ta frågan med revisorn, vill bara försöka läsa på lite före.