Antar att du förmodligen menar en redovisningskonsult/ekonom snarare än en revisor?
nej, jag menar en revisor ![]()
kan ju förtydliga att hon förbereder alla dokument såsom årsredovisning och deklaration som jag sedan kontrollerar och signerar (oftast digitalt) och sedan är mitt engagemang klart och jag får en faktura på utfört arbete.
om det innebär att hon gör jobbet som en redovisningskonsult gör frångår mitt intresse, men hennes titel är Revisor.
Det funkar så jag är nöjd.
Så det stämmer inte att man kan använda huvudreglen i ena bolaget och förenklingsreglen i det andra för kunna ta ut mer i utdelning?
Inte om koncernmodern äger aktierna i det rörelsedrivande bolaget. Om du vill nyttja båda reglerna behöver du äga aktierna i 2 bolag privat.
Och om jag skulle äga 2 bolag privat så tappar jag möjligheten att flytta pengar mellan bolagen (koncernbidrag)?
Det stämmer.
Känns lite som att bygga ett hus utan grund om jag har tankar på ett holdingbolag framåt.
Vad finns det för hinder att skapa holdingbolaget om något år istället? Blir det jobbigare?
Visst, vet man att affärsidén håller så är det bara att bilda ett AB.
Tag dock frisören som tröttnat på att tjäna 200 000 om året och tar ett lönearbete. Nu står hen där med sitt AB. En enskild firma i detta läge hade inte gjort ont…
Ja det gör väl inte heller ont?
Tja. Årsredovisning och deklaration…
Håller med, att dekorera sin årsredovisning är de värsta med AB ![]()
Ja, men det är ju ett extremt litet jobb om man nu inte har haft någon vidare verksamhet.
Om man skyggar inför det så är man nog inte lämpad som entreprenör ![]()
Det är just den kategorin som jag menar.
Jag förstår inte riktigt poängen med att ha ett holdingbolag om du inte har flera olika verksamheter i olika bolag. Förutom att man kan titulera sig koncern-VD såklart.
Mig veterligen bör det inte vara något problem att skaffa ett holdingbolag senare om det skulle behövas. Men jag är inte expert på bolagsstrukturer.
Bara det är ju värt allt trassel och krångel