Jag går i tankarna att säga upp mig och starta ett AB för att syssla med lite olika saker.
IT-konsult, detta blir i så fall min huvudsakliga inkomst. Tänker mig mest ta kortare uppdrag, ev. på deltid.
Mellan varven när tid finns, bygga en e-handel. Detta kommer till en start säkert vara en utgift, men på sikt förhoppningsvis bli en stadig, om än liten, inkomst.
Konst, vilket idag är en ren hobbyverksamhet. Kan ev. ge någon mindre inkomst men mest utgifter i form av material och verkstad.
Då till min fråga. Kan mitt AB innefatta allt detta?Det vore ju toppen att låta mitt konsultande betala för min konst. Men funkar det så? Jag har inte hittat något som säger att det inte skulle gå. Om jag drar in en tusenlapp på konsultandet, kan jag använda den för att betala en frilansare att designa min e-handel, eller köpa färg och penslar momstfritt?
Ja, det går bra att kombinera vilka verksamheter som helst i samma AB. Om man är ordentlig så ser man till att inkludera samtliga verksamheter i sin verksamhetsbeskrivning och i sina SNI-koder. Om du har behov av att fronta olika namn för dina olika verksamheter så kan du registrera bifirmor.
Man kan också starta separata ABs i en koncern om det finns poänger med det (låter inte som att det är relevant i ditt fall) och då kan man skyffla pengar (resultat) mellan bolagen via koncernbidrag och åstadkomma samma effekt resultatmässigt som om verksamheterna vore i samma bolag.
Det du är inne på - att använda en kassaflödesrik verksamhet för att finansiera kostnader i en annan verksamhet (som du kanske brinner mer för) tycker jag personligen är en av de mest värdefulla aspekterna av att driva eget bolag. I och med att du gör denna fördelning av vinster och förluster innan skatten beräknas så blir det skattemässigt fördelaktigt. Mig veterligen kan ett företag (eller delverksamhet i företag antar jag) gå med förlust hur länge som helst så länge det har tillräcklig mängd av sitt aktiekapital kvar. Jag gissar dock att det ska finnas någon ambition om att gå med vinst i en verksamhet i ett AB, men det kanske någon mer insatt kan svara på (dvs är det ok att köpa penslar och färg för sitt målande hur länge som helst utan att någonsin försöka sälja en tavla?).
Nä, köps det bara färg och tavlor utan att det finns nån plan för att håva in pengar känns det mer som, precis som TS skrev, att det är en hobby som tangerar privata kostnader vilket rätteligen skulle behandlats som lön.
Min förhoppning är ju att det ska bli en försäljning av konsten också, speciellt om jag får loss tiden att skala upp och producera mer. Är det skatteverket som kan komma och kräva bevis på att jag har försökt få till en vinst i den delen av verksamheten?
Har du något exempel på hur man skulle kunna formulera detta? Jag har idag ett bolag med en verksamhet och nu vill jag starta en ny. Då kostar det 800 kr för att ändra verksamhetsveskrivning hos Verksamt. I framtiden kanske jag kommer på ytterligare någon verksamhet. Jag vill helst inte behöva betal 800 kr varje gång jag vill lägga till en ny verksamhet.