Våga ta steget att bli konsult och starta eget AB

Jag tror du missuppfattade :crazy_face: Ja alltså detta är ju via jobbet. Tar 50k i lön, sen ca 20k i skatt, sen försäkringar,pension och annat på det. :nerd_face: Så det blir ca 80 totalt som jag kostar i månaden av bolaget. Men eftersom jag drar in 120k så går det ju plus.

Så ut blir ju inte mer än ca 35k. :relaxed:

2 gillningar

Det ser bättre ut haha :hugs::+1:. Bra jobbat :tada::+1:

2 gillningar

När man ska köpa hus är det bra att ha en fast lön via ett större bolag, då slipper man väldigt mycket av diskussionen med banken om att vara egenföretagare och räkna med utdelning som stadigvarande intäkt, vilken tar onödigt mycket energi kan jag tycka…

Köp hus som anställd, lev i hus som konsult…

2 gillningar

Detta är en viktig punkt eftersom vi kommer vilja köpa större lägenhet om 2-3 år.

Har även förstått att banken vill se pengar in från bolaget i minst ett år innan.

Kollegan till mig på jobbet löste detta genom att tillfälligt höja sin lön. Det kanske inte alltid är så enkelt?

Tar inte banken en UC och ser de senaste tre årsinkomsterna?

Ett trick vi och andra har gjort är att om man har lön på 45 000 och bra resultat i bolaget, så kan banken använda en högre kalkyllön än man egentligen har. Dvs att man får högre gräns för tex 4,5 gånger årslönen, så slipper man höja lönen över brytgränsen.

1 gillning

När vi skulle köpa hus va det flera banker som inte ville godkänna utdelning som inkomst vilket gav ett lägre lånelöfte, man kan hoppas att det blivit bättre dom senaste två-tre åren men annars är detta en stor (ofrivillig) påverkan…

Givet att du har fritt eget kapital / tre bokslut har jag inte haft problem på Swedbank med det.

Jag har haft samma tankar i flera år. Nu senast sa jag upp mig för att köra eget, men fick ett erbjudande i samma veva som jag inte kunde tacka nej till. Jag uppskattar friheten med att vara egen, men med en väldigt hög lön som är 3x min frus, plus bonus etc upplever jag att steget blivit svårare och svårare ju mer pengar jobbet erbjuder… egentligen uppskattar jag friheten mer än pengar, men det är lite av en mental spärr…

1 gillning

Den gyllene buren är begränsande… :nerd_face:

Nej, men seriöst så är steget mot eget längre om man sitter i en redan väldigt bra sits.
Har själv suget att driva eget, men avskräcks av ett antal saker, förutom att jag absolut inte vill vara konsult och sälja min tid.

Har man utöver bra lön även förmåner som bil, bra pension, aktiesparprogram, friskvård, sjukförsäkring etc så gäller det såklart att begripa helheten.
Det är lätt att underskatta hur dyra dessa bitar blir för en arbetsgivare när lönen drar iväg och tjänstepensionsavsättningarna går från nån futtig tusenlapp per månad till att femtondubblas.

Själv gjorde jag ett litet överslag på vad mina förmåner utöver grundlön, bonus och ”cash incentives” är värda för mig som arbetstagare, per månad. Arbetsgivaren betalar givetvis mycket, mycket mer.

• Tjänstepension: drygt 22’ (ITP1 fast med ytterligare lite boost) och beroende på bonusutfall
  • Bilförmån med fritt drivmedel: ca 4’ lägre kostnad än privat alternativ
  • Friskvård: några hundra/mån
  • Aktiesparprogram med matchning: uppskattningsvis 3’ mån nettovärde

Vi pratar i mitt fall om nästan 30’/mån som ska upp på bordet. Lätt att glömma.

1 gillning

Ja, det är viktigt att göra en realistisk jämförelse. Jag brukar tänka att man måste gilla de problemen som varje val innebär - oavsett om det handlar om investering, annat jobb, företag eller liknande.

2 gillningar

Helt klart värt att fundera kring. Min arbetsgivare har en hemsida med översyn där man kan se vad jag får i lön givetvis, men även vad jag faktiskt kostar dem i form av alla omkostnader tex bonus, föräldraförsäkring, pensionsavsättningar osv…

En snabb kontroll där påvisar att min ”grundlön” står för drygt 66% av den totala kostnaden för företaget.

Därutöver så har kag fortfarande betald övertid vilket innebär att jag faktiskt i nuvarande småbarns år kan hålla mig inom 40timmar i veckan. (Oftast lägre, men med korta intinsiva toppar)

VAB osv är ju alltid tufft men väldigt induviduellt. Min bedömning här är dock att just nu i vår sits. Två småbarn och hus sedan 3 år så vi minimera risken/stressen lite. Men kanske skolar om till konsult igen efter några år. Alt bara skapar en rolig sidoverksamhet.

Det jag tycker är det läskiga när folk pratar om att gå till konsult för att få mer per timme är grund felet att du fortfarande avser får betalt per timme.

För att tillägga till mig själv så är regeln ”good is the worst enemy of great”
Dvs du är rätt nöjd så varför ta riskerna.

Vore du utan jobb idag så hade det inte varit en diskussion att bli testa att vara konsult

Bra inlägg!

Kan tillägga att jag jobbar väldigt mycket övertid för min lön. Sitter ofta på kontoret till kl. 20.00. Som konsult får man betalt för de timmarna, och dessutom 50-100% mer!

…som konsult får du inte betalt för ej debiterbar tid.
Vet inte hur det funkar med de arbetsuppgifter du tror dig kunna ta betalt för, men jag har själv suttit som managementkonsult och lagt sjuka mängder tid på projekt där delar absolut inte kunnat debiteras pga att det tog längre tid än förväntat.
Svårt liksom att debitera en kund för att du råkar vara slötänkt i din analys/kodning/powerpoint just den dagen.

3 gillningar

Jo detta är ju en svår balansgång, gällande övertid.

• Därav om man vill vara övertidsavlöst eller ha ersatt övertid. (Vanligtvis med höjd lön + semesterdagar)

Precis som du säger så får konsulterna betalt för denna övertid (vilket iofs du kan få som anställd om du fortfarande har betald övertid. svårt vi högre löner dock), samtidigt så är frågan om du kommer få “debitera” så mycket. Skulle nog vilja säga att man är lite mer känslig när konsulter fakturerar mer än man utgått ifrån. Dvs man blir lite mer synad.

Sitter förnärvarande själv som gruppchef på ett större företag, här är lite resonemanget att man betalar “dyrt” för konsulter men förväntar sig iofs att de är erfarna och har en hög output. Tillkommer det även massor med övertid för att hinna med “sina” uppgifter så blir det lättare en dialog om varför detta krävs.

• Ligger väl lite mer i stil med att hinner du inte dina uppgifter på utsatt tid så vad betalar vi för, kontra om du är anställd så är det klart att arbetsgivaren gärna ser att du lägger lite extra tid den är ju redan betalad för så att säga. Alternativt så börjar man fundera på vad som kan krävas i komptens utveckling för att öka din output…

Absolut ingen sanning, mer än att för min del iallafall så behöver det mycket mer motivering för att godkänna en faktura om 20timmar övertid hos en konsult kontra en anställd. (Flaggas det dock om det i tid och vi bedömer att det krävs, inget konstigt)

Minns en episod från min tid som konsult. Vi hade jobbat i ungefär två veckor, två man, med att ta fram en analys till en kund. Upptäcker plötsligt att vi gjort ett par kritiska misstag som renderade hela arbetet i princip värdelöst.

Kul snack med kunden….

Ja, det är betydligt svårare som konsult att få betalt för övertid, dels är det mycket dyrare (oftast) och dels förväntar sig kunderna att man inte ska behöva jobba övertid för att klara av sina arbetsuppgifter… De gångerna jag fått övertid har varit om hela team har behövt jobba över, annars förväntar kunderna att man håller sig inom de avtalade timmarna…

1 gillning

Ouch, men bättre efter 2veckor än 2 månader… :wink:

Jag gick från att vara fast anställd till konsult inom eget AB för drygt 4 år sedan. Det är det bästa jag har gjort. Jag kommer förmodligen aldrig att gå tillbaka till att vara fast anställd igen. Det beror såklart lite på vilken bransch du är i men i min bransch (IT) så är är det lika lätt att få konsutljobb som fasta jobb. Ekonomiskt så är det naturligtvis fördelaktigt eftersom arvodena är högre och du får skattefördelar genom att ha ett aktiebolag. Personligen så är nog friheten det som jag värderar allra högst dock. Du kan ta ledigt mellan uppdrag om du vill, kan stå utanför företagspolitiken och behöver inte hålla på med tjafs som årliga utveckligssamtal etc. Det beror natutligtvis lite på hur du är som person, dvs känner du dig bekväm med att eventuellt ha glapp mellan uppdrag utan inkomst och tycker du att det är ok med den extra administration som följer med att ha eget företag. Själv så rekommenderar jag det dock starkt!

10 gillningar