Jag gick också från fast anställning till eget AB för några år sedan. Det bästa jag gjort. Jag kommer upp i nettoinkomster som jag aldrig skulle kunna nå som anställd. I kombination med möjligheten att vara ledig mellan uppdrag är fantastisk. I en fast anställning blir man väldigt lås, och säger man upp sig och är frivilligt ledig 1år undrar nästkommande arbetsgivare vad man gjort? Som konsult har jag aldrig fått frågan kring “glapp” i CV, och man kan alltid svara man inte sökt eller fått “rätt” uppdrag.
3:12 utdelningsreglerna gör också att man kan ta ut utdelning till 20% skatt. Jag försöker lägga mig runt 42 000mån i bruttolön i kombination med tillämpa huvudregeln 252 000 utdelning x 0,8 = 201 000 netto per år i utdelning + inkomst lön 372 000 = 573 000:-/år / 12 = 47 700 netto , motsvarar ungefär 80 000 brutto.
I tillägg gör jag vinst överskott som kan nyttjas när jag når ekonomisk frihet och väljer lägga ner bolaget och kommer då löpande ta ut utdelning enligt 3:12 förenklingsregeln. Detta kommer sker i >10år framöver eller sålänge regelverket finns kvar. Risk att de förmånliga reglerna ändras om Vänsterpartiet får stort inflytande i politiken i framtiden.
Efter att ha lyssnat på avsnitt #202B i våras valde jag också att starta eget AB som IT konsult, det avsnittet var lite som en spark i baken för mej . Hade tidigare gått och funderat på detta i säkert tre år innan jag tog mod till mej. Det absolut svåraste för mej var att ta steget och våga “hoppa” ut i det okända, med barn och huslån finns vissa förpliktelser. Jag och min fru kom fram till att vi skulle kunna leva på hennes lön under 12 månader utan att lida större skada. Jag hörde även runt bland potentiella kunder innan jag körde igång och överallt fick jag svaret “Tänk inte så, komma och jobba hos oss istället!”. Det kändes i slutändan som en säkerhet, skulle jag inte lyckats att fixa mitt första jobb på några månader så skulle troligen någon villa anställa mig i alla fall.
Målet var att jobba mindre men jag har hittills inte haft en ofakturerad timme sen jag drog igång.
Jag tjänar mer än dubbelt så mycket jämfört med tidigare men jobbar “bara” 40h i veckan vilket är väldigt skönt.
Ångrar definitivt att jag inte gjort detta tidigare.
Har varit egen sedan 2015. Har inte ångrat mej en enda dag.
Beslutet att säga upp sej från en fast trygg anställning var dock en hel del fundering över.
Väldigt skönt att vara sin egen chef….
Det där med fast trygg tjänst tycker jag ofta känns mer som sälj snack än sanning.
De flesta jag vet som arbetat som konsulter har när de blivit uppdragslösa antigen fått hitta nya uppdrag själva och det är snabbt eller fått sparken. Kanske inte är så över allt med de företag jag stött på inom mitt område är det så.
Så tryggheten du betalar halva din lön för är enligt mig inte mycket att ha.
Varit egen sedan 2018. Då var jag 29 år. IT/programmering. Hade inget konsultuppdrag redo som väntade på mig när jag sa upp mig från mitt dåvarande jobb. Men det har gått bra att hitta sedan, och som andra ovan skriver så har jag inte ångrat mig en enda dag. Jag kan rekommendera att bara tuta och köra. Och var beredd på att sätta dig in i lite saker de första året, men det klarar du. Det är rätt roligt men lite stressigt ibland.
Ja det gör nog också mycket om man har en extra lön i familjen. Min tjej är låginkomsttagare med 17k
brutto i månaden så det räcker inte om det skulle skita sig.
Visst har du rätt, Det finns ingen trygghet att tala om idag, utan du kan bli uppsagd närsomhelst.
Sedan finns det ju arbeten som är säkrare än andra.
Typ vissa bristyrken.
Vårdyrken, Polis osv, det är ganska ovanligt att det sker uppsägningar där om du inte har ställt till med något själv.
Det är ju inte bara anställda konsulter som vill starta eget.
Blev samma här. Chefen tog fram stora hästhandlarplånboken vilket tog bort en stor del av det ekonomiska incitamentet till att starta eget. Speciellt givet de väldigt generösa tjänstepensionsavsättningarna som väntar när jag fyller 45.
Kommer nog starta eget längre fram men det blir nog under “de sista ljuva åren” i yrkeslivet, där jag sannolikt vill styra över mig själv i större utsträckning. Blivit en omöjlig surgubbe helt enkelt.
Grattis till er båda! Hoppas att ni har firat! För det här gör ju att ni fick betalt oavsett och kanske till och med lite win-win. Jag är genuint jätteglad för er skull! Bra jobbat!
Hej! Roligt att läsa om er alla som vågat ta steget och bli egna! Jag har några frågor gällande ämnet som jag hoppas att ni kanske har svar på. Jag är inne på att starta ett AB för att kunna fakturera som konsult inom vårdbemanning. Verkar finnas gott om uppdrag men det går ju aldrig 100% att veta detta redan innan jag startat bolaget och är tillgänglig att teckna dem. Min plan B är alltså att ta en vanlig anställning om det “skiter sig” och jag inte skulle hitta något uppdrag. Något som jag funderar på är kostnader för att ha ett AB om jag inte jobbar i det, dvs under tiden jag väntar på att få uppdrag eller tiden mellan uppdrag? Jag undrar också om de 25000 som det kostar att starta ett AB, får jag tillbaka denna summa om jag avslutar företaget utan att det gått i konkurs?
Tacksam för svar!
1000 ex moms betalade jag för redovisning via Bokio.
1250 ex moms för företagsbank.
De kostnaderna tror jag man har oavsett om man har verksamhet. Går antagligen hitta billigare.
Ca 4k för uppstart.
Likvidering kostar också.
Så lite pengar rinner iväg bara av att ha ett AB. Enskild firma antagligen mycket billigare.
Har man nån slags verksamhet är det en betydande risk du måste ha försäkring, ytterligare någon tusing. Men då har man intäkter så det är inget problem längre.
Du verkar redan trygg med att kunderna finns och du arbetar redan inom området och vet säkert din potential, så vad handlar oron om? Ansvar, familjeförsörjning, privatekonomin, bokföring, självkänsla/-förtroende, marknadsföring.
Kanske kan du göra en lista med +/-. Kan bli en ögonöppnare att faktiskt se allt som överväger att börja som sätter bollen i rullning.
Skulle säga att allt finns ganska lösningar inom räckhåll för at driva själva företaget, även om det kan kännas mycket på en gång.
Boka ett möte en rådgivare/coach på någon på Nyföretagarcentrum. Jättebra att bolla med. De har telefonmöten också.
Kolla fb-grupper inom ditt område eller allmänna starta eget-grupper. Eller digitala nomad-grupper, även om du kanske inte blir en nomad.
Skrämmer bokföringen, men du vill ändå göra det själv. Det finns bra hjälp i fb-grupper, antingen allmänna eller för just ditt bokföringsprogram. Låna, köp några böcker inom ämnet och bara skrolla igenom för att få en överblick. Skriv ned det viktigaste som du kanske kommer behöva.
Behöver du verkligen AB i början? Jobbar du digitalt utan anställda, lokaler och många andra inköp kan det vara/kännas enklare att börja med enskild firma (EF) och kontantmetoden (KM) under uppstart. När du är varm i kläderna kan du flytta över till AB. Dock finns det fördelar med AB senare. Och du kan få en bättre förståelse och överblick över företaget, då man bokför fler delar inom AB.
Tack för svar.
Ca hur mycket kostar likvidering?
Det borde ju oavsett vilken typ av verksamhet man tänkt att bedriva i sitt AB vara omöjligt att veta hur det kommer gå redan före start. Jag tänker att det är en risk man får ta att det inte går vägen, finns ju stora möjligheter till att det blir en lönsam verksamhet också
Jag startade egen konsultfirma för ca 2år sedan, mycket för att jag upplevde att min livssituation kunde risksättas mycket mer än andras vilket öppnade upp för ett ‘‘nu eller aldrig läge’’.
Men jag räknade även i förväg på att överleva ett hårt scenario vilket bl.a. inkluderade:
Halva lönen under 5 år (låg tidigare några tusenlappar ifrån höginkomst).
Ingen avsättning till tjänstepension under 5 år.
Eget sparkapital stannar upp och slutar ‘‘växa’’ under 5 år men det ska samtidigt vara fullt möjligt att vara helt utan lön minst 1år och samtidigt finansiera aktiekapitalet/ev. kortfristiga lån för att få bollen i rullning. Så mycket ‘‘investeringar’’ som möjligt i bolaget under år 1 såsom datorer, server, möbler, licenser, arbetskläder, logotyp, hemsida m.m. om jag så själv måste leva på nudlar. Detta för att resan ska kännas lättare och lättare och inte tvärtom.
Social isolering i hemmakontorsmiljö under 5 år.
Inga förmåner som tjänstebil m.m. innan 5 år.
Skattepengar ska bort från företagskontot så fort som möjligt varje månad till skatteverket d.v.s. inte bara strax innan förfallodatumet hos SKV. Vill inte se pengar på kontot som inte är mina/bolagets.
Skiter det sig är det lätt att få anställning igen hos någon annan. Bor ju inte ute i ödemarken precis.
Men nu ska jag inte skrämma upp någon med detta och jag kanske var lite väl hård mot mig själv i mitt tankesätt och det har faktiskt gått bättre än förväntat efter första året. Har ex. flyttat ut till kontor.
Så känslan att faktiskt gå till jobb/gå hem från jobb finns där igen
I mitt fall så ångrar jag inget hittills då balansen mellan privatekonomi/psyke även spelar roll i livet, speciellt när den förra arbetsgivaren ställde krav på 100% beläggning/debitering under året (med ca 1100 sek/tim) och att försäljning/beläggning skulle vara 100% eget ansvar för den enskilde medarbetaren.
Till det positiva så tror jag dock att jag succesivt kan öka min inkomst så att denna år 5 är likvärdig den jag hade innan inkl. de löneökningar jag borde fått. Jag ser även mitt bolag som en egen person som behöver en buffert för dåliga tider i framtiden så jag risksätter i nuläget 5% av månadsintäkterna till fonder i bolagets kapitalförsäkring. Planen är att öka avsättningen med 1% varje år till max 10% per månad. Vet inte om det är rätt eller fel men kör på magkänsla här bara.