Ni som har ett företag

Hej,

Jag har haft en dröm i många år att starta ett företag någon gång i livet. Vad jag ska erbjuda och inom vilken bransch och sådant är inte klart än. Men jag är nyfiken på er andra som äger och driver företag.

När startade ni företaget?
Vad sysslar ni med?
Varför just det?
Hur kom det sig att ni valde att starta eget?
Hur lång tid tog det innan ni gick plus?
Hur stort är företaget nu?
Planerar ni att sälja någon gång?
Hur mycket tjänar ni?
Vad är det ni fokuserar just nu på att förbättra?

Vill höra allt!

En historia alltså, om hur det gick till och hur stor framgång ni haft. Skulle vara inspirerande att höra era berättelser.

Ser fram emot att läsa vad andra svarar här!

Av anonymitetsskäl hoppar jag historien jag gärna hade berättat men delar med mig av några personliga lärdomar:

• Företagande är en resa. För mig tog målet överhanden och jag njöt kanske inte av resan som jag borde gjort.
  • Fira små och stora segrar, lätt att glömma när man strävar mot långsiktiga mål
  • Som de flesta meningsfulla saker i livet tar det mer tid, stress och prövning än vad man kan tro. Att mentalt vara förberedd på det tror jag hjälper.
  • Förutom affärsidé och mål, fundera över på vilken typ av livsstil det är du vill skapa för dig själv genom sitt företagande. Vill du jobba ensam eller med andra? Är du en bra chef? Tålamod med andra? Trivs du i en mindre grupp eller större grupp? Vill du uttrycka dina värderingar genom ditt företag? Osv.
  • Undvik om möjligt extern finansiering som gör dig beroende av ett framgångsrikt utfall. Visst finns det startups eller tillverkande industri som behöver extern finansiering, men var medveten och riskerna. De kan förstöra de bästa av intentioner om det hanteras fel.

För mig tog resan 10+ år och ledde i slutändan till något väldigt bra. Vill inte göra om det men skulle gärna driva ett mindre företag med 1-3 nära kollegor någon gång i framtiden.

4 gillningar

@HenkeK i princip samma svar som @Lindqvist

2 gillningar

Jag skulle vilja ha ett företag på deltid först och främst på kvällar och helger, där jag säljer min kompetens/tjänst. För tryggheten med att ha mitt andra jobb + att kunna bygga upp kapital i företaget. Jag är inte ute efter att bli världsledande, bara att ha mer frihet. Jag vill inte ha anställda och jag vill sköta allt jag kan på egen hand. Jag är ok med att arbetstimmarna och inkomsterna kan variera, eftersom det jag säljer är ingenting som kostar mig pengar, mer än möjligtvis ett hemmakontor. Så det är planen i framtiden. Jag hade inte planerat att ta ut pengar första tiden, utan möjligtvis placera pengarna inom företaget.

1 gillning
  1. Startade i april 2018.
  2. Elkonstruktion inom kärnkraft.
  3. Det är vad jag jobbade med innan jag blev egen.
  4. Insåg att anställning inte gav mig något trygghet, så jag såg ingen anledning att betala mer än halva lönen för ”tryggheten”.
  5. Typ dagen efter. Men då pengarna rullar in med fördröjning så kan vi säga 3-6 månader.
  6. Är fortfarande bara jag, har förhoppningen att kunna utöka i framtiden.
  7. Inte så länge det bara är jag.
  8. Mer än dubbla vad jag hade som anställd.
  9. Inget speciellt.
2 gillningar

Det är såklart en smaksak om man vill ha anställda eller inte,
men jag tycker skillnaden mellan “egen företagare” och “företagsägare” som Robert Kiyosaki gör är tänkvärd.

Egna företagaren är på sätt och vis slav till sitt företag, för egna företagaren är företaget och måste göra allt möjligt inom företaget. Det är också därför svårt att sälja företaget.

Företagsägaren är den som har visionen för företaget och sedan anställer folk att utföra de tekniska detaljerna som uppfyller visionen.
Företagsägaren jobbar inte inom företaget utan “ovanför” företaget, för att göra företaget till ett system som tillslut rullar på oberoende av företagsägarens närvaro.
Och därför blir det sedan också möjligt att sälja företaget eftersom någon annan enkelt kan ta över detta pengagenererande system.

5 gillningar
  • Startade företag oktober 2021 och hade då arbetat som programmerare/utvecklare i ungefär 6 år innan jag tog steget. Jag har bekanta vars första jobb var som egenanställda konsulter, så rent formellt behöver man ingen erfarenhet ifall branschen är het, men det underlättar helt klart att ha erfarenhet.
  • IT-konsult, främst inom webbutveckling.
  • Blev trött på att tjäna in så pass mycket pengar åt det företag jag var anställd på och få en så pass ”liten” del av ”kakan”.
  • Just nu är det bara jag och en till person som också arbetar som konsult, fast via mitt aktiebolag.
  • Ifall det en dag skapas upp något form av värde i aktiebolaget (bortsätt från min arbetskraft) så är jag inte stängd för idéen. Allt beror på pris.
  • Beror helt och hållet på hur man räknar. Just nu tar jag endast ut en lön som är strax under den statliga gränsen för marginalskatt, vilket är år 2022 strax över 46 000kr. Räknar man med aktieutdelning och att man faktiskt plockar ut resterande pengar som lön så skulle jag tro att det motsvarar en lön på över 130 000kr före skatt per månad. Men, detta beror helt på vilket uppdrag man befinner sig på, hur mycket de betalar, hur mycket du jobbar, hur ofta du är sjuk, hur mycket semester du har osv. När jag inte jobbar så fakturerar jag 0kr. Detta till skillnad från om jag hade varit anställd. Då hade jag fått extra betalt för semester, när jag är sjuk, m.m. Lyckligtvis är jag sällan sjuk :eyes::crossed_fingers:
  • Just nu fokuserar jag främst på att bygga stabilitet och trygghet i bolaget. Med detta menar jag att se till så att jag har pengar över utifall det skulle uppstå ”turbulents” i branschen.

Jag tycker det är kul att du fått upp ögonen för företagande. Mitt bästa råd är att prova dig fram! Det läskiga är oftast början när man inte nödvändigtvis kan så mycket om alla detaljer. Men, man lär sig. Om inte annat av sina misstag.

Stort lycka till!

3 gillningar

Jag tycker det där en en användbar distinktion mellan de två typerna, men kanske lite onödigt hård/strikt.

På engelska och inom entreprenörsskap talar man mycket om ”life style businesses”, som kontrast mot de mer strikt affärsdrivna företagen som ”B” ovan kanske kan antas representera.

Ett livsstilsföretag kan fortfarande ha många anställda, vara lönsamt, ha ambitioner och tillväxtplaner. Men skillnaden är att ägaren har fler än rent affärsmässiga mål med verksamheten. Ett sätt att leva, få jobba med ett intresse, få växa en verksamhet enligt sina värderingar osv. Att delegera blir ofta nödvändigt men vissa saker väljer man kanske aktivt att jobba med istället för att delegera. Helt enkelt på grund av intresse.

Flera livsstilsföretag har blivit extremt lönsamma och sålts för stora summor, men många förblir små - allt beroende på ägarens vilja och stil. Min egen åsikt är att det ofta är sundare att starta och bygga företag på det här sättet snarare än att tänka på företagandet som en maskin/struktur som ska skala upp på det klassiska sättet.

2 gillningar

Poängen är väl att just att man ska vara fri att jobba om man vill eller delegera om man vill.

Är företaget oberoende av min närvaro så kan jag ju sen jobba 12 timmar per dag inom företaget om jag vill – inte för att jag måste.
Jag tycker iaf att det är lättast att jobba med lust och glädje om jag känner att jag är fri att inte jobba.

Det är ju ingen hemlighet att många egna företagare lider av kronisk stress.
De styr inte företaget, utan företaget styr dom.

3 gillningar

Hej, detta skulle kunna bli flera hundra sidor känner ja,men vi håller det så kort det går!
Drivit företag hela livet och flera i omgångar,som egen, partner, anställd och passiv ägare!
Idag är ja anställd ,mest för ja vill ha något göra!
Blev lite mycke en sväng och kroppen sa ifrån!

1. 1987, 1990, 1992, 1998, 2000, 2004, 2010

2. Plast industri, fastigeter, golv industri, cnc maskiner, entreprenad maskiner, mer fastigheter och maskiner samt plåt svets och mekanisk verkstad, ännu mer entreprenad och fastigheter, mm

3. För det var där intressena låg för stunden.

4. Alla runt om drev eget.

5. Väldigt olika, en del aldrig, annat från första fakturan.

6. Sålde det sista 2011, då var det för stort för mig att orka med längre!

7. Sålde 2011 (behöll en del som sköter sig själv “pengamaskinerna”)

8. För mycke, hade enskildfirma och anställning samt AB!

9. Ingen aning!

2 gillningar

När startade ni företaget?

2009, 2011, 2011 (bolag två samma år), 2012, 2018, 2020.

Vad sysslar ni med?

Apputvecking både i egen regi och som frilansare.

Varför just det?

Ren och skär slump. Det blir lite svårt att hålla kort men TLDR det blir aldrig som man tänkt sig.

Jag programmerade en del som barn (12-16 år). Sedan tappade jag bort en av floppydiskarna till programspråket C++ samtidigt som jag fick andra (som jag såg det då) mer kreativa intressen. Trodde aldrig jag skulle programmera igen. Spolar man fram bandet 10 år hade jag nyss blivit befordrat från grafisk designer på ett filmbolag till biträdande chef för min avdelning. Det innebar större ansvar, bland annat över avdelningens ekonomi. Min chef bad mig kolla upp möjligheten kring att automatisera den interna bokföringen. Även om det gått lång tid sedan jag programmerat senast satt en del kvar och jag lyckades till slut. Men wow, av 1200 anställda inklusive en IT-avdeling, var jag den enda som kunde programmera (mig veterligen). Det kändes som en superkraft som sög in mig mer och mer. Jag automatiserade mer än bara ekonomin och med tiden blev min chef “head huntad” till ett stort videoprojekt i Nederländerna. Han tog med sig mig och där började programmeringskarriären på allvar. Vår edge var att vi hade en film-/videobakgrund och kunde tillföra något som de flesta programmerare saknade.

Något år senare jobbade jag på en protypavdelning på ett stort massmediebolag och CTO’n för Adobe (bolaget bakom Photoshop, Premiere etc) kom på besök. Vi visade upp lite prototyper och han tappade typ hakan. Det, i kombination med en serie slumpartade händelser, gjorde att vi bröt oss loss och startade eget. Här började företagandet på allvar tillsammans med mina fyra medgrundare. Vid vår första investeringsrunda fick vi in en riskkapitalist med goda kontakter inom Samsung. Han ville att vi släppte en video-app till konsumenter och menade att vi eventuellt kunde baka in appen till Samsungs mobiler. Dock var det noga med att vi ägde IP’t och inte Samsung, därför ville han släppa till iOS först. Han frågade om vi hade kompetensen för att hantera programmeringen och så klart kunde man inte säga nej. Bolaget kraschade något år senare, dock aldrig konkurs, men nu riktade man in sig på apputveckling helt plötsligt och jag ville inte blicka tillbaks till videonischen. Var också lite trött på att vara låst till väldigt stora städer (där film- och videobranschen finns) och ville därför bredda mig till andra områden.

Så på den vägen är det. Jag planerade varken att bli företagare eller apputvecklare men så blev det till slut. Idag kör jag på som frilansande apputvecklare via aktiebolag. Jag tycker fortfarande det är rätt skönt att slippa all stress/ansvar som kom som medgrundare. Nu kan man gå hem i rimlig tid och prioritera ett liv utanför jobbet. Så var det verkligen inte då. Driver även ett annat bolag som består av en app jag skapat. Den går bra men lever lite sitt eget liv numera. Svarar mest på support.

Hur kom det sig att ni valde att starta eget?

År 2009 handlade det mest om att jag blev erbjudanden ett frilansuppdrag. Då behövde man ett bolag även om jag startade via paraplybolag då. Resten är beskrivet ovan.

Hur lång tid tog det innan ni gick plus?

Mina två senaste bolag gick med plus från dag ett. Bolaget som jag medgrundade gick aldrig med vinst.

Hur stort är företaget nu?

En man stort. :slight_smile:

Planerar ni att sälja någon gång?

Det här var alltid drömmen förut. Man ska få in massa användare, leva på riskkapital och sedan sälja till en drömsumma. Jag tror det här är fel fokus för de flesta och många gånger orealistiskt. Bolaget som består av min app ser jag som en trygghet och ett komplement till mitt frilansande. Har fått ett par förfrågningar av intressenter som kan tänkas köpa det men varför sälja till 5x vinsten eller liknande om man kan behålla bolaget i 20+ år. Dessutom växer omsättningen årligen mer eller mindre utan min inblandning.

Hur mycket tjänar ni?

Tillräckligt. Dock mindre idag än när jag bodde i UK vilket i huvudsak beror på skatteskillnader. I UK fanns det inga behov av att låta överskott stanna i bolaget. Istället delade man ut rubbet.

Vad är det ni fokuserar just nu på att förbättra?

Jag jobbar på att bli bättre på att ta ut semester. I övrigt ingenting.

3 gillningar

Tänkte först:
Hur gammal är han, sen insåg jag att det var några år sedan och inte 100+ år sedan :joy:

5 gillningar

-2010
-Bygg och Anläggning
-Det var ett intresse samt yrkesval.
-Tänkte att jag kunde behålla pengarna själv istället för att ge dom till min arbetsgivare.

• Gick plus direkt, men hade övat som anställd ett antal år.
  • Omsätter ca 30miljoner/år
  • Ja
  • Olika, men tar ut lön ca 50tusen/månad samt pensions och olycksfallsförsäkring + Utdelning som varierar, men brukar vara mellan 250-750tusen per år.
  • Jobbar hela tiden med förbättringar, men fokus senaste åren har varit att få företaget självgående och därmed jobbar jag endast två dagar per vecka.
1 gillning

Tack för alla utförliga svar änsålänge. Förstår att det inte alltid pengarna som måste vara i fokus, utan snarare intresset och friheten. Pengarna är inte drivande för mig heller, mer än att jag vill ha en normal lön. Jag hoppas att ni fortsätter fylla i era historier, jag tycker det är roligt och inspirerande att läsa! Tack för ni tar er tid än så länge!:blush:

4 gillningar