Företag i Sverige - omsättning och liknande | Jämför dig själv

Att företagande är svårt? :wink:

Det flesta som driver eget kämpar på och får inte riktigt ihop det. Det här är anledningen till att jag alltid tjatar om att:

Som företagare ska du ha möjligheten att jobba mindre OCH tjäna mer än som motsvarande roll som anställd annars finns det utrymme till förbättring i verksamheten. :slight_smile:

Se lite statistik och fakta kring företag i Sverige:

Antal företag och antal anställda

Källa: Ekonomifakta.

Antal företag i Sverige per omsättningsklass

Källa: SCB

7 gillningar

Jag har själv funderat på att starta eget men alltid tänkt att det måste vara perfekt först, alla andra verkar ju ha det så. Ganska skönt att se att ribban inte alls är där jag tänkt, snarare tvärt om. Tack för datan!

4 gillningar

Tack själv. :slight_smile:

Sorry att jag skrattade till lite när jag läste det här. Min tanke var - du skulle bara veta… :see_no_evil::rofl:

2 gillningar

Sa här är det.Det är inte lätt att driva företag,och nagot självspelande piano är det inte fragan om pa manga ar för de allra flesta.
Pa forum blir det naturligt sa att de flesta som skriver om detta är folk som har lyckats,det blir därför en grov snedfördelning om man bara läser företagstradar pa ett forum.

Jag har för mig annan statistik som säger att majoriteten av nybildade ABs inte ens överlever de första tre aren exempelvis.

Lätt är det inte.

1 gillning

De första aren är de mest kritiska när man nybildar AB.
Personligen sa tjänade jag en hel del mindre oro genom att ha en initial trearsplan.
Jag räknade med rejäl förlust ar 1(detta maste lösas externt eftersom aktiekapitalet annars är förbrukat redan här)
Ar 2 var det kampen för att uppna en resultaträkning sa nära 0 som möjligt.
Först ar 3 skulle kunna pavisa liten…men dock…vinst.

Eftersom sa manga nybildade ABs inte överlever de initiala 3 aren sa rekommenderar jag att man noga tänker igenom denna tidsperiod om man vill bilda AB.

Hur löser jag ett minusresultat ar 1?
När kan jag förvänta mig att företaget börjar visa vinst?
Är affärside samt affärsmodell uthallig över tid?
När kan jag börja skörda lite frukt…dvs ta ut lön,utdelning mm?

Typ sa här.Det hjälpte som sagt mig,och jag inbillar mig därför att det kan hjälpa nagra andra ocksa.

1 gillning