Timkonsulter och årlig justering av timpris?

I den här tråden: Det går inte bara att starta företag och ha 50 % marginal i alla områden - Övrigt / Företagande och aktiebolag - RikaTillsammans Forumet så ger Jan tipsen:

På vilka tre sätt skulle du kunna öka vinsten, marginalen, omsättningen eller värdet för kunderna utan att ge upp din frihet och fortsätta jobba som du vill?

Har arbetat som timdebiterande konsult (mot samma kund) i snart femton år. De två första åren genom konsultbolag och sedan dess som egen. Är nöjd med uppdraget och kunden, men har väldigt svårt att höja timpriset. När jag gick till att vara egen så sänkte jag “mitt timpris” med 20% och fastnade där väldigt länge.

När jag till sist lyckades höja timpriset så skrev vi in i avtalet: “Avtalet är gilltigt tills vidare med förbihåll för årlig revision av timpris.” Det finns dock alltid något som hindrar en höjning. Det är finanskriser, svikande orderingång, omstruktureringar och nu senast pandemier. Har därför brottats med känslor om att jag egentligen borde vara glad att jag som en av få konsulter har “fått vara kvar”. Det sjuka är att jag rent objektivt, inte kan se hur de kan klara sig utan mig. De har försökt hitta någon att anställa några olika gånger och har tagit in andra konsulter vid toppar. Det är dock bara jag som är kvar. De har även velat anställa mig.

Marknaden för min kompetens finns (i Sverige) främst i Stockholm, Nokia-trakterna i Finland, lite i Västerås/Linköping. Jag bor inte någonstans i närheten av dessa och har på grund av olika faktorer väldigt svårt att åka dit mer än någon enstaka gång (det behövs rent krasst inte för att utföra uppdraget). Därför är det svårt för mig att bara “byta uppdrag”.

Ser jag till min FIRE-plan (som kompass) så behöver jag göra en engångshöjning med 7,2% nu för att “komma ikapp” och sedan landa på en timtaxa om 13 år som ligger 25% högre än nuläget.

När jag ibland har fått förfrågningar från andra (som jag inte har haft möjlighet att ta) så har de inte baxnat för ett timpris som ligger drygt 40% högre än det jag har mot min nuvarande kund.

Ligger i dag på 70 EUR och de externa aktörer vi anlitar (med min kompetens) ligger på runt 125 EUR, fast då är det stora bolag som de jobbar hos. Lokala konsultpriser verkar ligga mellan 70 och 90 EUR beroende på kompetens etc.

Hur bör jag tänka med tanke på @janbolmeson råd från den länkade tråden? Ska jag försöka få till en automatisk justering som följer t.ex. Sveriges Ingenjörer, försöka få till en större engånghöjning som gör att jag “klarar mig” ett gäng år framöver.

Ber härmed ödmjukast om coachning! :smiley:

1 gillning

Om du jobbat mot samma kund i 15 år så borde du ju ha rätt bra erfarenhet i hur företaget jobbar, deras system osv. Om du slutar tar det rätt lång tid att lära upp en ny och vem vet hur länge den personen stannar? Tycker 70 EUR låter lite faktiskt, jag gick in hos en ny kund i våras på 900kr/h och jag har ingen spetskompetens eller närheten av den erfarenhet du har. Och jag räknar med att höja priset om de vill förnya kontraktet.

2 gillningar

Har du inte möjligheten att söka nya uppdrag återstår ju egentligen enbart ett alternativ, att höja timpriset hos nuvarande uppdragsgivare. Finns det fler konsulter inom ditt kompetensområde? I så fall, på vilken nivå ligger de? Skulle det vissa sig att du ligger 20 EUR under alla andra så blir det ju betydligt lättare att förhandla till en höjning.

Personligen skulle jag ställa siktet på en engångshöjning men kan man inte byta uppdragsgivare så ligger ju all makt där. Skulle man sedan hamna i en situation där uppdragsgivaren inte vill öka alls så är inflationen ett bra worst case-argument. Står man i stilla i timpris samtidigt som priset på varor, hyra, bostad etc stiger så har man de facto en negativ inkomstutveckling.

Det här beror ju helt på vad man jobbar inom. Spetskompetens inom vad? Om uppdraget dessutom varat i 15 år så är det väldigt stabilt och kanske inte ska jämföras rakt av med kortare uppdrag eller andra branscher.

1 gillning

I vissa branscher finns det index för arbetskostnader. Min bostadsrättsförening har till exempel ett avtal på hiss-service som löpt sedan 1980, med årlig indexjustering av materialkostnad och arbetskostnad. Tyvärr kostar åtkomsten till dessa index pengar. Om det finns sådana index i din bransch, och du kan få tillgång till indexet, så skulle jag nog gå på det.

Annars en fast procentuell årlig höjning som inte är lägre än 2% (= ingen löneförhöjning någonsin) men helst i linje med kollektivavtalen.

En årlig höjning som är på en rimlig nivå brukar ligga i bådas intresse. Ingen vill behöva lägga tid på att förhandla om skitsaker. Om det sedan driftar för långt åt ena eller andra hållet efter 5-10 år så tar ni en ny förhandling när det händer.

En engångshöjning samt lägga till indexjustering i avtalet tycker jag låter som det bästa. Klart som fasiken att du fått vara kvar när du är den billigaste arbetskraften de har och de dessutom vet att du blir billigare för varje år som går. Du gick alltså in på att vara 20% för billig och har sedan inte höjt priset sedan dess? Om du satsar på en engångshöjning på 15% och årlig justering på 2,5% så kommer du ha 54% mer om 13 år. Eller om det känns bättre för uppdragsgivaren så kan ni ju köra 5% höjning per år i fyra år för att komma ikapp, följt av 2,5% per år för att landa på totalt 52% om 13 år. Det är något jag hade försökt med i alla fall. Du får ju öppna med att priset inte justerats alls på 15 år.

Och kom ihåg att alternativet är att säga upp avtalet. Det är det du har som förhandlingsläge. I min brf brukar vi börja med att säga upp avtalen och ta förhandlingen efter det…

2 gillningar

Tusentack för detta! Det var precis så det var. Fanns ett öppet index för avtal som löper längre än 12m. Har föreslagit att vi går över på årlig indexreglering. Återstår att se vad de säger om det. Sett till senaste höjningen så skulle index leda till 80 EUR.

Sedan att timtaxan är låg, inte så mycket att göra åt om jag inte vill byta. Kan jag få upp det till 80 EUR som följer index så är jag nöjd med det. Skulle det vara bättre med 125 EUR? Absolut, men då är det veckolånga uppdrag (som de vi anlitar). Få anlitar en konsult för >100 EUR år ut och år in och som någon skrev ovan så värdesätter jag stabiliteten.

1 gillning

Jo, det är så man borde göra. Hade jag gjort så, så hade jag förmodligen bara fått göra inhopp då och då. Jag är ju mer av en resurskonsult fastän jag har spetskompetens.

Vilken intressant frågeställning! Jag tror att du är långt ifrån ensam om sitta i denna sits och ha dessa funderingar.

Vilken bransch är du inom?
Hur lång uppsägningstid är det på avtalet?

Att komma in för lågt kan vara förödande då man man fastnar i den priskategorin. Det gäller oavsett om man är anställd eller konsult. Personligen kan jag tycka att det var en miss att släppa igenom årliga revisioner utan uppräkning.

Om du sitter på bolagssidan och skulle ta in dig på ett längre uppdrag: vad tycker du vore ett rimligt pris då?

Är det något som hindrar att du tar en diskussion nu med din uppdragsgivare och förklarar situtationen, dvs att du har stått tillbaka många år av hänsyn till deras motargument men att detta inte längre är hållbart utan att du behöver ha en marknadsmässig timtariff. Samt att om ni inte är kan komma till en vettig överrenskommelse så behöver du titta på andra uppdrag, trots att du trivs bra hos dem.

Du skriver att du kan få kortare uppdrag med 40% bättre timtariff. Tar du dessa behöver du inte vara fullbelagd. Om du jobbar på ditt nätverk, vässar din CV, knyter upp konsultmäklare: finns det då möjlighet att du skulle kunna våga prova det? Du skulle kunna jobba mindre (alt tjäna mer) men osäkerheten skulle initialt vara större.

När jag började som konsult valde jag ut ett antal konsultmäklare och bokade möte med dem och sa att jag var ute efter att sluta avtal med ett begränsat antal mäklare och frågade dem vad de hade att erbjuda. Dvs jag vände på kuttingen och frågade dem. Det slutade i ett fåtal, väl avvägda samarbeten som har gagnat oss alla. Jag var också tydlig med att jag tex inte tar uppdrag under tusen kronor i timmen och om att det var så att det var de uppdrag de såg för mig så var vi ingen match. Näe, det var inte plättlätt att sticka ut hakan i Jante-landet, men det fungerade för mig. Att vara öppen på sociala medier med att man söker samarbetspartner eller uppdrag är inte en svaghet utan folk vill hjälpa till om de kan.

Så mitt råd till dig är: Hur modig vågar du vara?? Vad är viktigt för dig? Trygghet eller frihet/pengar. Inget är fel, bara du är nöjd med valet. Just nu tolkar jag ditt inlägg som att du inte är nöjd och då är det bara du som kan göra något åt det.

2 gillningar

Nyfiken på hur detta har gått för det första men vill oxå dela med mig av vad en vän gjorde.

Hon höjde sin timpenning med en hundring varje halvår och när kunden/kunderna började skriva på sig i stolen visste hon att hon ’kommit ikapp’ alternativt ’nått smärtgränsen’, beroende på hur man vill se det.

Oavsett så tackar jag för kicken i häcken. Har en kund jag klev in hos 2014 (deltid dock), där jag gjorde första höjningen (fr 750 till 850 om jag minns rätt) vid nyår 2021. Ska göra en höjning nu oxå, så jag landar lite närmre mina andra/normala timpenningar.

2 gillningar

Vi har nu avtalat om indexjustering varje år på hösten. Skönt för mig och förutsägbart för dem.

3 gillningar