Egenkonsult: kunden sänker ersättningen med 20% men vill ge mer ansvar

Jag är konsult och har varit det i många år, trivs och har varit hos samma kund nu i många år, egentligen för många år för att lätt kunna byta till annat uppdrag. Det har varit tuffa förhandlingar genom åren men i slutändan har det ändå fungerat och vi hittat kreativa lösningar och kompromisser. Vill egentligen bara skriva av mig, det är ju i slutändan jag som måste bestämma hur jag vill göra, men hör gärna på andra synpunkter.

Nu ser det ut att bli tvärstopp.

Hade egentligen inga större förhoppningar på att höja arvode, men jag ligger inom mitt område på en ersättning som motsvarar det kan kan läsa om i konsultrapporter.

Nu verkar det som bolaget vill sänka ersättningen med 20%, samt ge mig mer ansvar (det senare ändå positivt då de gärna vill behålla mig)

Men att få mer ansvar med kraftigt reducerad ersättning rimmar ju illa, är egenkonsult så det är ju inte något konsultbolags marginal som blir lägre utan min lön. Har inte gjort några höjningar alls för inflation.

Mina tanker nu är att jag kan tänka mig det nya scopet, men då ingen kommer ta över de arbetsuppgifter jag har idag känner jag att jag i slutändan kommer få göra dubbelt. Med en avtalstid på kanske 6-12 månader känns det inte alls lockande.

Funderar på att acceptera nya uppdraget, men med en avtalstid på 3 månader för att se lite var skutan drar går. verkar det rimligt? Nuvarande uppdrag går ut snart.

3 gillningar

Sänka arvodet med 20% och därtill få mer arbetsuppgifter samt att det är hög inflation. Jag hade letat annat uppdrag. Kanske kan du acceptera det under tiden du söker nytt?

9 gillningar

Nu är jag inte konsult längre och har aldrig varit egenkonsult.

Men hade jag varit i din sits och inte absolut måste av ekonomiska skäl behålla uppdraget hade jag bara sagt blankt nej. Ingen förklaring mer än jag inte kan acceptera annat än inflationsjustering av arvodet för samma arbete. Samt tillägg för utökat ansvar/arbetsuppgifter.

Från det se vad de vill göra. Antingen har de inte råd, ingen mening att stanna. Eller så är det någon som försöker göra en förhandlingsrövare. Hade inte velat nappa på det betet.

Jag tycker att 20% sänkning är inte gångbart.

10 gillningar

Lämna kunden och sök ett annat uppdrag.
Mer arbete för lägre ersättning låter som en ohållbar situation i längden.

4 gillningar

Jag är också egen-konsult. Tycker det är svårt att säga, svara på din fråga, utan sammanhang. Du kanske hade hög ersättning tidigare? Det kanske är ‘hög’ ersättning utifrån volymen?

Jag skulle dock allmänt rekommendera att ha in en indexering i förhållande till KPI i samtliga avtal så att värdet inte urholkas.

Sedan är ju inte ersättningen för uppdraget allt. Det finns ju andra värden också. Det kan vara en rolig klient, roligt uppdrag, viktigt uppdrag. Beroende på i vilken fas du är i ditt konsultande kan det ju vara bra med uttökat ansvar för att ha ett referensuppdrag frammåt, där det nya ansvaret ingår, även om ersättningen i det här fallet är lågt. Du kanske är verksam i en bransch där efterfrågan på konsulter är låg?

Om du tror att du kan få ett lika bra uppdrag, eller bättre, med bättre ersättning finns det ju dock liten anledning att inte byta.

3 gillningar

Måste vara ett tecken på ingenjörsbristen som företagen ständigt är ute och gråter om i media, för att beställa fram nya utbildningsplatser på ingenjörsutbildningarna samt lönedumpning via arbetskraftsinvandring.

1 gillning

Två frågor:

  • Fråga 1) Om du stannar kvar och tackar ja till det. Hur kommer det kännas och vad kommer du att säga till dig själv om fem år?

  • Fråga 2) Om du byter och hittar något annat. Hur kommer det kännas och vad kommer du att säga till dig själv om 5 år?

Eventuellt, finns det något sätt att t.ex. stanna kvar under tiden du letar ett annat uppdrag? Dvs. att t.ex. bita ihop och se det som ett betalt sätt att hitta en ny kund?

2 gillningar

Vill du berätta vilket timarvode du har idag?

Innebär det större ansvaret mer stress eller högre arbetsbelastning?

Jag tänker att eftersom du fakturerar per timme så behöver det inte vara negativt med mer ansvar.

1 gillning

Meddela kunden att om de sänker ditt arvode med 20% så korrelerar det med minst 20% sänkt arbetstid.

Sök annat uppgrag för att fylla ut eller ersätta.

1 gillning

Lite beroende på bransch såklart men jag föredrar att ha 2 uppdrag samtidigt på halvtid. Fördelen är då att man kan byta ett uppdrag i taget eller tacka nej till ett av dem om man får dåliga villkor utan att stå utan inkomst.

Så säg att du är tillgänglig 2 dagar i veckan till det nya priset och sök något annat för resterande tiden. Då ser du också var marknaden ligger. Kanske var ditt arvode över marknadspris? Kanske var du långt under… hur nya kunder svarar på dina priser bör ge dig en bild av läget :slight_smile:

1 gillning

Om du efter sänkningen fortfarande kan uppnå dina och bolagets finansiella mål så är det väl OK under en kortare period.

Själv har jag efter tips på RT forumet infört indexreglering enligt faktorprisindex för konsulttjänster i mina längre avtal. Väldigt bekvämt och lättare att sälja in än en mer allmän KPI-justering.

2 gillningar

Googlade på det, kan du visa ett räkneexempel hur det appliceras? Eller har du kanske en länk om någon annan gjort det.

2 gillningar

Jag hade tackat nej, alternativt föreslagit att gå ner i tid 20%. Tänk på att du har bara ett visst antal timmar att sälja. Ett sänkt pris kan aldrig kompenseras. Din kund kan antagligen sälja 20% fler pryttlar och öka sin intäkt, men för dig är det omöjligt.

Säg att man har 1000 kr / h som timpris vid avtalets ingång.
Avtalets ingås augusti 2022, index för K21 är då 104,0
I avtalet skriver man basmånad och att timpriset revideras en gång per år.
I september 2023 publiceras K21för augusti 2023 och då kan man se att K21 är förändrat från 104,0 till 112,0. Då räknar man om timpriset med förändringen i index.

Skulle t.ex. sociala avgifter sänkas så kommer det att komma kunden till gagn, så det är en ganska rättvis justeringsmekanism.

Det tar ju inte hänsyn till specialkompetenser och hur deras prisutveckling ser ut.

4 gillningar

Jag är i en situation då jag sänkt mitt arvode med ca 20 % för att komma in på en ny kund på ett långt uppdrag. Fundera över hur du hade gjort mot en ny kund, hade du erbjudit rabatterat pris, höjt eller haft samma?

Personligen känner jag att vi enmanskonsulter lätt kan bli giriga. Dock verkar det faktiskt i ditt fall att det är kunden som fått storhetsvansinne. Men de kanske tror att de lätt kan ersätta dig?

1 gillning

Vill du dela källor om detta? Tycker det låter jätteintressant och vill tillämpa detta i min verksamhet.

Är inte egenkonsult, men har varit med att våra kunder ibland velat sänka våra konsulters arvorden, ibland med motiveringen att man inte “utnyttjar hela deras kompetens”, dvs de har köpt in seniora konsulter, men sen upptäckt att de inte har nytta för all kompetens. Vi har alltid skickat in vår expertförhandlare och det har ytterst sällan blivit några arvordessänkningar.

Hade jag varit egenkonsult hade jag tagit ytterst illa upp, då 20% är en väldigt stor sänkning och i alla fall priser på IT-konsulter är väldigt pressad som det är idag, om du inte är ytterst specialiserad. Men, sen måste man leva också, och kanske hade jag accepterat det om marknaden var svag, men slackat betydligt mer på jobbet och letat efter nya uppdrag. Det är ingen kund jag hade “gjort det där lilla extra” för, den saken är säker.

/

Har du någon annan kund du skulle kunna gå till? Personligen skulle jag aldrig acceptera en sänkning med 20%. Att de dessutom vill lägga på dig mer ansvar tyder ju ändå på att de ser ditt värde/att du är nyttig för bolaget.

Vad tror du beskedet blir om du säger: “Tyvärr, det är inte möjligt.” och bollar tillbaka frågan till dem. Tror du att de är beredda att släppa dig bara för att de inte får sänkt timpris?

Ett tips om du inte har någon annan prospect på lut är att du börjar jaga lite så att du ser vilka möjligheter det finns där ute. Jag jobbar hellre färre timmar med full lön än många timmar med lägre lön. Som egenkonsult har du förhoppningsvis byggt upp ett eget kapital i bolaget som gör att du kan klara dig en längre tid utan uppdrag.

2 gillningar

Urusel policy, sänka arvode och jobba hårdare.
Det är ett hån minst sagt.

Tack för alla bra svar. :+1: :+1:
Det är såklart inte lätt att bara sluta och gå till en ny kund, det tar ju tid att komma in på nytt uppdrag, framförallt när vi är så nära December och Januari kommer vara dött.

Men jag var hård och sa att det inte var möjligt för mig att gå ner i ersättning.
Nu verkar det som det gjorde susen. Ersättningen behålls på samma nivå som tidigare, och inga ändringar görs, business as usual.

Jag väntar fortfarande på ett nytt avtal (med samma förutsättningar) men det känns som det kan bli en bra julklapp… Nya rollen har vi också lagt lite på is.

8 gillningar