Jag är i processen att förnya mitt pågående konsult kontrakt som jag har med ett större svenskt företag. Jag sitter direkt kopplat med dem med mitt AB då jag har ett ram avtall, så inga mellanhänder. De vill förlänga med ett år, jag har varit där i ett år redan.
Det jag undrar är vad som forumet tycker är skäligt att föreslå i justering av min rate. I vårt nuvarande avtall så finns det inga klausuler om detta. Vad tror ni om en 15% ökning för att ta höjd för senaste årets inflation samt den som sker i år? Borde man börja högre för att ge rum för förhandling?
Om det har betydelse så är de nöjda med mitt arbete och jag ska fortsätta med liknande uppgifter som jag gjort senaste året.
Min erfarenhet just nu är att de (iaf i min branch) snarare vill pruta nedåt trots att det varit hög inflation etc (vilket på sitt sätt är orimligt men just nu är marknaden sådan). Därmed inte sagt att det inte är skäligt att försöka lägga på nåt.
Börja med 15 om du har mage för det och se hur de reagerar, annars kan man tycka motsvarade årets lönelyft i branchen du verkar är helt rimligt iaf?
Om du tittar inom mitt område (cybersäkerhet) så studsar priser på allt från 50 -130 euro per timme runt på marknade så du bör fundera på om du väcker den björn som sover genom att räkna upp timmpenningen. Samtidigt så är det givetvis viktigt att se till att ditt kontrakt är marknadsmässigt uppåt om vi pratar om en lång relation.
området är inte super nischat och jag ligger på ungefär 50% över deras interna, Svenska, snitt redan medans globalt sett så ligger jag ganska standard…
Jag ligger högre nu för att jag vill tro, och de verkar hålla med, att jag tillför värde (kunskap/erfarenhet/villighet) som är värt mer än standard. Ett år nu i organisationen har också gjort mig betydligt mer insatt samt inarbetad i olika projekt.
mina kostnader är så låga att det är irrelevant. Lite mjukvara och annat för under 10k i månaden. Så går det upp 5% eller 15% är det så liten påverkan på resultatet.
Givetvis det som kostar är min egna lön och utdelning vilket jag planerar att hålla samma (upp till brytpunkten), så en justering av min rate är enbart för att öka vinsten och bygga kapital/buffert i företaget.
jag har svårt att koppla det så direkt. De är B2C, globalt företag och agerar olika beroende på deras olika marknader. Jag jobbar tillsammans med globala team för att leverera globala lösningar.
Har direkt kontrakt med uppdragsgivaren så ingen konsult förmedlare som räknar upp jämnt över hela vilket hade gjort saken lätt för mig. Detta ger mig mer frihet men också mindre leverage.
I rådande läge är 15% väldigt tufft kan jag känna inom tech.
Faktorprisindex är bra för att undvika att det inte bli något och ganska tryggt för båda parter. Givetvis kan man lyckas både bättre och sämre om man förhandlar individuellt.
För att återkoppla här, slutade med 6% höjning då min kund tyckte att mitt andra förslag var lite för mycket. I faktiska pengar så landar jag på 140 EUR/h
Något jag har i alla mina avtal (som konsult) är prisindexering. Det har jag även i tidsbegränsade avtal för min erfarenhet är att de förlängs ofta och det är då ofta smidigt att förlänga det på befintiliga villkor. Bara varit med om ett fåtal kunder som haft synpunkter på det, men innan jag införde det var det ofta svåra förhandlingar när jag ville justera priser (vilket jag gjorde för sällan). Jag kör indexering mot prisbasbelopp per årsskifte. Det är inte standard i min bransch, men det är inte heller ovanligt.