Hej. Givet hur du själv ställer upp din fråga framstår det mera som ett uppnått mål än en given förändring. Det är inte ovanligt att gnistan försvinner i takt med det egenskapade oberoendet. Pengar är förgängliga och om dessa pengar är just i formatet pengar skulle i vart fall jag omsätta dom i ett mera bestående värde givet situationen vi har i världen. Jag har själv investerat i skog som just nu är väldigt lågt värderat i förhållande till priset på skogens produkt. Det är dessutom inte förknippat med en massa arbete, om man inte själv vill det. Det är inte otroligt att när alla krig är över att eu ser en markant inflation. Vad gäller dig själv skulle jag råda till att göra en större cirkel, om inte bara för att utröna vad du ser utanför den givna belvämlighetszonen, Det finns en hög med trevliga ahaa saker att finna när man tittar runt hörnet.
Jag tycker du ska göra det du vill. Men sätt dig ned, spalta upp lite olika vägar att välja och försök föreställa dig känslan. Gör också en värsta möjliga kalkyl, så att realismen är totalt närvarande. Jämför sedan dessa med visionerna. Jag tror mycket på att simulera och fantisera om framtiden. Det hjälpte mig mycket inför mitt beslut att sluta jobba.
Min personliga dröm är att kunna sluta lönearbeta för att istället engagera mig mer ideellt, om det så är i samhällsförening, fotbollsklubben, politiskt parti eller kyrka spelar liksom mindre roll.
Men att kunna ge och dela med sig frikostigt av sin tid är ett stort mål för mig.
Tänker du ha en familj? Livet är dubbelt, tre gånger dyrare då skulle jag inte säga jag är rik tills jag kan täcka kostnader som följer med.
Men, jag skulle fortsätta investera och tänka på hur jag kunde behålla min förmåga.
Tänk på att köpa bostäder och hur ut.
Kanske investera i bolag i ditt sektor.
Ta nästa steg och fortsätta växa.
Jobba inte för att tjäna pengar men för att leva.
Jag skulle ha gått ner i arbetstid och ägnat mig åt trevliga och meningsfulla och sociala hobbies. För att behålla gnistan.(Tex kurser, musik, hantverk, träffa vänner, vara volontär i någon välgörenhetsorganisation…)
Detta går att göra utan att vara ekonomiskt oberoende men förstår din poäng
Jag hade köpt en vingård i Porto, det går direktflyg från Gbg till hösten enligt nyheterna.
Grattis.
4% regeln är en tumregel som har som syfte att med låg risk göra att man inte blir pank under 30 år av uttag av 4% realt av ursprunglig summa.
Kräver hög andel aktiemarknad och låga avgifter och skatter. Med Svensk ISK skatt ökar risken eller gör att man får sänka uttagen en del .
Med parametrarna jag matade in med avakstning -2% jämfört med USA som data gäller ( -1% pga ISK skatt och -1% pga att Världen i stort , Sverige och Europa har lite sämre avkastning historiskt och jag har själv dragit ner på USA exponering framöver.) Även lagt in viss “pension” från 69). Med 4% uttag av sparandet finns viss risk för PANK från ca 67.
Av ca 70 % som tar sig till 80 års ålder har då ca 1 Av 10 slut på pengar statistiskt sett.
Här kan man labba själv…
Jag kan klart rekommendera att dra ner på arbete . Känns väldigt bra att dra ner på arbetade timmar och få mer ledighet tyckte jag.
Jag har provat många varianter. Allt från extra lediga veckor till reducerat antal timmar med kortare dagar och/eller lediga fredagar.
Att ta lite extra ledigt i samband med längre helger etc och sommartid har också gått bra.
Starta eget såklart!
Inga dumma arbetsregler, fackavtal eller chefer som säger hur mycket eller lite jag ska jobba. Får göra precis som jag vill, idag så jobbar jag t ex 150% som konsult, en omöjlighet som anställd. Kan även så klart jobba 0% om jag vill de med.
Exakt samma här!
Väljer man inte ingenjörsbanan för att man vill skapa? Sedan kanske man fastnar i någon administrativ roll istället.
Som ekonomiskt oberoende kan man ägna sig åt det man ursprungligen ville - utan krav på omedelbar avkastning.
Hur får du till den där frihetskänslan?
Tänk om skatteverket kräver en revision. Total genomgång av alla kvitton m.m. Eller att en kund kräver dokumentation för att styrka regelefterlevnad.
Som anställd pekar jag bara på chefen och stämplar ut då.
Skulle säga exakt samma sak.
Med en hyfsat normal timpenning för en mjukvaruingenjör så kan du jobba halvtid och ta ut en lön upp till brytgränsen för statlig skatt, dvs ca 53000 kr/mån idag före skatt.
Jobbar du lite mer så kan du få ut vinst i bolaget och fylla på sparkontot. Eller finansiera en massa datorhårdvara på företaget. Du kanske vill köra lite dyra AI-grejor hemma? Men framförallt så får du som @Krovo säger möjlighet att styra över din egen situation. Du kanske vill gå ner i arbetstid? Åka iväg på lite roliga konferanser? Tycker själv att CES verkar kul och skulle kännas som semester.
Ja klart man har större ansvar. I mitt fall så kör jag Wint så de sköter princip allting åt mig.
Bifogar fakturor och godkänner löner och andra dokument direkt via sidan. Otroligt enkelt.
Men de jag syftade på är att jag inte behöver gå o fråga en chef om något hela tiden.
Kan köpa vilken utrustning jag vill.
Kan köpa litteratur utan behöva ifrågasättas
Fria timmar att jobba, inget kontrakt på 40 timmar och 25 semesterdagar…
Allt sånt tycker jag ska va självklart o få bestämma själv. Så för mig är de en frihet
wow, så många svar!
Gällande det ekonomiska:
Jag har halv mille per år efter skatt.
A-kassa och aktivitetsersättning etc är inte direkt etiskt och ger inte
speciellt mycket för mig då jag inte vill ha “mer” pengar.
Pengar är inte längre en primär drivkraft för mig.
Tjäna mer skulle inte bidra med något, även om det skulle vara “passiv” inkomst.
Enklast vore nog för mig att hyra ut mitt boende i så fall.
Bor i villa med en 9 rum, kök toaletter etc inte inräknade så kanske hyra ut till 3-4 personer vore nog enklast för mig för att få en extra inkomst.
Aktiemarknaden vill jag nog inte ge ännu mer tid, enligt Avanza omsatte jag 1.5 miljoner där förra året och det gav mig inte speciellt mycket annat än stress ( och förstås pengar…).
Relationer, välbefinnande och donationer resonerar ganska starkt faktiskt.
Jag har jobbat som konsult hela mitt yrkesliv, så jag är redan “egenförtegare” eller vad man skulle kalla det. Och ja, det har gett mig väldigt mycket frihet.
Jag spenderar mycket tid i gaming communtities på fritiden, skulle kunna bidra med prispengar till turneringar och dylikt.
Är för övrigt stolt över det jag gjort som systemutvecklare, det jag skulle kunna göra är att gå ner i varv och ställa större krav på min arbetsgivare gällande välbefinnande. Grundanledningen är att leverera lösningar med kvalité. Jag arbetar med medicinsk teknologi (MedTec) och kan anses direkt patientfarligt annars.
Tyckte även om svaret med extra ledighet utöver de betalda var intressant.
Nja är själv inte övertygad om att hyra ut till multipla hyresgäster på ett objekt ger en särskilt problemfri tillvaro. Extra inkomst ger det dock men samtidigt var det väl just ”extra inkomst” som inte var det viktigaste/i fokus med tanke på TS trådstart på inlägget?
Off topic, men hur tar mig sig in i den branschen om man är rätt trött på slit och släng i SaaS-världen. Jag jobbar som typ standard backendutvecklare med Java som huvudspråk.
Börja med att leta fram lämpliga företag där du kan tänka dig att jobba, både geografiskt och produktmässigt och ta sedan kontakt med dem. Många företag sliter med tillväxt och skriker efter nya kollegor.
Det kan vara värt att veta att medtech-bolag är väldigt process- och dokumentationstunga, så det gäller att ha lite tålamod.