Mellersta Sverige. Jag har inget emot hybridlösningar.
Allt möjligt, C#, React, Angular är dock mina föredragna.
Mellersta Sverige. Jag har inget emot hybridlösningar.
Allt möjligt, C#, React, Angular är dock mina föredragna.
Några råd, lite sympatier, men kan vi skippa det här med att berätta att min utbildning är värdelös som det eskalerade till förra gången. Det kommer inte att hjälpa varken mig eller någon annan, den är vad den är.
Var skrev jag att din utbildning var värdelös? ![]()
Det var vad det eskalerade till förra gången, inte du specifikt men andra i tråden och då började jag vända taggarna utåt. Min utbildning är vad den är.
Frågorna kvarstår!
Jag har ett vikariat där jag iallafall får in en inkomst. Förhoppningsvis blir det fast tjänst snart.
Men vad vill du uppnå? Inte vad du har. Vad är ditt mål?
Jag tror inte att dina problem bottnar i en vare sig en värdelös utbildning eller CV, utan en trasig själ. Har jag fel?
Det är svårt nog att hitta och förhandla fram en bra anställning som det är när man är vid god psykisk hälsa och har vind i ryggen i karriären. Jag förstår att du har handlat i en negativ spiral efter hundratals ansökningar. Och avsett vad problemet var i början, eller om du bara hade otur, så har du minimalt med energi kvar längre.
Min uppfattning, och du får rätta mig om jag har fel, är att du mer behöver en psykolog än en jobbcoach? Det är det de här trådarna är ett utlopp för?
Jag har verkligen empati för din situation men på gott och ont så har RikaTillsammans en överrepresentation av personer med hög utbildning, fina karriärer/inkomster och en attityd av problemlösning. Jag har själv en tendens att se din trådstart och gå in i “ingenjörsläge” på hur det ska lösas. Så folk ger praktiska tips och råd och får intrycket av att du inte vill ta till dig dem.
Men det blir som att försöka läka någons depression genom att säga “Äh, ryck upp dig!”. Det jag egentligen tror att du behöver än en riktigt närstående att prata ut om det här med. Någon som förstår dig och din bakgrund.
Håller med om ovanstående. Och tycker många här i tråden visar ovanligt lite medkänsla. Jag är faktiskt förvånad och besviken på hur en del uttrycker sig.
Enda stödet jag kan ge är att sluta fokusera så mycket på vad andra säger, eller att tro att andra har en bra koll om marknaden eller olika “brister” av kompetens.
https://adderatech.techsverige.se/ och andra bransch-organisationer har sin helt egen agenda, deras jobb är inte att hjälpa dig eller oss på arbetsmarknaden, de har inte ens incitament till att ge en sanningsenlig bild, och de behöver inte heller ens vara kompetenta nog att ge en sådan bild.
I slutändan så måste man fokusera på sig själv och ta allt som sägs med en rejäl nypa salt, och framförallt fundera på varför vissa budskap förs fram. IT-branschen eller rekryteringsbranschen är ingen välgörenhet, den är fylld av aktörer som försöker skapa en edge över varandra, för att i slutändan tjäna pengar.
För mig är den här informationen helt meningslös, lika användbar som tarot-kort eller astrologi. Vilka företag har skolan pratat med? Vilka kontakter på dessa företag? Hur vet företagen ens själva hur behovet ser ut om 3-5 år?
Ok, vi koncentrerar oss på råd.
Då tror jag @Saihtam gett bäst råd fram till nu, tror som sagt råden och hjälpen du söker finns utanför forumet.
Jag behöver väl mest någon som kan förklara vad jag gör fel som alla andra gör rätt när jag söker jobb. Vad jag har gjort för att hamna bland de 10% som inte får jobb inom 6 månader efter avslutad utbildning.
Stort av dig att göra ett nytt försök. Den förra tråden var ingen sund läsning men jag får en känsla av att du vuxit lite som människa sedan sist. Kul att se!
Jag gissar att du menar anställning inom IT eftersom du senare skriver:
För egen del så tog det mer än ett decennium från att jag avslutade min IT-utbildning till att jag fick ett IT-jobb. Däremellan jobbade jag med något helt annat men när jag väl fick möjligheten vägde min IT-utbildning tungt.
Jag tror att ditt drömjobb kommer när du minst anar det. Fortsätt söka men under tiden är det lika viktigt att göra det bästa av det vikariat du har idag. All arbetslivserfarenhet ger pluspoäng i en framtida anställning så ta tillvara på den och se till att lämna alla arbetsplatser på topp!
Kan du acceptera slumpen som förklaring? För livet består av mycket mer slump än vad folk själva vill erkänna. Särskilt när slumpen fungerar i rätt riktning för en själv. Det kan vara så enkelt att du har gjort allting mer eller mindre rätt men att du haft otur med både arbetsmarknaden i stort och hur kvalificerade dina motkandidater har varit.
Mer än så kan vi inte spekulera i utan att se om det är utformingen på ditt CV, personliga brev eller prestation under intervju som sätter käppar i hjulet. Jag slår gärna ett getöga på CVt om du vill anonymisera och skicka det i PM
Men jag tror du har bra koll på det vid det här laget.
Jag tror inte att det är någon skillnad i kvalifikationer mellan mina klasskamrater och mig. Det var mer det jag syftade på, med en likvärdig utbildning så borde vi ju ha likartade kvalifikationer om det inte är så att jag har blivit för gammal. Prestation under intervju vet jag inte heller, sådana får jag inte komma på längre.
Hur gammal är du (på ett ungefär om du inte vill svara), och vad jobbade du med innan du gick din utbildning?
Anledningen till att jag frågar är att vi ibland får in CV:n från personer som efter 10-15 år av jobb inom okvalificerade yrken gått en YH-utbildning och nu vill ha jobb som utvecklare. Problemet är att dessa personer sällan är de mest ambitiösa eller drivna människorna, utan har mest lockats av vad de ser som en lätt väg att få en högre lön och ett “lättare” jobb. De saknar också ofta ett djupare intresse för yrket, ett intresse som en motsvarande 22-åring med samma utbildning kommer använda för att bli riktigt grym på yrket efter 5-10 år.
Jag säger absolut inte att detta gäller dig, utan bara att det är dessa fördomar man behöver kämpa mot. Är man lite äldre så måste man hitta sätt att sticka ut, något som indikerar att man kommer bli riktigt duktigt bara man få chansen att skaffa sig erfarenhet, t.ex. riktiga hobbyprojekt inom programmering, eller ett teknikintresse sen långt tillbaka.
Runt 40. Jag har jobbat med olika saker. NO-lärare, teknisk support, laborationsassistent på universitetet. Och jag måste säga att det där med passion också är en av sakerna som får mig att vända taggarna utåt. Under min utbildning var jag en av de få som faktiskt satt och kodade egna saker. Samtidigt som mina yngre klasskamrater hellre spelade CS, åkte på semester eller följde olika tv-serier. Jag tycker iallafall att jag har bevisat min “passion”.
För vem? Jag tror inte de som läser ditt CV ser detta direkt. Vad tror du?
Jag ser vad du menar, men jag har svårt att se hur jag kan visa det. Jag har med länk till min githubi mitt cv.