Behöver klaga av mig, förbannad osv

Finns det något du kan kopiera från dina kursare, egenskaper / beteenden som gör att de fått jobb medan du står och stampar?

9 gillningar

Helt oavsett så är bitterhet aldrig en uppbygglig känsla.

Nej, men företagen laddar upp till det med sitt eviga skrikande om “mångfald” som i 99% av fallen visar sig handla om unga vita kvinnor från medelklassen. Som jag sagt tidigare, jag är andragenerationsinvandrare med utomeuropeiskt ursprung, min grupp är ännu mer underrepresenterad men det är ingen som ens andas om att det kunde vara bra för mångfalden.

Skulle säga att ingen utbildning är garanti för jobb, det är en överväldigade del som handlar om personlighet. Jag har varit på flertalet intervjuer där vi inte pratat teknik i överhuvudtaget.
Ofta anställer man ju inte bara för nuvarande kompetens, uten för framtida.

Att vara bred tror jag är bra, men svårt på ett CV. Jag skulle aldrig anställa någon som kan Assembler och JS exempelvis enbart genom att titta på ett CV.

Jag skulle kanske testa att bli konsult, det är en bra väg in på marknaden.

2 gillningar

Kanske svårare nu men kolla på diverse traineeprogram, sommarjobb och liknande. Lönen är dålig men man behöver bara få in en fot. Konsultbolag älskar att ta in juniorer de kan sälja dyrt också. Se det som ett första steg bara, även om du inte vill konsulta.

1 gillning

Jag har sökt via experis, randstad, framtiden och academic work. Deras svar är att sparar mitt cv och hör av sig om de hittar något som kan passa.

Ibland är livet tufft men man får inte ge upp.
Jag jobbar med mestadels internationella experter, många utomeuropéer. De jobbar i Göteborg inte för att det är varmt och gött här och nära hem till släkten utan för att det råkar finnas ett behov av deras kompetens här.

Det är säkert lättare att söka jobb med ett svenskt namn här men att det skulle vara omöjligt att landa ett jobb inom IT bara för att man har utomeuropeiskt påbrå och är man 30+ är ju ren bullshit.

Skärp dig och lägg tiden på att söka jobb istället för att lipa på ett forum. Det låter kanske otrevligt men det är ett genuint råd, inget blir bättre av att sitta och whinea.

Om du verkligen kör fast här så sök i Tyskland eller nåt. Du behöver bara få in foten och börja bygga på din erfarenhet sen blir det lättare att hitta andra jobb. Så är det för alla. Förstår att du är bitter nu men din attityd är med största sannolikhet din fiende och du behöver nu lägga energin på att få någon att vilja anställa dig.

2 gillningar

Jag har sökt ungefär 100 jobb det senaste halvåret. Jag tycker att jag har ansträngt mig och tagit hjälp av cv-granskare. Vad gäller Tyskland så är jag väldigt skeptisk till att de godkänner någon som inte kan tyska och inte har en kandidat.

Jag hade inte anställt dig baserat på din ton i den här tråden.

Förstår ditt behov av att prata av dig och att detta inte nödvändigtvis speglar den du faktiskt är, men kanske nåt att reflektera över.

10 gillningar

Jag känner att det faktiskt inte spelar någon roll. Är det inte min ton så hade det hetat att jag inte hade 5 års erfarenhet och hade det varken varit erfarenheten eller tonen så hade det varit att jag hade läst en utbildning i C# och inte i Java.

Får man fråga vad du har för mål när du söker alla dessa jobb? Utöver att få en anställning?

Jag hoppas ju på att utvecklas i mitt jobb, eventuellt också att få lite personlig utvecklingstid så jag kan plugga det som saknas till iallafall en kandidat om någon högskola vill låta mig tillgodoräkna mina tidigare studier.

Men snälla…vad har du för jävla attityd, och mot kvinnor dessutom? Du förstår inte hur jobbigt det kan vara att vara just kvinna både under utbildningen och senare i arbetslivet inom teknikbranchen (eller andra branscher där män är överrepresenterade). Granska dig själv först innan du klankar ner på andra:

1. Fixa din attityd, var ödmjuk och sluta tryck ner kvinnor. Du kanske inte är störst bäst och vackrast på allt som du får det att framstå?

2. Varför gjorde du inte klart din kandidatexamen för att sedan läsa på yh?

• Jag skulle genast reagera på det om jag läste ditt CV. Jag tolkar det som att kandidaten var för svår, speciellt när kandidaten och yh verkar vara inom samma område.
  1. Att vara “bäst i klassen” på en möjligtvis dassig yrkeshögskola utan renommé (vilket jag antar iom att du inte nämner vart du läst), väger oftast inte så tungt mot de som gjort färdigt sina utbildningar på välkända universitet.

2. Vi kvinnor anställs inte alls bara för att vi är kvinnor. Kvotering i det svenska samhället är olagligt, och går att läsa mer om i diskrimineringslagen.

• Har själv haft lika hårda intervjuer som mina manliga kollegor, vilket har diskuterats på nästan varje arbetsplats jag varit på när just detta ämnet tagits upp. De kvinnor du har pluggat med har andra erfarenheter och kvalifikationer som du inte har. Så åter igen, granska dig själv och sluta klaga.
  1. Varför söker du dig inte dit du hade praktik om du nu var så himla duktig?

Ursäkta min ilska, men blev oerhört provocerad av detta…skulle förövrigt aldrig anställa dig och det tror jag inte någon skulle vilja göra baserat på din attityd i denna tråden.

22 gillningar

Själv gick jag ut förra sommaren med en “egensnickrad” kandidat i Datavetenskap. Mest praktiska programmeringskurser. Sökte 6 jobb, fick intervju på 5, fick erbjudande av 5. Varav 3 var jobb för språk jag inte direkt hade erfarenhet av.

Klart sämre marknad idag än för 1 år sedan men du kan knappast generalisera marknaden med endast ditt geografiska område.

1. “Diskriminering är olagligt” Ja, och vet du vad? Det är också olagligt att begå brott i Sverige, ändå begås det massor av brott i Sverige. Och jag har massor av exempel där företagen som säger till mig att de bara anställer seniorer gladeligen öppnade sina portar för kvinnor, dessutom de sämst presterande kvinnorna i klassen och ja, jag vet vilken nivå de ligger på eftersom de kom springande till mig och skulle ha hjälp hela tiden.
1 gillning

Kontakter kontakter kontakter glömde jag nämna kontakter?

Jag har fått många jobberbjudande över min kompetens från vänner etc pågrund av att jag har ett stort kontaktnät.

Men visst det går att stånga sig fram själv också men är svårare.

Nu när jag tänker efter så har alla jag könner fått sina arbeten via kontakter är det inte via familj så är det släkt eller vänner :slight_smile:

Men skulle jag ej ha kontakter så hade jag utbildat mig inom något jag kan starta eget företag inom och på så vis anställa mig själv:)
Vilket jag gör nu hehe.

1 gillning

Du är inte vidare konstruktiv själv.

2 gillningar

Du kanske du ska ta en paus från den här tråden, och reflektera över varför du gång på gång inte blir slutkandidat?

Företag bestämmer självständigt vem de vill anställda, och den processen innefattar betydligt mer än yrkesmässig kompetens. Att passa i företagskultur och med kollegor - oavsett kön - är direkt utslagsgivande.

2 gillningar

Att man kastar mitt cv i papperskorgen innan man ens träffat mig med motiveringen att man bara anställer seniorer men gärna tar in kvinnor som inte har någonting i cvt har ingenting med “passa in i företagskultur” att göra.

Jag kommer ihåg min chef som jag hade när jag jobbade på IKEA efter jag tagit studenten och tänker mycket på honom när det kommer till ledarroller och arbetslag. Han var mycket omtyckt för att han fick det att funka så bra på avdelningen. Han nämnde en grej som jag ofta tänker på när det kommer till anställningar: “Jag anställer inte individer, jag bygger ett team.”

Det är många gånger så att det inte är den individuella kunskapen i slutändan som avgör om just en person får rollen/inte får rollen, utan vad denna person skulle kunna tillföra ett redan existerande team. Särskilt när det gäller positioner där det är hög konkurans om jobben.

6 gillningar