Behöver klaga av mig, förbannad osv

Arbetsgivaren gör uppenbarligen bedömningen att slutkandidaten har vad som krävs.

Skulle även vilja föreslå att du inte drar för långtgående slutsatser utifrån att det är kvinnor som anställs, då det lätt framstår som väldigt manschauvinistiskt.

1 gillning

Nu står det ju i trådens titel att du ska klaga, är förbannad osv så tonen är väl rätt väntad, men den känns ändå ganska trist. Är du säker på att arbetsgivarna inte känner av denna bitterhet?

Angående anställning av juniora utvecklare så är det väl ganska tråkigt om man inte stöter på ett guldkorn. Det blir inte mycket gjort första året, det kostar ofta mer än det smakar. Någon måste ju ta smällen för systemets skull, men jag förstår ändå att många företag läggen dessa ansökningar åt sidan.

Jag sökte själv runt 30 jobb under studietiden och var ganska bitter, sen blev jag erbjuden en intervju från annat håll.

1 gillning

Företagen får självklart anställa vem de vill, men när de bara är intresserade av att anställa seniorer så borde de förmedla detta mycket mycket tydligare i sina uttalanden. Det borde om inte annat vara väldigt angeläget att inte skada varumärket genom att ljuga.

Om jag hade varit anställande chef hade jag avstått från att anställa dig, även om du var bäst på det du gör då jag skulle ha svårt att placera dig i ett team då du uttrycker dig nedlåtande mot stora grupper i samhället och verkar ha dålig attityd. Ingen har rätt till jobb för att de själva känner sig bäst. Jag hade lagt mera fokus på sociala färdigheter; kanske träffa en arbetspsykolog för att träna på den sociala biten snarare än CV-granskning? Om du sökt 100 jobb senaste halvåret känns det som att det finns något som arbetsplatser inte tycker om hos dig som du själv inte har insikt om.

12 gillningar

Och hur kommer det sig att jag har fått vara kvar på mina två andra arbetsplatser i 6 år, där jag bara jobbar med kundkontakt om jag nu har så värdelös attityd?

Och jag tror inte för en sekund att arbetsgivare kan detektera personlighetsdefekter från ett CV.

Vill du ha rätt eller ha ett annat resultat än det du har nu?

Tycker du fått många kloka svar ovan och önskar dig lycka till. :slightly_smiling_face:

3 gillningar

@PeterA - mitt tips i tråden.

• bestäm dig om du vill ha det här som en kräkttråd där du ventilerar din frustration. Vilket är okej, då det behövs ibland (jag har en kompis jag ringer till ibland och säger rakt ut, nu behöver jag bara kräka) eller

• om du vill genuint vill ha hjälp

Just nu är det lite att 1) folk försöker hjälpa och 2) du verkar vilja kräka och så blir det att vi pratar förbi varandra och det skapar frustration hos både dig och andra.

För i fall 1) så behöver vi andra bara lyssna och det är meningslöst att vi säger något och i fall 2) behöver du ändra din attityd.

15 gillningar

Helst skulle jag vilja ha hjälp, men det känns som att alla bara upprätthåller en charad. Alla vet att marknaden för juniora utvecklare är mättad med råge, men ingen vågar säga det.

Som sagt, välj antingen eller. :wink: för ditt svar nedan är precis ett exempel på det jag skriver:

För vad ska jag svara på kräket eller önskan om hjälp?

För att göra det konkret. Skapa en separat tråd där du ber om hjälp, håller fri från frustration och återkopplar på tips. Så kan vi låta denna tråd vara om frustrationen.

Det finns väl redan en sådan tråd här Nyexaminerad från IT-utbildning men ”inga jobb” - Nr 73 av PeterA

Ja, ingen vill ta in juniorer. Det är inte unikt för teknikbranschen, gäller alla yrken där du börjar som lärling eller junior.

Om jag va du hade jag istället för att fokusera på CVt, granskat given jobbannons, listat ut vad de letar efter och byggt något som har med det att göra - innan du söker tjänsten.

Fattar att de tar tid och är jobbigt, men även om du inte får just de jobbet kan du använda grejen du byggt till framtida jobbsökningar.
Du bygger då en portfölj som är baserade på vad arbersgivarna söker efter i verkligheten.

Framhäv sedan grejen du byggt tydligt på CVt, om du är orolig att de kastar ditt CV efter första anblick.

Ja, vilken också innehåller en hel del klagomål. :roll_eyes:

Detta är ju bara ett utdrag från dina inlägg i den tråden:

Som sagt - jag och andra är villiga att hjälpa, men vi är inte intresserade av någon argumentation kring det då. Och - som jag skrev ovan - vill du kräka av dig, så är det också okej. Men det ena utesluter det andra. Så det är upp till dig. :wink:

5 gillningar

Ok. Jag håller mitt kräkande i den här tråden, så tar vi rådgivningen i den andra tråden.

3 gillningar

Du råkar inte vara u/ironparrot på Reddit? Samma energi som den gnällspiken (han gnäller konstant om att inte hitta jobb inom programmering och ibland på kvinnor) :smile:

Genuint så önskar jag dig lycka till, men jag (likt många andra) tror det är något annat än dina färdigheter som sätter stopp för dig - och det är inte saker utom din kontroll!

4 gillningar

Om du har en YH så kommer du konkurrera med mängder med högskoleutbildat folk. En del av dessa kommer ha i princip samma löneanspråk men på pappret mer kvalifikationer. Andra kommer vara sociala djur som inte härsknar till och börjar gapa om att alla är dumma så fort det är tufft att landa drömjobbet.
Jag tycker rent krasst att nästan alla dina inlägg i den här här tråden luktar lite av en jobbigt personlighet, något som en luttrad rekryterare kan lukta sig till på mils avstånd.
Vem ska säga åt vilka företag, och vem specifikt är det som ”ljuger”, t ex?
Tror du på riktigt att tugget om kvinnor går hem i dagens kontorslandskap?
Försök kanalisera din energi till att leta och landa ett jobb istället.

9 gillningar

Jag jobbar i en helt annan bransch där det är så ont om folk att vi anställer i stort sett vem som helst, även juniorer. Men jag känner verkligen igen problematiken med att som arbetsgivare behöva lägga massa tid och pengar på att lära upp en junior och i samma stund som de är lönsamma så sticker de…

För att få fler att vilja anställa juniorer borde det nästan vara krav att junioren stannar x antal år annars får de böta. Naturligtvis en fantastiskt otrevlig lösning men det skulle ju göra att fler vågade ta risken att anställa juniorer.

En sak som därför får mig att läsa ett cv extra intresserat är om det står något som får mig att tro att det här är en lojal person som kommer att stanna länge. En hoppjerka hamnar långt bak i kön. Någon som har familj långt borta likaså. Har man hus och familj på orten blir man en högintressant sökande.

2 gillningar

Jag har jobbat 15 år i branschen och stött på många olika typer av människor. Jag upplever att få företag bryr sig om utbildningen. Om behov och intresse finns så testar man ofta av kunskaperna på ett eller annat sätt - antingen genom något test eller genom någon hemuppgift som sedan ligger som underlag på en intervju.

De flesta jag jobbar med är universitetsutbildade men det finns även många som aldrig slutfört sin utbildning eller knappt gått på universitet/högskola/YH-utbildning. Min slutsats är att intresset är viktigast för att kunna göra ett bra jobb. Sen kan man behöva tackla olika personligheter lite olika - där vissa behöver mer stöd eller tydligare direktiv för att komma till sin rätt.

Se över CV och lyft fram det viktiga. Många i tråden lyfter fram din attityd, men den borde ju inte synas i ett CV och vara en orsak till att du knappt får komma på en intervju.

Anger du ofta löneanspråk redan vid jobbansökan? Är den rimlig?Jag har en del kontakt med universitetsstudenter och hör då och då en något skev bild av ingångslöner.

Om kontraktet innehöll en förutbestämd lönetrappa (som inte är 2% per år…) så tror jag folk skulle nappa. Säg 6 månaders provanställning och sedan bestämmer man om man vill skriva på ett 3-årskontrakt som garanterar en årlig lönehöjning på 8-15% baserat på prestation.

2 gillningar

Min bror som var helt junior fick jobb med rejält låg lön, knappt över 20k kr tror jag men typ tretusen i höjning per kvartal (efter en utvärdering) upp till en lön som jag fortfarande tycker är väl låg men han är nöjd. Sen fick han även en utlovad bonus efter tre-fyra år på 100k.

Ett liknande upplägg kanske kan fungera för fler företag?

2 gillningar

Men varför skulle staten vilja betala fullpris för en person som inte kan jobbet? Eller är det lägre timtaxa och ingångslön på 22 000:- du vill ha?