Enormt missnöjd med nya lönen

Arbetar som lärare. 32 med 3 års erfarenhet.

När jag blev anställd 2 år sedan blev det en konflikt med rektorn och facket fick gå in. Rektorn lovade mig för hög lön (39). Men vi kompromissade till 38 och att inte ingå i första årets lönerevision. Jag gick från 33 så det var ändå ett hopp. Rektorn lovade en god utveckling.

Under tiden har jag blivit väldigt omtyckt. Ställer upp på allt. Utbildar mig på fritiden. Tar alla extra arbeten. Organiserar stora events för eleverna. Utvecklar rutiner som sparar skolan många tusenlappar per termin. Elevernas resultat höjs och eleverna har börjat vinna tävlingar. Jag arbetar exempelvis på ett yrkesprogram där det var max 5 som ville ha högskoleförberedande men nu är det 25 varje år, eftersom jag motiverar eleverna. Det har varit så att föräldrar hör av sig om att få mig som mentor och elever från andra program har försökt byta till min klass.

Det är inte så att jag sätter glädjebetyg. Nationella proven stämmer överrens.

Utvärderingarna och samtalen med rektorn under åren är alltid 10/10. Tillock med ett lönekriterier som han hoppar över eftersom han anser att min digitala kompetens ligger på en helt annan nivå att det inte ens är lönt att diskutera (jag har varit med och stöttat IT med lösningar som dem inte klarar av).

Jag får ansvar som normalt lärare med 10 års erfarenhet får. Det är tillock med så att vår gymnasiechef ber mig om råd i vissa ämnen.

Det är alltså inte ett fall av att jag upplever min insats som hög och att den inte är det i verkligheten.

Idag fick vi nya lönen. Jag får 2.5. medel är 2.7. Motiveringen är att han inte kan låta min lön springa iväg och jag ligger bra till för min ålder och i relation till övriga kollegor.

Jag gör det, kollegor med 10 år i yrket ligger runt 41. Men samtidigt har jag mycket HP, vunnit priser för mina arbetet och insatser och går above and beyond. Även om jag kan köpa att jag inte kan ligga i toppen för risken att min lön springer iväg, så upplever jag faktum att den blev under medel som en enorm käftsmäll.

Jag uttryckte min frustration och att jag är missnöjd. Men han sa att det inte går att ändra. Inte ens 50kr till för att få en psykologisk faktor att gå över till 39 istället för 38950.

Just nu är jag enormt besviken och funderar starkt på att söka mig vidare till en annan skola. Även om rektorn säger att det handlar om min ålder och lön och inte insats kan jag inte sluta tänka på att det ändå är ett betyg på att jag inte värderas.

Men min fråga är,
Låter jag mina känslor styra för mycket?

5 gillningar

Absolut inte.

Men allt handlar om BATNA, vad är ditt?

3 gillningar

Du får lön kopplad till din ålder och dina arbetsuppgifter. Du kan få ett litet “tack” för allt du gör utöver det som förväntas i form av ett litet lönepåslag. Har svårt se hur du någonsin kommer få påslag för allt det extra, om det inte definieras i kollektivavtalet och hur lönepotten skall fördelas.

Mitt tips till dig är således att läsa igenom avtalet ordentligt och se om det finns någonting där som du kan använda dig av för att få upp din lön mer. Saknas det något där får du tyvärr acceptera att lön inte tar höjd för allt merarbete du utför.

Allt “extra” finns med i våra kriterier. (Jag sammanfattar dem kort med enklare språk).

1. Bemöta folk professionellt. Både internt och externt.
  2. Visar kompetens och anpassar dig efter eleverna så att alla kan lyckas.
  3. Tar till dig ny forskning, utvecklar din digitala kompetens och bidrar till effektivare / smartare arbetssätt.
  4. Visar engagemang och tar ansvar. Stävar mot våra gemensamma mål.
  5. Bidrar till en inkluderande och kreativ skola.
1 gillning

Byt arbetsplats. Enkelt. Jag fick göra det nu då jag hade en liknande upplevelse för ett år sen.

Blev besviken och chefen upprepade gånger sa att den låga löneökningen då inte skulle ses som ett mått på prestation.

Jag gick upp över 2 siffrigt procent med jobbytet (i årets löneläge).

13 gillningar

Ligger du på högsta nivå på alla kriterier? Om ja finns det väl ingen rimlig anledning till att du inte ska hamna på högsta nivån.

Om du ligger på högsta nivån är det inget användbart argument från din chef att du redan ligger högt för din ålder och erfarenhet.

Inte om det är kriterierna som ska avgöra, så är det hos oss.

Jag är osäker på om jag förstår det korrekt.

Men jag försökte se om vi kunde återkoppla om några veckor. Nej.
Mina tre val är egentligen

1. Acceptera och fortsätta som vanligt.
  2. Acceptera och inte göra något extra alls. Det kommer dock antagligen göra det jobbigt för mig då många kollegor förlitar sig på allt extra jag gör. Vi är en enormt stor skola.
  3. Sluta.

Ja, jag ligger på högsta, enligt rektorn.

HR?..

Det var HR som stoppade och skapade konflikten över min “höga” lån från början. Jag tvivlar på att dem kommer hjälpa mig få den ännu högre.

Att tänka på är att HR är till för arbetsgivaren…

4 gillningar

Nja… två helt skilda saker.

När du anställdes kanske det fanns en maxgräns att förhålla sig till.

Om det nu är bestämt att högst på alla kriterier innebär att man ska ligga på högsta löneökningen så är det det som din chef och HR ska förhålla sig till.

Det är väl bara att söka andra jobb och se vad marknaden erbjuder. Ser ingen poäng med att vara kvar och bli bitter.

HR kommer inte göra något, de är till för arbetsgivaren och målet är att hålla nere alla löner.

13 gillningar

Jobbar du kommunalt? När lönen är satt är den låst. Dvs rektorn kan inte göra något - även om hen vill.

Mvh
Biträdande rektor i kommunal sektor

3 gillningar

Byt jobb. Har liknande erfarenheter, att byta var det enda som hjälpte.

3 gillningar

Sanslöst! :scream::joy:

Det är ju lärare som du som behövs! Alla kan nog dra sig till minnes 1-2-3 lärare som gjorde all skillnad för en i skolan. För mig, två olika lärare. En i 4an som utmanade mig (vilket jag så väl behövde) och en på gymnasiet (som stöttade när det var tungt en period). Utan dem hade jag inte blivit så mycket av.

Alltså detta är som om du bara skulle kunna sätta max godkänt i betyg för förstaringare för de är för unga :grinning: Samma logik som appliceras på din lön.

Min gissning är att HR sätter begränsningar på rektorn. Att gå emot HR i dessa dagar kan vara starkt karriärsbegränsande. Det är min erfarenhet från industrin. Tyvärr. Cheferna har för lite makt över lönesättning även om såklart ramar behövs. IMHO.

Tyvärr låter det som att du är bäst betjänt av att lämna, trots att det säkert är kul att ha byggt upp det du gjort.

Ta dig till en skola där du uppskattad och belönas för det du gör. Resignera inte och rätta insatsen efter lönen. Du behövs! :slight_smile:

6 gillningar

Tråkig läsning, inte minst för att du rent teoretiskt skulle kunna vara en av mina barns bästa lärare. Men jag tycker att man bör rösta med fötterna i såna här lägen.

Jag jobbar inom sjukvården och har haft liknande upplevelser, och valde då att byta jobb. Det är jag mycket glad för idag.

Man kan alltid söka nya jobb och informera chefen om konsekvenserna av deras hantering av sin anställda (dig) som oberoende, parallella processer och se var det landar. Lite som att begära ut amorteringsunderlag från banken :wink:.

1 gillning

Att vara anställd hos en arbetsgivare som sätter lön efter ålder är bara en bra idé om man har mer ålder än kompetens.

36 gillningar

Men om lönekriterierna är det som ska gälla vid lönesättningen, vilket jag inte säkert vet om det är i det här fallet, så kan väl inte rektorn göra något annat än att följa lönekriterierna, eller? Ligger man på högsta nivån på alla kriterier så är det väl det översta i lönespannet som gäller, inget annat.

1 gillning

De behöriga lärare som jag känner i Stockholm har utan problem kunnat höja sina löner genom att byta skola.
Det råder brist på behöriga lärare så mitt råd är att du börjar sondera marknaden redan nu så att du kan börja på ny skola lagom till höstterminen.

5 gillningar